Intercultural Bilingual Education and Multiple Intelligences: A Proposal for the Construction of Cooperative Learning
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1791Keywords:
Bilingual education, intercultural education, Intelligence. (UNESCO Thesaurus).Abstract
This article analyzes the educational system in Ecuador from the ecology of knowledge, the epistemology of the south and the western academic systems, in this way, it is intended to generate an educational proposal based on the methodology of development in the student's intelligence, where it is possible to combine the ideologies of the two educational systems that the country has. It is proposed the construction of cooperative learning, based on multiple intelligences implemented in private institutions, applied in an educational level of middle school. Being a current didactic model to stimulate different ways of generating own knowledge in students, with a collaborative mission in the resolution of problems experienced by them in their environment, generating empathetic values in the nationalities of the country.
Downloads
References
Asamblea Nacional República del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural [Organic Law of Intercultural Education]. https://n9.cl/at9p
Carranza-Patiño, H. M., Tubay Moreira, M. F., Espinoza Briones, H. B., & Chang Muñoz, W. L. (2021). Saberes ancestrales: una revisión para fomentar el rescate y revalorización en las comunidades indígenas del Ecuador [Ancestral knowledge: a review to promote the rescue and revaluation in the indigenous communities of Ecuador]. Journal of Science and Research, 6(3), 112 - 128. Recuperado a partir de https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/1205
Cubillos-Alfaro, F., Romero Zamora, B., & Navarro, J. J. (2019). El concepto de debate emergente como recurso para la inclusión de competencias interculturales en la formación inicial docente en Chile [The concept of emerging debate as a resource for the inclusion of intercultural competences in the initial teacher training in Chile]. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(2), 91–104. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.2.2909
de-Sousa, B., & Meneses, M. (2014). Epistemología del Sur Perspectivas [Epistemologies of the South Perspectives]. https://n9.cl/clc2u
García-Araque, F. (2017). La etnoeducación como elemento fundamental en las comunidades afrocolombianas [Ethno-education as a fundamental element in Afro-Colombian communities]. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 8(15), 00005.
Gardner H. (2016). Harvard Project Zero: A Personal Story. Uaricha, 13(30), 1-25.
Maco-Luján, M. G. J., Correa Ayambo, M. L. del C., & Delgado Bardales, D. J. M. (2021). América Latina: saberes ancestrales en la producción del cacao [Latin America: ancestral knowledge in cocoa production]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 12128-12150. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1220
Martínez-Novo, C. (2016). Conocimiento occidental y saberes indígenas en la educación intercultural bilingüe en el Ecuador [Western and indigenous knowledges in intercultural bilingual education in Ecuador]. Alteridad, 11(2), 206. https://doi.org/10.17163/alt.v11n2.2016.06
Moreno-Pizarro, J., & Planells Hernani, B. (2016). Propuesta para la implementación de la teoría de las Inteligencias Múltiples en el sistema de Educación Infantil en España [A proposal for the implementation of the multiple intelligence theory in the Spanish early childhood education system]. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 19(3), 199. https://doi.org/10.6018/reifop.19.3.26734
Suárez, L., Morillo, R., Peley, R., Valbuena, M., & de La Educación, C. (2014). Nuevas propuestas para la formación docente en el Programa de Educación Intercultural Bilingüe [New Proposals for Teacher Training in the Intercultural Bilingual Education Program]. MULTICIENCIAS, 14, 74–79. https://n9.cl/4913e
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






