The evaluation of teaching performance and educational quality in a Mexican private university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v10i19.4402

Keywords:

Teaching performance, educational quality, private universities, quality teaching, (Unesco Tesaurus)

Abstract

The objective of this study is to analyze the relationship between the evaluation of teaching performance and educational quality in a private Mexican university, specifically in the Chemical Engineering degree program. A quantitative approach with descriptive and correlational analysis was used, examining indicators such as student satisfaction, teaching category, academic degree level, graduation rate, graduation average and passing the General Undergraduate Exit Examination. The results showed that 56% of the teaching staff has a doctorate, and more than 85% of the students are satisfied with the teaching. Negative correlations were found between student satisfaction and academic performance suggesting that students with better GPAs tend to be less satisfied. In conclusion, although educational quality is high, it is necessary to strengthen pedagogical teacher training and adjust teaching methodologies to improve student satisfaction and performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anaya Pedraza, P. A. (2024). Precariedad laboral de los profesores temporales en universidades mexicanas. Iztapalapa Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (96), 65-86. https://n9.cl/x9uzf

Balderas Gutiérrez, K. E., & Ochoa Gutiérrez, R. (2022). Percepción de la evaluación docente en instituciones de educación privada en México. Horizonte de la Ciencia, 12(22), 109-121. https://n9.cl/da9iy

Bobadilla Cornelio, J., González Tovar, C., Bobadilla Cornelio, A., Medina Chávez, A., & Sánchez Díaz, E. J. (2024). Situación laboral de los egresados de las universidades sudamericanas: Una revisión sistemática 2019-2023. Comuni@ccion: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 15(1), 79-91. https://doi.org/10.33595/2226-1478.15.1.934

Caicedo Zambrano., S. J., Abdón García, H., & Marmolejo, G. (2024). Graduación en programas de licenciatura: Un estudio de caso. Editorial Universidad de Nariño. https://n9.cl/nxghjv

Ccoto Tacusi, T. F. (2023). Desempeño docente en la calidad educativa. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1361 - 1373. https://n9.cl/uadwx

Fajčíková, A., & Fejfarová, M. (2019). Evaluation of the Quality of Teaching from the Perspective of University Students. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 12(2), 34–40. https://doi.org/10.7160/eriesj.2019.120201

Fernández Fassnacht, E. (2017). Una mirada a los desafíos de la educación superior en México. Innovación Educativa, 17(74), 183-207. https://n9.cl/a5kja

Gómez Chávez, L. F., Cortés Almanzar, P., & Rodríguez Melchor, V. Z. (2022). El personal docente y la calidad en la educación superior: el Centro Universitario de la Costa. RIDE. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 13(21). https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1310

Gómez, L. F., & Valdés, M. G. (2019). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 479 - 515. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255

González Cruz, E. (2014). Despliegue de la calidad en la gestión de procesos sustantivos en Instituciones de Educación Superior cubanas. [Tesis doctoral, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas]. Repositorio UCLV. https://n9.cl/p7adz

González Rodríguez, G. I., Tovar Vergara, M., & Vargas Hernández, J. G. (2022). La encrucijada entre el mercado laboral, las universidades y el egreso estudiantil: Un estudio exploratorio. Revista Andina de Educación, 6(1). https://n9.cl/5m312

Grijalva Verdugo, A. A., & Contreras Medel, M. G. (2022). Docencia universitaria y compromiso académico. Evaluación desde la percepción estudiantil en una IES mexicana. 20(2), 51-67. https://doi.org/10.4995/redu.2022.1834

Henriquez Ritchie, P. (2023). Evaluación del desempeño docente durante la pandemia: opinión de estudiantes universitarios mexicanos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 17(2). https://n9.cl/ucw8nb

Hernández Ramírez, A. M. (2025). Indicadores de calidad de las Instituciones de Educación Superior (IES) en México: liderazgos, tendencias y áreas de oportunidad. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo,, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2290

Jiang, L., Chen Z., & Lei, C. (2023) Current college graduates’ employability factors based on university graduates in Shaanxi Province, China. Frontiers in Psychology, 13, 1042243. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1042243

Martínez Domínguez, L. J., & Montes de Oca Osuna, R. A. (2024). Evaluación del desempeño docente: herramientas efectivas para la mejora continua en la enseñanza. Publicaciones e Investigación, 18(1). https://n9.cl/js04lj

Polanco Bueno, R., Buendía Espinosa, A., & Peñalosa Castro, E. (2021). Evaluación docente en una universidad pública mexicana. Revista de la Educación Superior, 50, 25-46. https://doi.org/10.36857/resu.2021.200.1888

Reyes Colindres, F. X., & Pastrana Palma, A. d. (2021). Factores de desempeño docente y calidad en las universidades públicas de México. Revista Gestión De Las Personas Y Tecnología, 41. https://n9.cl/goyh5

Rivera Garcia, A., Hernandez Madrigal, M., Ramirez Flores, E., Hernandez Garcia, P., & Gamboa Cerda, S. (2021). Evaluación de los exámenes estandarizados como predictores del desempeño académico en una universidad pública mexicana. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 30-43. https://n9.cl/zvt88

Uribe López, A. (2023). El soporte institucional para la investigación y su relación con la generación del conocimiento en las universidades mexicanas. Revista EDUCA UMCH, 61-84. https://doi.org/10.35756/educaumch.202321.232

Valentín Martínez, B., & Mayor Ruiz, C. (2023). La evaluación del profesorado universitario: una mirada del estudiantado. Educ. Pesqui, 49. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349241907esp

Valerio Ureña, G., & Rodríguez Martínez, M. d. (2017). Perfil del profesor universitario desde la perspectiva del estudiante. Innovación Educativa, 17(74). https://n9.cl/0zhhe

Published

2025-01-01

How to Cite

Chávez-Hernández , A., Huerta-Mora , E. A., Hans-Hagelsieb , F., & Garzón-González , R. E. (2025). The evaluation of teaching performance and educational quality in a Mexican private university. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 10(19), 217–236. https://doi.org/10.35381/r.k.v10i19.4402

Issue

Section

De Investigación