Physical education in the formation of values in basic education An axiological perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v4i8.492

Keywords:

Activity learning, learning methods, self instruction, mission oriented research.

Abstract

The objective of the research is to analyze physical education in the formation of values in basic education: an axiological perspective in the Mercedes Particular Educational Unit of the 13D06 district. The survey technique was applied to a group of 31 students of the second year of high school of the Mercedes Educational Unit, through a mixed instrument constituted by ordinal and nominal measurement scale, with the purpose of knowing diverse perspectives of the respondents on the subject research. Physical education teachers must apply teaching and learning methods promoted in values to students inside and outside the classroom, in order to achieve in them an integral education and that the educational day becomes a laboratory where new knowledge is built.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2009). El Proyecto de Investigación. Guía para su elaboración. Caracas: Epísteme. Quinta Edición.

Gómez, A. (2005). La enseñanza y el aprendizaje de los valores en la educación deportiva. Revista internacional de medicina y ciencias de la actividad física y el deporte, 5-18, 89-99. Obtenido de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista18/arteduvalores9.htm

Moreno, A., Gamboa, R., & Poblete, C. (2014). La educación Física en chile: Analísis crítico de la documentación ministerial. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, 411- 427. Obtenido de http://www.scielo.br/pdf/rbce/v36n2/0101-3289-rbce-36-02-00411.pdf

Moreno, D., Campos, M., & Almonacid, A. (2012). Las funciones de la educación física escolar: una mirada centrada en la justicia social y la reconstrucción del conocimiento. 38(especial),. Estudios pedagógicos valdivia, 13-26. Obtenido de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_isoref&pid=S0718-07052012000400002&lng=es&tlng=es

Moreno, F. R., & Zamora, S. J. (2009). La educación física y el deporte como medio para adquirir y desarrollar valores en el nivel de primaria. Revista Educación, 133-143. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/440/44015082008.pdf

Perez, G., & Laiño, F. (2014). Actividad física y habitos de salud en estudiantes universitarios argentinos. Ibiomed, 897-898. Obtenido de http://scielo.isciii.es/pdf/nh/v30n4/26originaldeporteyejercicio01.pdf

Rodriguez, G. C., Salazar, C. J., & Cruz, R. A. (s.f.). Determinantes de la actividad física en méxico. Universidad auton.

Rodriguez, G. R., Salazar, C. J., & Cruz, R. A. (2012). Determinantes de la actividad física en Mexico. rcrg@itesm.mx, 21(41). Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-45572013000100008

Rodríguez, T. Á., Analuiza, E., & Capote, L. G. (2017). Los dilemas que enfrenta el profesorado en el distrito metropolitano de Quito. Emásf revista digital de educación física. Obtenido de http://emasf.webcindario.com

Seijo, C. (Diciembrre de 2009). Los valores desde los principales teorías axiológicas. Clio America, 152-164. Obtenido de file:///C:/Users/USER/Downloads/Dialnet-LosValoresDesdeLasPrincipalesTeoriasAxiologicas-5114848.pdf

Published

2019-07-01

How to Cite

Zambrano Rosado, C. A., San Andres Laz, E. M., & Vallejo Valdivieso, P. A. (2019). Physical education in the formation of values in basic education An axiological perspective. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 791–802. https://doi.org/10.35381/r.k.v4i8.492