Inclusive educational practices to foster environmental culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4522

Keywords:

Educational practices, educational inclusion, environmental culture, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The study was developed with the objective of analyzing the need to strengthen educational inclusion practices to promote environmental culture. The research was descriptive, with a non-experimental, transversal and field design, with a population of one hundred and twenty (120) active teachers of Primary and Secondary Education in Colombia. Observation was used as a technique and the questionnaire as an instrument. The results showed that educational inclusion has been moderately present in the execution of inclusive didactic strategies for the promotion of environmental culture, since it has required the increase and recognition of diversity as a right in educational processes. In conclusion, it was highlighted the need to take into account the considerations of weaknesses in learning in order to promote an environmental culture based on values, critical thinking and deep reflections.

         

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arzarello, F., Bartolini Bussi, M., Funghi, S., Manolino, C., Minisola, R., y Ramploud, A. (2023). Del Lesson Studies al Lesson Study italiano: un Proceso de Transposición Cultural. PARADIGMA, 44(2), 340-375. https://n9.cl/1fcfg

Batista, F. (2022). Apropiación cultural como injusticia epistémica. Sobre el problema de hablar por otros. Revista Filosofía UIS, 21(1), 65-81. https://n9.cl/c3l9a

Carrascal, S., Ceballos, I., y Mejías, J. (2019). Retos de la educación como agente y paciente de los cambios socioculturales. Revista Prisma Social, (25), 424-438. https://n9.cl/bsh71

Choquehuanca, A., Kuzimoto, K., Muñoz, J., Requena, D, Trejo, R., Vasquez, J., Zenozain, E., y Marín, W. (2024). Emerging technologies in information systems project management. EAI Endorsed Scal Inf Syst, 11(4), 1-9. https://n9.cl/x5zh7

Congreso de la República (5 de Julio de 2012) Política Nacional de Educación Ambiental y su incorporación efectiva en el desarrollo territorial. Ley 1549 de 2012. Diario Oficial, N° 48482. https://n9.cl/h24j6

Gonzales, K., Gonzales, Y., Diaz, F., y Ventura, H. (2023). Cultura ambiental en educación superior universitaria: Revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 2), 862-870. https://n9.cl/0pxovy

Isea, J., Álvarez, G., Molina, T., y Romero, A. (2025). Estrategias para el desarrollo de competencias en Educación Superior. Revista Conrado, 21(103), e4345. https://n9.cl/zjikp

Jehlička, P., y Jacobsson, K. (2021). The importance of recognizing difference: Rethinking Central and East European environmentalism. Political Geography, 87, 102379. https://n9.cl/b87gp

Labrador, J. (2023). Implicaciones éticas de la Inteligencia Artificial en las Ciencias de la Educación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(16), 1-3. https://n9.cl/0g050

López, R., Tobón, S., Veytia, M., y Juárez, L. (2021). La mediación didáctica socioformativa en el aula que favorece la inclusión educativa. Revista Fuentes, 23(1), 1-12. https://n9.cl/07cs0

Minna, M., y Juhani, T. (2019). Smart technologies and corporate sustainability: The mediation effect of corporate sustainability strategy. Computers in Industry, 108(2019), 178-185. https://n9.cl/5r7rv

Núñez, M., Biencito, Ch., Carpintero, E., y García, M. (2014). Enfoques de atención a la diversidad, estrategias de aprendizaje y motivación en educación secundaria. Perfiles Educativos, 36(145), 65-80. https://n9.cl/rqiqq

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (21 de octubre de 2015). Transforming our world: The 2030 agenda for sustentable development. https://n9.cl/rzh5t

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (ONU) (12 de diciembre de 2006). Guide to the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. https://n9.cl/w9080

Pérez, A., Bravo, N., y Valdés, I. (2017). La cultura ambiental en los profesores universitarios. Universidad Y Sociedad, 9(5), 154-164. https://n9.cl/7feag

Ruiz, W., Chen, E., y García, J. (2021). La inclusión en la educación: Una revisión de literatura para la gestión educativa. Revista Innovaciones Educativas, 23(35), 211-234. https://n9.cl/keqsi

Sánchez, V., Rosas, G., y Clavijo, T. (2024). Análisis de la producción científica sobre educación ambiental en la base de datos Scopus (2013-2023). Sophia, 20(2), 1-17. https://n9.cl/h1lya

Tomlinson, C. (2014). The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners. (2da. ed.). ASCD. https://n9.cl/s6qvs

Yang, K., Lee, L., Hong, Z., y Lin, H. (2016). Investigation of effective strategies for developing creative science thinking. International Journal of Science Education, 38(13), 2133-2151. https://n9.cl/tc4hk

Published

2025-07-01

How to Cite

Suárez-Sotelo, W. A. (2025). Inclusive educational practices to foster environmental culture. EPISTEME KOINONIA, 8(16), 38–53. https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4522

Issue

Section

De Investigación