Physical Education as a tool for the integral formation of students in the Basic General Sub-level
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1947Keywords:
Physical education, integral formation, students. (UNESCO Thesaurus).Abstract
Physical Education is indispensable for the integral formation of students in the school stage, therefore, it should not be relegated for any reason, because it allows the development of physical, cognitive, affective and value formation capacities. The objective of the present study is to analyze the key aspects for the integral formation of the students of the basic general sub-level from the Physical Education classes. This is an exploratory type of research. For this purpose, scientific articles and graduate and postgraduate degree works published in the last ten years from different scientific databases and bibliographic search engines are considered, it is concluded that Physical Education is of vital importance in school stages, it allows the development of motor, cognitive and affective skills essential for life.
Downloads
References
Águila, C., & López, J. (2018). Cuerpo, corporeidad y educación: una mirada reflexiva desde la Educación Física [Body, corporeity and education: a reflective view from Physical Education]. Retos, 2041(35), 413-421. doi:10.47197/retos.v0i35.62035
Alonzo, D., Valencia, M., Vargas, J., Bolívar, N., & García, M. (2016). Los estilos de aprendizaje en la formación integral de los estudiantes [Learning styles in the integral formation of students]. Boletín Virtual, 5(4), 1-6.
Betancur, J., López, C., & Arcila, W. (2018). El docente de Educación Física y sus prácticas pedagógicas [Physical Education teachers and their pedagogical practices]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(1), 14-28. https://doi.org/10.17151/rlee.2018.14.1.2
Escudero, D. (2009). La Educación Física y su influencia en la formación integral del hombre para la vida [Physical Education and its influence on the integral formation of man for life]. Revista Digital, 14(31), 1 - 4. Obtenido de https://cutt.ly/yDWAK18
Guapi, F., & Aldas, H. (2019). La Educación Física como asignatura complementaria en carreras de ingeniería en la Educación Superior Ecuatoriana [Physical Education as a complementary subject in engineering careers in Ecuadorian Higher Education]. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(1), 93-106. Obtenido de http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/34203/1/documento.pdf
Guerra, Y., Mórtigo, A., & Berdugo, N. (2013). Formación integral importancia de formar pensando en todas las dimensiones del ser [Integral training importance of training with all the dimensions of being in mind]. Revista Educación y Desarrollo Social, 48-69. doi:10.18359/reds.585
Hoyos, A. (2011). Algunos problemas didácticos en la clase de Educación Física [Some didactic problems in the Physical Education class]. EFDeportes.com, Revista Digital., 1 - 12. Obtenido de https://cutt.ly/UDWqduP
Ley del Deporte, Educación Física y Recreación. Registro Oficial Suplemento 255 de 11-ago.-2010 Ultima modificación: 20-feb.-2015. Obtenido de https://cutt.ly/QDWip7R
Marín, D., & Ramón, J. (2021). Educación física e inclusión: un estudio bibliométrico [Physical education and inclusion: a bibliometric study]. Apunts Educación Física y Deportes, 37(143), 17-26. Obtenido de https://cutt.ly/eFp6rtX
Ministerio de Educación. (2012). Educación Física [Physical Education]. Recuperado de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/08/EF-completo.pdf
Pereira, M., Velastegui, C., & Paz, B. (2020). Prácticas deportivas y enfoques curriculares: Una perspectiva desde la educación física ecuatoriana [Sports practices and curricular approaches: A perspective from Ecuadorian physical education]. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(1), 180-197. doi:10.46498/reduipb.v24i1.1233
Posso-Pacheco, R., Barba Miranda, L., León Quinapallo, X., Ortiz Bravo, N., Manangón Pesantez, R., & Marcillo Ñacato, J. (2020a). Educación Física significativa: propuesta para la contextualización de contenidos curriculares [Meaningful Physical Education: a proposal for the contextualization of curricular contents]. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), 371-381. Recuperado de https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/914
Posso-Pacheco, R., Barba-Miranda, L., Rodríguez-Torres, Ángel, Núñez-Sotomayor, L., Ávila-Quinga, C., & Rendón-Morales, P. (2020b). An Active Microcurricular Learning Model: A Guide to Classroom Planning for Physical Education. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.14
Rodríguez, Á., Rodríguez, J., Guerrero, H., Arias, E., Paredes, A., & Chávez, V. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar [Benefits of physical activity for children and adolescents in the school setting]. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(2), 1-14.
Sandoval, M., Quiroga, D., & Cárcamo, J. (2021). Visión del profesorado de Educación Física hacia su asignatura en Chile [Physical Education teachers' vision of their subject in Chile]. Revista Ciencias de la Actividad Física, 22(1), 1-12. https://doi.org/10.29035/rcaf.22.1.9
Terán, R. (2021). La natación en el deporte escolar y extracurricular ecuatoriano: una propuesta de mejoramiento curricular [Swimming in Ecuadorian school and extracurricular sports: a proposal for curricular improvement]. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(1), 40-51.
Vargas, C. (2010). De la formación humanista a la formación integral: reflexiones sobre el desplazamiento del sentido y fines de la educación superior [From humanistic education to integral education: reflections on the shift in the meaning and purpose of higher education]. Praxis Filosófica, 30, 145-167. doi:10.25100/pfilosofica.v0i30.3420
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






