Dynamics of youth participation in Santiago de Cali, Colombia: between the formal and the informalDynamics of youth participation in Santiago de Cali, Colombia: between the formal and the informal
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v10i19.4365Keywords:
Youth participation, formal, informal, Santiago de Cali, (UNESCO Thesaurus)., (UNESCO Thesaurus)Abstract
This study analyzed youth participation in the Special District of Santiago de Cali, covering both formal and informal aspects. Methodologically, a qualitative approach was used, based on an in-depth bibliographic and documentary analysis. The results showed that factors such as demographic changes, socio-political events, social perceptions and technologies have influenced youth participation. Although they have faced barriers such as discrimination and the digital divide, young people have used ICTs to mobilize and demand change. The 2021 protests highlighted the importance of youth participation in the struggle for social justice; despite progress, it has been crucial to continue promoting the inclusion of youth in decision-making processes to ensure equitable development in the region. It was concluded, therefore, that the effective integration of youth in the district of Santiago de Cali has been fundamental for its future.
Downloads
References
Agudelo, A., Murillo, L., Echeverry, L., y Patiño, J. (2013). Participación ciudadana y prácticas políticas de jóvenes en la cotidianidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(2), 587-602. https://acortar.link/vSdDM9
Arboleda, O., García, B., Puerta, A., y Morales, S. (2021). Aperturas y limitaciones de la transformación de la cultura política juvenil a partir de un proceso de formación ciudadana. Última década, 29(55), 96-130. https://acortar.link/GWho4s
Arias, A., y Alvarado, S. (2015). Jóvenes y política: de la participación formal a la movilización informal. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 581-594. https://acortar.link/dR1SCW
Chica, N. (2023). Estrategias activas y participativas como herramientas potenciadoras del proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés. Cienciamatria. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 9(17), 71-85. https://n9.cl/el1jir
Durán, G., Barros, K., Martínez, S., y González, V. (2022). Triple espacialidad en la participación ciudadana no institucionalizada: nuevas agendas de cambio social en Cali, Colombia. Bitácora Urbano Territorial, 32(3), 15-29. https://acortar.link/EVzQmw
Escobar, S., y Pezo, H. (2019). Más allá del concepto: experiencias y reflexiones en torno a la participación juvenil estudiantil. [Beyond the concept: experiences and reflections on youth student participation]. Ultima década, 27(52), 65-79. https://acortar.link/jY76XF
Isea, J., Briceño, R., y Mayorga, T. (2016). Experiencia de responsabilidad social universitaria desde la investigación acción - participativa. CienciaMatria. Revista Multidisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 2(2), 22-43. https://n9.cl/knwo4i
Jiménez, D., y Castillo, M. (2023). ¿Cuántas fronteras toca superar? El caso de adolescentes y jóvenes de Cali, Colombia, en condiciones de vulnerabilidad social. Papeles de población, 29(116), 169-195. https://acortar.link/gGdV6J
Juárez, N., Ramos, M., y Segovia, M. (2024). Modelos actuales de gestión pedagógica: Revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(Suppl. 1), 115-129. https://n9.cl/81xv2g
Monar, N., Monar, W., García, S., y Calderón, R. (2022). Políticas públicas en educación y derechos humanos. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía. 7(13), 91-94. https://n9.cl/ensn1z
Morales, M., y Romero, M. (2024). Participación de las nuevas audiencias digitales para una comunicación digital en salud en León, Guanajuato, México. E-Revista Multidisciplinaria del Saber, 2, e-RMS01052024. https://n9.cl/ajs3vr
Moreno, N., Tasamá, M., Rojas, C., y Soto, J. (2020). La dimensión positiva de las actividades extraescolares en la niñez y la adolescencia. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 12(1), 97-116. https://acortar.link/uhrWLC
Ochoa, A., y Pérez, L. (2019). El aprendizaje servicio, una estrategia para impulsar la participación y mejorar la convivencia escolar. Psicoperspectivas, 18(1), 89-101. https://acortar.link/lDFFBp
Ortiz, N. (2016). ¿Qué mueve a las organizaciones juveniles? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 531-543. https://acortar.link/oniYax
Pérez, L., y Ochoa, A. (2017). El aprendizaje-servicio (APS) como estrategia para educar en ciudadanía. ALTERIDAD. Revista de Educación, 12(2), 175-187. https://acortar.link/mVLYKo
Ramírez, F. (2018). Participación de los jóvenes en el entorno comunitario. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 19(37), 95-102. https://acortar.link/ci7JVk
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Joan Andrés Osorio-Herrera, Bairon Otálvaro-Marín

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






