The evaluation of teaching performance and educational quality in a Mexican private university
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v10i19.4402Keywords:
Teaching performance, educational quality, private universities, quality teaching, (Unesco Tesaurus)Abstract
The objective of this study is to analyze the relationship between the evaluation of teaching performance and educational quality in a private Mexican university, specifically in the Chemical Engineering degree program. A quantitative approach with descriptive and correlational analysis was used, examining indicators such as student satisfaction, teaching category, academic degree level, graduation rate, graduation average and passing the General Undergraduate Exit Examination. The results showed that 56% of the teaching staff has a doctorate, and more than 85% of the students are satisfied with the teaching. Negative correlations were found between student satisfaction and academic performance suggesting that students with better GPAs tend to be less satisfied. In conclusion, although educational quality is high, it is necessary to strengthen pedagogical teacher training and adjust teaching methodologies to improve student satisfaction and performance.
Downloads
References
Anaya Pedraza, P. A. (2024). Precariedad laboral de los profesores temporales en universidades mexicanas. Iztapalapa Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (96), 65-86. https://n9.cl/x9uzf
Balderas Gutiérrez, K. E., & Ochoa Gutiérrez, R. (2022). Percepción de la evaluación docente en instituciones de educación privada en México. Horizonte de la Ciencia, 12(22), 109-121. https://n9.cl/da9iy
Bobadilla Cornelio, J., González Tovar, C., Bobadilla Cornelio, A., Medina Chávez, A., & Sánchez Díaz, E. J. (2024). Situación laboral de los egresados de las universidades sudamericanas: Una revisión sistemática 2019-2023. Comuni@ccion: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 15(1), 79-91. https://doi.org/10.33595/2226-1478.15.1.934
Caicedo Zambrano., S. J., Abdón García, H., & Marmolejo, G. (2024). Graduación en programas de licenciatura: Un estudio de caso. Editorial Universidad de Nariño. https://n9.cl/nxghjv
Ccoto Tacusi, T. F. (2023). Desempeño docente en la calidad educativa. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1361 - 1373. https://n9.cl/uadwx
Fajčíková, A., & Fejfarová, M. (2019). Evaluation of the Quality of Teaching from the Perspective of University Students. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 12(2), 34–40. https://doi.org/10.7160/eriesj.2019.120201
Fernández Fassnacht, E. (2017). Una mirada a los desafíos de la educación superior en México. Innovación Educativa, 17(74), 183-207. https://n9.cl/a5kja
Gómez Chávez, L. F., Cortés Almanzar, P., & Rodríguez Melchor, V. Z. (2022). El personal docente y la calidad en la educación superior: el Centro Universitario de la Costa. RIDE. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 13(21). https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1310
Gómez, L. F., & Valdés, M. G. (2019). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 479 - 515. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255
González Cruz, E. (2014). Despliegue de la calidad en la gestión de procesos sustantivos en Instituciones de Educación Superior cubanas. [Tesis doctoral, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas]. Repositorio UCLV. https://n9.cl/p7adz
González Rodríguez, G. I., Tovar Vergara, M., & Vargas Hernández, J. G. (2022). La encrucijada entre el mercado laboral, las universidades y el egreso estudiantil: Un estudio exploratorio. Revista Andina de Educación, 6(1). https://n9.cl/5m312
Grijalva Verdugo, A. A., & Contreras Medel, M. G. (2022). Docencia universitaria y compromiso académico. Evaluación desde la percepción estudiantil en una IES mexicana. 20(2), 51-67. https://doi.org/10.4995/redu.2022.1834
Henriquez Ritchie, P. (2023). Evaluación del desempeño docente durante la pandemia: opinión de estudiantes universitarios mexicanos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 17(2). https://n9.cl/ucw8nb
Hernández Ramírez, A. M. (2025). Indicadores de calidad de las Instituciones de Educación Superior (IES) en México: liderazgos, tendencias y áreas de oportunidad. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo,, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2290
Jiang, L., Chen Z., & Lei, C. (2023) Current college graduates’ employability factors based on university graduates in Shaanxi Province, China. Frontiers in Psychology, 13, 1042243. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1042243
Martínez Domínguez, L. J., & Montes de Oca Osuna, R. A. (2024). Evaluación del desempeño docente: herramientas efectivas para la mejora continua en la enseñanza. Publicaciones e Investigación, 18(1). https://n9.cl/js04lj
Polanco Bueno, R., Buendía Espinosa, A., & Peñalosa Castro, E. (2021). Evaluación docente en una universidad pública mexicana. Revista de la Educación Superior, 50, 25-46. https://doi.org/10.36857/resu.2021.200.1888
Reyes Colindres, F. X., & Pastrana Palma, A. d. (2021). Factores de desempeño docente y calidad en las universidades públicas de México. Revista Gestión De Las Personas Y Tecnología, 41. https://n9.cl/goyh5
Rivera Garcia, A., Hernandez Madrigal, M., Ramirez Flores, E., Hernandez Garcia, P., & Gamboa Cerda, S. (2021). Evaluación de los exámenes estandarizados como predictores del desempeño académico en una universidad pública mexicana. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 30-43. https://n9.cl/zvt88
Uribe López, A. (2023). El soporte institucional para la investigación y su relación con la generación del conocimiento en las universidades mexicanas. Revista EDUCA UMCH, 61-84. https://doi.org/10.35756/educaumch.202321.232
Valentín Martínez, B., & Mayor Ruiz, C. (2023). La evaluación del profesorado universitario: una mirada del estudiantado. Educ. Pesqui, 49. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349241907esp
Valerio Ureña, G., & Rodríguez Martínez, M. d. (2017). Perfil del profesor universitario desde la perspectiva del estudiante. Innovación Educativa, 17(74). https://n9.cl/0zhhe
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adriana Chávez-Hernández , Eduardo Alfonso Huerta-Mora , Federico Hans-Hagelsieb , Rosa Edilma Garzón-González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






