Pedagogical strategies in the transformation of solid waste and conservation of the environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1836

Keywords:

Environmental management, environmental ethics, educational experiments. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of this research was to establish the pedagogical strategies in the process of transformation of solid waste with the fifth grade students of the Institución Educativa Distrital Normal Superior María Auxiliadora, by means of the different types, for the conservation of the environment. The design of the research is framed in a methodology with a qualitative approach of action-research type in the process of transformation of solid waste in the 36 participants, for scientific research, creativity and conservation of the environment, carrying out a workshop to strengthen environmental awareness, from the pedagogy. It is concluded that the implementation of cognitive, metacognitive, technological, socio-affective pedagogical strategies, and in particular the playfulness as a dynamizer for the transformation of solid waste identified in the school environment, allowed the acquisition of significant learning that led to the empowerment of environmental awareness for the care of the common home.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre-Lora, M. A., Camacho Caratón, T., Flores Rico, M. E., Gaibao Mier, D. M., Pasive Castellanos, Y., & Murcia Neira, G. (2012). Estrategias pedagógicas en el ámbito educativo. Bogotá. http://bibliotecadigital.usb.edu.co/handle/10819/7847

Alcedo, Y. & Chacón, C. (2011). El Enfoque Lúdico como Estrategia Metodológica para Promover el Aprendizaje del Inglés en Niños de Educación Primaria [The Playful Approach as a Methodological Strategy to Promote English Language Learning in Elementary School Children]. SABLE. Revista Multidisciplinaria del Consejo de Investigación de la Universidad de Oriente, 23(1),69-76. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=427739445011

Alzate, L. (2009). ¿En qué consiste el aprovechamiento de residuos sólidos? [What does solid waste recovery consist of?]. Blogger. Recuperado de https://n9.cl/ux90f

Arteta, W., Herrera, J., Rhenals, L., Ruiz, N., y Mercado, N. (2021). Plan de Manejo de Residuos Sólidos en La Región Caribe Colombiana, Revisión de literatura [Solid Waste Management Plan in the Colombian Caribbean Region, Review of literature]. BILO, 3(1). Recuperado de https://revistascientificas.cuc.edu.co/bilo/article/view/3822/3812

Borghi, B. Q. (2005). Los talleres en educación infantil: espacios de crecimiento [Workshops in early childhood education: spaces for growth]. (Vol. 12). Colección Biblioteca de Infantil. Editorial GRAÓ. Barcelona - España. Recuperado de https://n9.cl/snghw

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Departamento Nacional de Planeación (DNP) y Compromiso Empresarial para el Reciclaje (CEMPRE) Colombia. (2021). Encuesta a municipios sobre gestión de residuos sólidos domiciliarios 2019-Colombia [Municipalities survey on household solid waste management 2019-Colombia]. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/handle/11362/46988

Gamboa-Mora, M. C., García Sandoval, Y. y Beltrán Acosta, M. (2013). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo [Pedagogical and didactic strategies for the development of multiple intelligences and autonomous learning]. Revista de investigaciones UNAD, 12(1), 101–127. https://doi.org/10.22490/25391887.1162

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación [Research methodology]. (6a ed.). México D.F, México: Mac Graw Hill

Montes, C. (2018). Estudio de los residuos sólidos en Colombia. Bogotá: Universidad Externado de Colombia [Study of solid waste in Colombia]. Recuperado de https://n9.cl/bw847

ONU. (2022). El mundo se une contra el plástico [The world unites against plastic]. Recuperado de https://news.un.org/es/story/2022/03/1504922

Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y Alimentación. FAO. (1996). Ecología y enseñanza rural Ecology and rural education. Recuperado de http://www.fao.org/3/ap440s/ap440s.pdf

Parra M. del V. (2020). Actividades Lúdicas como Estrategias de Transición Educativa [Playful Activities as Educational Transition Strategies]. Revista Scientific, 5(17), 143–163. Recuperado de https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.7.143-163

Puello Y. & López I. (2021). Implementación de una propuesta de estrategias pedagógicas desde la lúdica para favorecer la integración de los estudiantes de transición a la etapa escolar [Implementation of a proposal of pedagogical strategies from the playfulness to favor the integration of transition students to the school stage]. Recuperado de https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/8886

Rengifo, B. Quitiaquez, L. & Mora, F. (2012). La educación ambiental una estrategia pedagógica que contribuye a la solución de la problemática ambiental en Colombia [Environmental education as a pedagogical strategy that contributes to the solution of environmental problems in Colombia]. XII Coloquio de Internacional Geocrítica, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/coloquio2012/actas/06-B-Rengifo.pdf

Rivas, C. (2018). Piensa un minuto antes de actuar: Gestión Integral de Residuos Sólidos [Think a minute before you act: Integrated Solid Waste Management]. Recuperado de https://n9.cl/jev7

Salgado, A. (2007). Investigación cualitativa: Diseños, evaluación del rigor metodológico y retos [Qualitative research: Designs, assessment of methodological rigor and challenges]. Liberabit, (13), 71-78. 13. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v13n13/a09v13n13.pdf

Published

2022-07-01

How to Cite

López-Rodríguez, R., & López-de-Meza-Ledesma, R. (2022). Pedagogical strategies in the transformation of solid waste and conservation of the environment. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(2), 16–29. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1836

Issue

Section

De Investigación