Dynamics of youth participation in Santiago de Cali, Colombia: between the formal and the informalDynamics of youth participation in Santiago de Cali, Colombia: between the formal and the informal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v10i19.4365

Keywords:

Youth participation, formal, informal, Santiago de Cali, (UNESCO Thesaurus)., (UNESCO Thesaurus)

Abstract

This study analyzed youth participation in the Special District of Santiago de Cali, covering both formal and informal aspects. Methodologically, a qualitative approach was used, based on an in-depth bibliographic and documentary analysis. The results showed that factors such as demographic changes, socio-political events, social perceptions and technologies have influenced youth participation. Although they have faced barriers such as discrimination and the digital divide, young people have used ICTs to mobilize and demand change. The 2021 protests highlighted the importance of youth participation in the struggle for social justice; despite progress, it has been crucial to continue promoting the inclusion of youth in decision-making processes to ensure equitable development in the region. It was concluded, therefore, that the effective integration of youth in the district of Santiago de Cali has been fundamental for its future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudelo, A., Murillo, L., Echeverry, L., y Patiño, J. (2013). Participación ciudadana y prácticas políticas de jóvenes en la cotidianidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(2), 587-602. https://acortar.link/vSdDM9

Arboleda, O., García, B., Puerta, A., y Morales, S. (2021). Aperturas y limitaciones de la transformación de la cultura política juvenil a partir de un proceso de formación ciudadana. Última década, 29(55), 96-130. https://acortar.link/GWho4s

Arias, A., y Alvarado, S. (2015). Jóvenes y política: de la participación formal a la movilización informal. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 581-594. https://acortar.link/dR1SCW

Chica, N. (2023). Estrategias activas y participativas como herramientas potenciadoras del proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés. Cienciamatria. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 9(17), 71-85. https://n9.cl/el1jir

Durán, G., Barros, K., Martínez, S., y González, V. (2022). Triple espacialidad en la participación ciudadana no institucionalizada: nuevas agendas de cambio social en Cali, Colombia. Bitácora Urbano Territorial, 32(3), 15-29. https://acortar.link/EVzQmw

Escobar, S., y Pezo, H. (2019). Más allá del concepto: experiencias y reflexiones en torno a la participación juvenil estudiantil. [Beyond the concept: experiences and reflections on youth student participation]. Ultima década, 27(52), 65-79. https://acortar.link/jY76XF

Isea, J., Briceño, R., y Mayorga, T. (2016). Experiencia de responsabilidad social universitaria desde la investigación acción - participativa. CienciaMatria. Revista Multidisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 2(2), 22-43. https://n9.cl/knwo4i

Jiménez, D., y Castillo, M. (2023). ¿Cuántas fronteras toca superar? El caso de adolescentes y jóvenes de Cali, Colombia, en condiciones de vulnerabilidad social. Papeles de población, 29(116), 169-195. https://acortar.link/gGdV6J

Juárez, N., Ramos, M., y Segovia, M. (2024). Modelos actuales de gestión pedagógica: Revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(Suppl. 1), 115-129. https://n9.cl/81xv2g

Monar, N., Monar, W., García, S., y Calderón, R. (2022). Políticas públicas en educación y derechos humanos. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía. 7(13), 91-94. https://n9.cl/ensn1z

Morales, M., y Romero, M. (2024). Participación de las nuevas audiencias digitales para una comunicación digital en salud en León, Guanajuato, México. E-Revista Multidisciplinaria del Saber, 2, e-RMS01052024. https://n9.cl/ajs3vr

Moreno, N., Tasamá, M., Rojas, C., y Soto, J. (2020). La dimensión positiva de las actividades extraescolares en la niñez y la adolescencia. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 12(1), 97-116. https://acortar.link/uhrWLC

Ochoa, A., y Pérez, L. (2019). El aprendizaje servicio, una estrategia para impulsar la participación y mejorar la convivencia escolar. Psicoperspectivas, 18(1), 89-101. https://acortar.link/lDFFBp

Ortiz, N. (2016). ¿Qué mueve a las organizaciones juveniles? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 531-543. https://acortar.link/oniYax

Pérez, L., y Ochoa, A. (2017). El aprendizaje-servicio (APS) como estrategia para educar en ciudadanía. ALTERIDAD. Revista de Educación, 12(2), 175-187. https://acortar.link/mVLYKo

Ramírez, F. (2018). Participación de los jóvenes en el entorno comunitario. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 19(37), 95-102. https://acortar.link/ci7JVk

Published

2025-01-01

How to Cite

Osorio-Herrera, J. A., & Otálvaro-Marín, B. (2025). Dynamics of youth participation in Santiago de Cali, Colombia: between the formal and the informalDynamics of youth participation in Santiago de Cali, Colombia: between the formal and the informal. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 10(19), 26–47. https://doi.org/10.35381/r.k.v10i19.4365

Issue

Section

De Investigación