Soccer teaching based on an integral planning for sports initiation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1948

Keywords:

Teaching method, learning process, teaching program, sport. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

In the soccer teaching process, it is essential that coaches master the components that are part of the teaching-learning stages. For this reason, the objective is to analyze the main technical and methodological fundamentals in the planning and teaching of soccer sport initiation. A cross-sectional descriptive type with a quantitative approach, using a survey validated by professionals, to a sample of seventy-seven coaches of soccer schools in the city of Cuenca and the province of Azuay, the population was through a voluntary non-probabilistic sampling. After the application of the questionnaire, it was determined that there are few professionals with a coaching degree, so it is essential to have training on sports initiation, the methods used are few and to a lesser extent they use teaching styles and models.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, R. (2012). Iniciación y formación deportiva: una reflexión oportuna [Initiation And Sports Education: A Reflection Always On Time]. Rev. U.D.C.A Act. & Div., 15, 57 - 65.

Armengou, Y., Chacón, N., & Chacón, F. (2014). Programación de la enseñanza deportiva, análisis de sus componentes y diseño de actividades en función de la etapa de aprendizaje de la persona deportista [Programming of sports education, analysis of its components and design of activities according to the learning stage of the athlete]. Publicaciones IAD - Técnicos deportivos - Temario - Bases del aprendizaje deportivo. Obtenido de https://www.juntadeandalucia.es/turismocomercioydeporte/iad/calamardo/iadformacion/tdci/cf-bad-07.html

Cansio, E., & Calderín, O. (2010). Consideraciones a tener en cuenta para la Iniciación Deportiva [Considerations to be taken into account for sports initiation]. Efdeportes, 141(14), 1 - 8.

Costa, A., Camerino, O., & Sequeira , P. (2015). Una iniciación deportiva sin lesiones, estudio con entrenadores de fútbol y fútbol sala [A sports initiation without injury, studio football coaches and football]. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación(27), 24 - 27.

Giménez, F., Abad, M., & Rodríguez, J. (2010). El proceso de formación del jugador durante la etapa de iniciación deportiva [The player's training process during the initiation stage of the sport]. Apunts. Educación Física y Deportes, 1(99), 47 - 55.

Gonzáles, S., García, L., Contreras, J., Onofre, R., & Sánchez, D. (2009). El concepto de iniciación deportiva en la actualidad [The concept of sport initiation nowadays]. RETOS.(15), 14 - 29.

González, S., Ibáñez , S., Feu, S., & Galatti, L. (2017). Programas de intervención para la enseñanza deportiva en el contexto escolar, PETB y PEAB: Estudio [Intervention programs for sports education in the school context, PETB and PEAB: Preliminary study]. Retos, 2041(31), 107 - 113.

Hernández, J., Castro , U., Gil, G., Cruz , H., Guerra, G., Quiroga, M., & Rodríguez, J. (2001). La iniciación a los deportes de equipo de cooperación/oposición desde la estructura y dinámica de la acción de juego: un nuevo enfoque [Initiation to cooperative/oppositional team sports from the structure and dynamics of the game action: a new approac]. Efdeportes, 6(33), 1 - 4.

Herrrera, O. (2015). Enseñanza del fútbol para niños en seis escuelas de fútbol de Concepción, Chile [Teaching soccer to children in six schools football of Concepcion, Chile]. Lecturas: Educación física y deportes, 20(210), 8.

Ibáñez, S., & Alonso, M. (2010). La planificación de los contenidos de entrenamiento de baloncesto en equipos de iniciación [The planning of basketball training content in introductory teams]. e-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 6(1), 48-65. Obtenido de https://n9.cl/bvp13

Kravchychyn, C., Castillo, F., Castilho, F., Rinaldi, C., Barbosa, A., & Aparecido, A. (2017). La planificación como instrumento pedagógico del “Programa Segundo Tempo” [Planning as a pedagogical instrument in the “Segundo Tempo” program]. Revista Ciencias de la Actividad Física, 18(2), 1 - 8.

Martínez, H. (2016). Programa De Enseñanza Del Fútbol De Campo En Espacios Reducidos [Field Football Teaching Program In Confined Spaces]. REVISTA CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN, 26(48), 54-70.

Mena, O. (2020). Modelo para la planificación del proceso de desentrenamiento deportivo [Model for the planning of the sports training process]. Revista Conrado, 16(75), 8-14. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1380

Merchan, R., Flórez, J., & Caro, W. (2017). Métodos de la enseñanza del fútbol en escuelas de formación en Tunja, Boyacá [Methods of soccer teaching in sports training schools in Tunja, Boyacá]. Revista Docencia Universitaria, 18(2), 41 - 52.

Moliner, D., Legaz, A., Munguía, D., & Medina, R. (2010). Características de la planificación del entrenamiento en los deportes de equipo [Characteristics of Training Planning in Elite Spanish Team Sports]. Apunts Educación Física y Deportes(102), 62 - 69.

Motato, L., & Quilindo, V. (2021). Enseñanza del fútbol e iniciación deportiva en dos escuelas deportivas de Santiago de Cali, Colombia [Soccer teaching and sports initiation in two sports schools in Santiago de Cali, Colombia]. Viref Revista de Educación Física, 10(1), 63 - 71.

Pascual, Guillén, D., & Carbonell, J. (2017). Análisis comparativo de la metodología mixta y la basada en juegos reducidos en el fútbol [Comparative analysis mixed methodology and small-sided games in young soccer players]. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación(32), 199 - 203.

Pinheiro-Fernández, V., Camerino Foguet, O., & Sequeira Richheimer, P. (2014). El fair play en la iniciación deportiva, un estudio con entrenadores de fútbol [Fair play in sport initiation, a study of football coaches]. Retos, 25, 32–35. https://doi.org/10.47197/retos.v0i25.34471

Rodríguez, J. (2016). La influencia del estilo de enseñanza en el fútbol base [The Influence of Teaching Style in Youth Football]. Apunts Educación Física y Deportes, 128, 46 - 54. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/4).126.05

Rubio-Castillo, A., & Gómez , A. (2016). Efectos del Modelo Ludotécnico en el aprendizaje técnico, competencia y motivacíon en la enseñanza de el baloncesto en Educación Física [Effects of Ludotechnical Model in technical learning: competence and motivation when teaching basketball in Physical Education]. Sport TK, 5(2), 41 - 46.

Sánchez, J., Molinero, O., & Yague, J. (2012). Incidencia de dos metodologías de entrenamiento-aprendizaje sobre la técnica [Effects of two training-learning methodologies on the individual technique of players from 6 to 10 years old]. Retos (22), 29 - 32.

Sánchez, J., Pérez, S., Yagüe, J., Royo, J., & Martín, J. (2015). Aplicación de un programa de entrenamiento de fuerza en futbolistas jóvenes [Implementation Of A Resistance Training On Young Football Players]. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 57(15), 45 - 59.

Tolano, E., Dórame , Z., Preciado, M., toledo , I., Serna , A., & Gavotto, O. (2015). Efecto de un programa de iniciación deportiva escolar en las capacidades físicas condicionales [Effect of a sports initiation school program in conditional physical capabilities]. Revista de Ciencias del Deporte, 11(2), 177 - 183.

Verdú, N., Alzamora , E., Martínez, J., & Pérez , J. (2015). Análisis de los diferentes métodos de enseñanza utilizados en el fútbol base [Analysis of different teaching methods in young soccer players]. Retos (28), 94 - 97.

Published

2022-07-01

How to Cite

León-Narváez, E. A., & Aldas-Arcos, H. G. (2022). Soccer teaching based on an integral planning for sports initiation. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(2), 351–372. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1948

Issue

Section

De Investigación