Eco-education to improve responsible management competency in educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.4408Keywords:
Program, competency, manage, responsibility, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The current research had the objective of determining the influence of the Ecoeducation Program to improve the competency “manage responsibly the space and environment” in students of an educational institution, Guadeloupe. It also included the SDGs. The research had a quantitative approach; the design was quasi-experimental, with a census sample of 52 high school students from an educational institution in Guadeloupe, distributed as follows: 26 students for the experimental group and 26 for the control one. For this purpose, a questionnaire was applied as a pre- and post-test. The results showed that in the experimental group, 50% of the students reached the outstanding level of competence, compared to 19% of the control group. Therefore, it was concluded that the Ecoeducation Program has shown a positive and significant impact on the competence "manage responsibly the space and environment" of the students.
Downloads
References
Alva, W. (2019). Ecoeficiencia: Nueva estrategia para la educación ambiental en instituciones educativas. Investigación Valdizana, 13(2), 77-84. https://lc.cx/BPqipV
Aranda, M., Valiente, Y., Diaz, F., y Yi-Kcmot, P. (2023). Educación ambiental en instituciones educativas y cuidado del medio ambiente: Revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 1), 691-704. https://lc.cx/fCyL6X
Arredondo, M., Saldivar, A., y Limón, F. (2018). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas. Innovación educativa (México, DF), 18(76), 13-37. https://lc.cx/IkFvGR
Castro, A., y Leal, D. (2023). ¿Educación ambiental o educación para el desarrollo sostenible? El sentido ético de la educación ambiental. Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente, (11), 1-22. https://n9.cl/81xsr
Granado, P. (2018). Proyecto de ecoeducación en la escuela infantil San Isidro. Hachetetepé. Revista científica de educación y comunicación, (16), 39-49. https://lc.cx/hb_RVo
Jaimes, K. (2022). La educación ambiental en el nivel primaria: plan y programas de estudio, acciones y Covid-19. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 13(24), 1-18. https://n9.cl/y4tqgm
Martínez, F. (2023). La conciencia ambiental en los estudiantes de educación primaria pública. [Environmental awareness in public primary education students]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 793-808. https://n9.cl/g2q8b1
Mendoza, M., y Silva, L. (2023). Programa de educación ambiental y su efectividad en la educación ambiental: Revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 2), 642-661. https://lc.cx/eM5x0A
Muñoz, G., López, D., y Rincón, Á. (2022). Sistematización de experiencias de coeducación en la educación básica alternativa en Colombia. Estudios pedagógicos (Valdivia), 48(3), 41-63. https://lc.cx/qHWcnr
Núñez, I. (2019). Educación para el desarrollo sostenible: hacia una visión sociopedagógica. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(19), 291-314. https://lc.cx/XEmH4Y
Padilla, E., y Flores, I. (2022). Apropiación y empoderamiento en la educación ambiental para la sostenibilidad. Educación y Educadores, 25(1), 1-22. https://n9.cl/yk1j2x
Pulido, V., y Olivera, E. (2018). Aportes pedagógicos a la educación ambiental: una perspectiva teórica. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(3), 333-346. https://n9.cl/v21gd2
Ramírez, G., Esteves, Z., y Chávez, C. (2023). Metodología tierra de niñas, niños y jóvenes y la construcción de conciencia ambiental en Ecuador. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(11), 146-161. https://n9.cl/zpgn17
Salvador, S., Marbán, J., y Ruiz, M. (2020). Conciencia ambiental y cambio climático: Un estudio con docentes de Educación Primaria en formación. Revista Electrónica Educare, 26(3), 418-440. https://n9.cl/lpp9m
Valero, M., y Cordero, M. (2019). Educación Ambiental y Educación para la Sostenibilidad: historia, fundamentos y tendencias. Encuentros, 17(2), 187-201. https://lc.cx/61V17R
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Alberto Albarrán-Silva, Kony Luby Duran-Llaro, Luis Florencio Mucha-Hospinal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai