Coaching and labor productivity in the Small Business Savings and Credit Cooperative Biblián Ltda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v4i1.463

Keywords:

Coaching model, Labor productivity, Human talent, Skills, Knowledge

Abstract

Nowadays the term Coaching is heard in advertisements for courses, books, magazines, academic articles, whose objective is to reinforce the skills of the human being in a measurable way, by fulfilling the goals of the company. The unit of analysis of the present investigation is the Cooperativa de Ahorro y Crédito of the Small Business Biblián Ltda, which belongs to the sector of the popular and solidarity economy, which has had an important development, due to its vertiginous growth so the Human talent management becomes indispensable, in view of this it is about avoiding the decrease of productivity in the different areas of boxes, balcony of services, credit and headquarters, so it is proposed to perform a coaching model to improve productivity . The research was non-experimental, in which a cross-sectional investigation was admitted. The most important results can be mentioned the decrease in the labor productivity of the staff working in the cooperative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez, L., Izquierdo, L., Gudiño, L., & Macias, M. (2018). Coaching educativo: desarrollo de competencias en el educando de nivel superior. INNOVA Research Journal, 3(11), 169-182.

Aldana, J., & Piña, J. (2017). Calidad del servicio prestado al cliente por los instructores de gimnasios. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 172-197. Recuperado de http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/59/46

ASESCO. (6 de 2018). Asociación española de Coaching. Obtenido de http://www.asescoaching.org/el-coaching/

Banco Central del Ecuador. (1 de Enero de 2015). Banco Central del Ecuador- Estadísticas. Obtenido de Banco Central del Ecuador- Estadísticas: https://contenido.bce.fin.ec/documentos/Estadisticas/SectorReal/CuentasProvinciales/Indicep.htm

CB Biblián. (2019). Informe 2019. CB Biblián, 2.

Cuadri, J., Fierro, S., & Palma, I. (2015). El coaching. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 1(4), 18-33.

Del Río, J., López, N., & Rodríguez, C. (2015). Coaching: Concepciones diferentes desde las tipologías. Agunkuya, 5(2), 21-28.

EEC. (08 de 2019). Escuela Coaching. Obtenido de https://www.escuelacoaching.com/

ICF. (04 de 2017). ICF. Obtenido de https://coachfederation.org/

Leal, M., Mejías, L., & Guédez, M. (2017). Coaching ontológico como enfoque gerencial, para la transformación y desarrollo organizacional. Dissertare, Revista de Investigación en Ciencias Sociales, 2(1), 129-138.

López, P., & Gómez, R. (2016). Coaching académico para adquirir competencias profesionales. Estudio de caso en la Universidad de Málaga. Opción, 32(10), 95-110.

Madera, P. (2016). La gestión del conocimiento como estrategia indispensable en las organizaciones. Revista Agunkuya, 5(2), 29-38.

Musicco, G. (2015). Coaching: conciliación de vida laboral-personal (WLB). Revista del Centro de Investigación. Universidad La Salle., 11(44), 121-142.

Orellana, I., Paredes, C., Cevallos, E., & Reyes, M. (2019). Coaching: aplicación a un modelo de Cooperativas en Ecuador. Universidad, ciencia y tecnología, 23(93), 43-54.

Piñeiro, M., Martinez, M., & Guillén, E. (2013). Planificación y organización de la docencia enseñar y aprender mediante coaching educativo. Univest, 1-7.

Ramos, E., Sierra, B., & Roces, C. (2019). Ámbitos de aplicación del Coaching educativo: una revisión bibliográfica del periodo 2013-17. Educatio Siglo XXI, 37(2), 223-244.

Salazar, M., Hernández, M., Vargas, G., & Hernández, J. (2017). Impacto del coaching socioformativo como estrategia de formación integral en la industria del alojamiento en México. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo., 13(2), 144-156.

Sánchez, J., Gómez, M., & Molina, W. (2018). Evaluación del desempeño laboral y su incidencia en la productividad en las tortillerías de la localidad de Escárcega. Daena: International Journal of Good Conscience, 13(1), 317-327.

Sánchez, J., Lorenzo, A., Jiménez, S., & Lorenzo, J. (2017). El entrenador como mentor de jugadores en formación: un estudio de relaciones entrenador-deportista positivas. Revista de Psicología del Deporte, 26(1), 95-99.

SEPS. (15 de enero de 2018). Informes. Obtenido de Informes: https://www.seps.gob.ec/noticia?seps-presenta-informe-de-rendicion-de-cuentas-2018

Whitmore, J. (2003). Coaching: el método para mejorar el rendimiento de las personas. Barcelona: Paidos empresa.

Yohalmo, R. (2014). Capacitar o morir: la capacitación de personal como estrategia competitiva (1a ed.). San Salvador: León Editores.

Published

2019-09-14

How to Cite

Urgilés Urgilés, S. L., Erazo Álvarez, J. C., & Narváez Zurita, C. I. (2019). Coaching and labor productivity in the Small Business Savings and Credit Cooperative Biblián Ltda. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(1), 408–435. https://doi.org/10.35381/r.k.v4i1.463