Inclusive educational practices to foster environmental culture
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4522Keywords:
Educational practices, educational inclusion, environmental culture, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The study was developed with the objective of analyzing the need to strengthen educational inclusion practices to promote environmental culture. The research was descriptive, with a non-experimental, transversal and field design, with a population of one hundred and twenty (120) active teachers of Primary and Secondary Education in Colombia. Observation was used as a technique and the questionnaire as an instrument. The results showed that educational inclusion has been moderately present in the execution of inclusive didactic strategies for the promotion of environmental culture, since it has required the increase and recognition of diversity as a right in educational processes. In conclusion, it was highlighted the need to take into account the considerations of weaknesses in learning in order to promote an environmental culture based on values, critical thinking and deep reflections.
Downloads
References
Arzarello, F., Bartolini Bussi, M., Funghi, S., Manolino, C., Minisola, R., y Ramploud, A. (2023). Del Lesson Studies al Lesson Study italiano: un Proceso de Transposición Cultural. PARADIGMA, 44(2), 340-375. https://n9.cl/1fcfg
Batista, F. (2022). Apropiación cultural como injusticia epistémica. Sobre el problema de hablar por otros. Revista Filosofía UIS, 21(1), 65-81. https://n9.cl/c3l9a
Carrascal, S., Ceballos, I., y Mejías, J. (2019). Retos de la educación como agente y paciente de los cambios socioculturales. Revista Prisma Social, (25), 424-438. https://n9.cl/bsh71
Choquehuanca, A., Kuzimoto, K., Muñoz, J., Requena, D, Trejo, R., Vasquez, J., Zenozain, E., y Marín, W. (2024). Emerging technologies in information systems project management. EAI Endorsed Scal Inf Syst, 11(4), 1-9. https://n9.cl/x5zh7
Congreso de la República (5 de Julio de 2012) Política Nacional de Educación Ambiental y su incorporación efectiva en el desarrollo territorial. Ley 1549 de 2012. Diario Oficial, N° 48482. https://n9.cl/h24j6
Gonzales, K., Gonzales, Y., Diaz, F., y Ventura, H. (2023). Cultura ambiental en educación superior universitaria: Revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 2), 862-870. https://n9.cl/0pxovy
Isea, J., Álvarez, G., Molina, T., y Romero, A. (2025). Estrategias para el desarrollo de competencias en Educación Superior. Revista Conrado, 21(103), e4345. https://n9.cl/zjikp
Jehlička, P., y Jacobsson, K. (2021). The importance of recognizing difference: Rethinking Central and East European environmentalism. Political Geography, 87, 102379. https://n9.cl/b87gp
Labrador, J. (2023). Implicaciones éticas de la Inteligencia Artificial en las Ciencias de la Educación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(16), 1-3. https://n9.cl/0g050
López, R., Tobón, S., Veytia, M., y Juárez, L. (2021). La mediación didáctica socioformativa en el aula que favorece la inclusión educativa. Revista Fuentes, 23(1), 1-12. https://n9.cl/07cs0
Minna, M., y Juhani, T. (2019). Smart technologies and corporate sustainability: The mediation effect of corporate sustainability strategy. Computers in Industry, 108(2019), 178-185. https://n9.cl/5r7rv
Núñez, M., Biencito, Ch., Carpintero, E., y García, M. (2014). Enfoques de atención a la diversidad, estrategias de aprendizaje y motivación en educación secundaria. Perfiles Educativos, 36(145), 65-80. https://n9.cl/rqiqq
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (21 de octubre de 2015). Transforming our world: The 2030 agenda for sustentable development. https://n9.cl/rzh5t
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (ONU) (12 de diciembre de 2006). Guide to the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. https://n9.cl/w9080
Pérez, A., Bravo, N., y Valdés, I. (2017). La cultura ambiental en los profesores universitarios. Universidad Y Sociedad, 9(5), 154-164. https://n9.cl/7feag
Ruiz, W., Chen, E., y García, J. (2021). La inclusión en la educación: Una revisión de literatura para la gestión educativa. Revista Innovaciones Educativas, 23(35), 211-234. https://n9.cl/keqsi
Sánchez, V., Rosas, G., y Clavijo, T. (2024). Análisis de la producción científica sobre educación ambiental en la base de datos Scopus (2013-2023). Sophia, 20(2), 1-17. https://n9.cl/h1lya
Tomlinson, C. (2014). The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners. (2da. ed.). ASCD. https://n9.cl/s6qvs
Yang, K., Lee, L., Hong, Z., y Lin, H. (2016). Investigation of effective strategies for developing creative science thinking. International Journal of Science Education, 38(13), 2133-2151. https://n9.cl/tc4hk
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wilmer Arley Suárez-Sotelo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai