Teacher reflection and innovation in higher pedagogical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i16.2514

Keywords:

Teaching practice, educational innovations, teaching method innovations, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The objective of the work is to determine the relationship between teacher reflection and innovation in higher pedagogical education in an educational institution in Peru. The research from a methodological connotation, was based on a descriptive quantitative work with a non-experimental field design, the research population consisted of 21 teachers of higher pedagogical education. The relationship between teacher reflection and educational innovation has a positive correlation of 0.464, being classified as low, this implies that the independent variable is related to the dependent one, however, it is necessary to continue deepening or perfecting its application with the intention of increasing the correlation. in future investigations towards a higher trend or close to 1. The affirmative hypothesis is approved and the negative is rejected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arriaga-Cárdenas, O. G., & Lara-Magaña, P. del C. (2023). La innovación en la educación superior y sus retos a partir del COVID-19 [Innovation in higher education and its challenges from COVID-19]. Revista Educación, 47(1), 460–474. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51979

Castellanos-Galindo, S, & Yaya-Escobar, R. (2013). La reflexión docente y la construcción de conocimiento: una experiencia desde la práctica [Teacher reflection and knowledge construction: an experience from practice]. Sinéctica, (41), 2-18.

Collazo, M., Bellis, S. D., Fachinetti, V., Peré, N., & Sanguinetti, V. (2022). Procesos de formación docente en experiencias de innovación educativa universitaria [Teacher training processes in university educational innovation experiences]. Educação & Sociedade, 43, e245408. https://doi.org/10.1590/ES.245408

Elgueta, M, & Palma, E. (2021). La reflexión de la práctica de docencia como estrategia para la innovación en la formación jurídica [Reflection on Teaching Practice as a Strategy for Innovation in Legal Training]. Derecho PUCP, (87), 499-522. Epub 00 de julio de 2021. https://dx.doi.org/10.18800/derechopucp.202102.015

Gómez-Hurtado, I., García-Rodríguez, M. del P., González Falcón, I., & coronel Llamas, J. M. (2020). Adaptación de las Metodologías Activas en la Educación Universitaria en Tiempos de Pandemia [Adaptation of Active Methodologies in University Education in Times of Pandemic]. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 415–433. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.022

Jarrín-Miranda, J. J. (2023). Aplicación de metodologías activas en modalidad e-learning en el año 2022: caso carrera de comunicación [Application of active methodologies in e-learning modality in the year 2022: case of communication career]. Revista Científica UISRAEL, 10(1), 99–114. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n1.2023.682

Jiménez-Hernández, D., González Ortiz, J. J., & Tornel Abellán, M. (2020). Metodologías activas en la universidad y su relación con los enfoques de enseñanza [Active methodologies in the university and their relationship with teaching approaches]. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 24(1), 76–94. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8173

Leal-Fonseca, D, Rojas De Francisco, L, Ortiz-Pradilla, T, & Monroy-Osorio, J. (2020). Percepción de los docentes sobre sus acciones innovadoras [Teachers' Perception of their Innovative Actions]. Educación y Educadores, 23(3), 427-443. Epub May 03, 2021.https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.4

Macanchí-Pico, M, Orozco Castillo, B, & Campoverde Encalada, M. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la educación superior [Educational, pedagogical and didactic innovation. Conceptions for practice in higher education]. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 396-403.

Reyes, A, & Azahuanche, M. (2020). ¡Relación entre acompañamiento pedagógico y practica reflexiva [Relationship between pedagógica! accompaniment and reflective teaching practice]. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 30(2), 1-10.

Sigüenza-Orellana, J. P., & Guevara-Vizcaíno, C. F. (2022). El arte como innovación educativa para desarrollar el pensamiento en el siglo XXI [Art as an educational innovation to develop thinking in the 21st century]. Revista Científica UISRAEL, 9(3), 131–147. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n3.2022.597

Torres-Cajas, M. J., Yépez Oviedo, D., & Lara Velarde, A. (2020). La reflexión de la práctica docente [The reflection of teaching practice]. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (10), 87–101. https://doi.org/10.37135/chk.002.10.06

Troncoso A., A., Aguayo C., G., Acuña Z., C. C., & Torres R., L. (2022). Creatividad, innovación pedagógica y educativa: análisis de la percepción de un grupo de docentes chilenos [Creativity, pedagogical and educational innovation: analysis of the perception of a group of Chilean teachers]. Educação E Pesquisa, 48, e238562. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248238562

Villalobos-López, J. A. (2022). Metodologías Activas de Aprendizaje y la Ética Educativa [Active Learning Methodologies and Educational Ethics]. Revista Docentes 2.0, 13(2), 47–58. https://doi.org/10.37843/rted.v13i2.316

Zambrano-Quiroz, P. (2019). La innovación formativa en el proceso de enseñanza y aprendizaje basado en el modelo experiencial [Information and knowledge management from innovative training strategies]. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(2), 105-115. Epub 30 de agosto de 2019. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.2901

Published

2023-07-01

How to Cite

Yparraguirre-Villanueva, A. R., García-Moncada, G.- del-P., Yparraguirre-Moreno, K. S., & Moreno-Romero, M. Y. (2023). Teacher reflection and innovation in higher pedagogical education. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(16), 20–31. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i16.2514

Issue

Section

De Investigación