Textual learning strategies to improve reading comprehension in regular elementary school students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4545Keywords:
Understanding, learning, educational strategies, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The general objective of the research was to analyze textual learning strategies to improve reading comprehension in regular elementary school students. The research work, from a methodological connotation, was based on the quantitative approach; it is a descriptive type of research. The analytical-synthetic method was jointly proposed. The study population consisted of 35 elementary school students from an educational institution in Trujillo, constituting a significant sample. The technique of direct observation was used. The objective test was assumed, i.e. the pre-test and post-test. In conclusion, institutions should foster a collaborative environment among teachers. This environment will allow educators to share experiences and good practices in the application of learning strategies. This process will allow adjustments to be made as necessary, thus ensuring that the strategies applied favor the students.
Downloads
References
Avendaño Vidal, Y. M. (2020). Influencia de las estrategias de lectura de Isabel Solé en la comprensión lectora de los educandos de quinto grado de primaria. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales y Humanidades, 12, 95-105. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.06
Coronado Almanza, E., Gamonal Montoya, J., Niño Montero, J., Vargas Quispe, G., & Macazana Fernández, D. (2022). Estrategias metacognitivas en la comprensión lectora en estudiantes de la educación básica regular. Conrado, 18(88), 308-317. https://n9.cl/aafw2
Espinosa, A. (2021). Las estrategias de lectura y su incidencia en la comprensión lectora de estudiantes de una universidad pública del noroeste de México. [ Reading strategies and their impact on the reading comprehension of students at a public university in northwestern Mexico]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 1-13. https://n9.cl/rn0hl
Galeano, N. y Ochoa, S. (2022). Estrategias para el mejoramiento de la comprensión lectora de textos argumentativos. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2), 505-526. https://n9.cl/6fjp8
Gallego, J., Figueroa, S. y Rodríguez, A. (2019). La comprensión lectora de escolares de educación básica. Literatura y lingüística, 40, 187-208. https://n9.cl/kndji
Guerra-García, J., Guevara-Benítez, Y., & Pérez-González, D. (2022). Enseñanza de estrategias para el fomento de la comprensión lectora en universitarios. Educación, 31(61), 95-115. https://doi.org/10.18800/educacion.202202.005
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. (6ta. ed.). McGraw-Hill. https://n9.cl/t6g8vh
Lugo Villegas, I., Rodríguez Arteaga, M., Sotil Cortavarría, W., & Pérez Naupay, A. (2020). Estrategias de aprendizaje para la comprensión científica de ciencias sociales en estudiantes de educación superior. Revista San Gregorio, (38), 65-77. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i38.1237
OECD. (2021). PISA 2021 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/19963777
Pérez Benítez, WE, & Ricardo Barreto, CT (2022). Factores que afectan la comprensión lectora de los estudiantes de primaria y su conexión con las TIC. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2), 332-354. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a03
Rivera, A. (2024). Active methodological strategies for reading comprehension as the axis of learning in adolescents aged 12-13. Revista Espacios, 45(01), 1-17. https://n9.cl/zfw4e
Rodríguez, A. y Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN, 82, 179-200. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Salgado, M. (2022). Factores de éxito en la enseñanza de comprensión lectora en la educación remota de emergencia (ERT). Actualidades Investigativas en Educación, 22(1), 1-33. https://n9.cl/namj12
The Nations Report Card. (2021). National Assessment of Educational Progress (NAEP) 2021. Informe de calificaciones de NAEP: lectura. https://n9.cl/emsu8
Tolentino, R., & Robles, H. (2023). Estrategias de aprendizaje y comprensión lectora en estudiantes de educación artística. Revista de Investigación Psicológica, (29), 65-78. https://doi.org/10.53287/kgao4028oc78j
Unidades de Gestión Educativa Locales (2024). Evaluación Censal Regional – Resultados 2024. Área de Gestión Pedagógica. https://n9.cl/uco7mc
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Irene Díaz-Lozano, Ruth Sujey Marín-Bardales, Kony Luby Duran-Llaro, Luis Florencio Mucha-Hospinal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai