Self-evaluation of Physical Education teacher performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1254

Keywords:

Teacher evaluation, teacher effectiveness, teacher responsibility. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

Educational management is one of the most essential tools within teacher evaluation, since it allows establishing the characteristics and general and basic performances that teachers must perform to develop a quality teaching-learning process. Based on this premise, the objective of this research focuses on evaluating the professional training and performance of the 50 teachers who work in District 03D01 Azogues - Biblián - Déleg de Educación Física. A literature review methodology was used, with a quantitative approach using the Self-evaluation Teacher Evaluation Model determined by INEVAL and established in the area of Physical Education. The results obtained reveal that teacher performance has a rating of 63.36 / 100 which qualifies it as GOOD, which places teachers in a good performance on their part.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Babativa, H. (2017). El Rol del docente de educación física: de lo esperado a lo instituido [The role of the physical education teacher: from the expected to the instituted]. Bogotá: Universidad Santo Tomas. https://hdl.handle.net/11634/2896

Cruz-Aguayo, Y., Hincapié, D., & Rodríguez, C. (2020). Profesores a prueba: claves para una evaluación docente exitosa [Teachers on the test: keys to a successful teacher evaluation]. Washington D.C.: Banco Interamericano de Desarrollo. https://n9.cl/kioho

Erazo-Álvarez, J., & Narváez-Zurita, C. (2020). Medición y gestión del capital intelectual en la industria del cuero - calzado en Ecuador [Measurement and management of intellectual capital in the leather industry - footwear in Ecuador]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 437-467. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.662

Fausto-Iván, G., & Aldas-Arcos, H. (2019). La Educación Física como asignatura complementaria en carreras de ingeniería en la Educación Superior Ecuatoriana [Physical Education as a complementary subject in engineering careers in Ecuadorian Higher Education]. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(1), 93-106.

Gálvez, E., & Milla, R. (2018). Evaluación del desempeño docente: Preparación para el aprendizaje de los estudiantes en el Marco de Buen Desempeño Docente [Teacher performance evaluation: Preparation for student learning in the Good Teacher Performance Framework]. Propósitos y Representaciones, 6(2), 407-452. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236

Gutiérrez-Cabrera, E. (2010). Un modelo de evaluación del desempeño docente que contribuye en la mejora de la calidad de los servicios educativos [A model for evaluating teacher performance that contributes to improving the quality of educational services]. https://n9.cl/pn0dq

Herrera-Mena, V. H., Tocto-Lobato, J. G., Lomas-Badillo, P. L., & Mazón-Moreno, O. D. (2018). Currículo, evaluación y calidad en educación física: retos y prospectivas en el contexto ecuatoriano (original) [Curriculum, evaluation and quality in physical education: challenges and prospects in the Ecuadorian context (original)]. Revista científica Olimpia, 15(47), 47-56.

Krapp, R., Oliveira , G., Vaz, M., Both, J., & Folle, A. (2019). Evaluación de la satisfacción laboral de profesores de Educación Física [Evaluation of job satisfaction of Physical Education teachers]. Pensar en Movimiento: Revista de ciencias del ejercicio y la salud, 17(2), 64-79. https://dx.doi.org/10.15517/pensarmov.v17i2.39459

LOEI. (2018). Ley Orgánica de Educación Intercultural [Organic Law of Intercultural Education]. Registro Oficial Suplemento 417 de 31-mar.-2011 Ultima modificación: 14-mar.-2018. Recuperado de https://n9.cl/en2uy

MINEDUC. (2017). Estándares de Gestión Escolar, Desempeño Profesional Directivo y Desempeño Profesional Docente [School Management Standards, Professional Executive Performance and Professional Teacher Performance]. Quito: Ministerio de Educación. Recuperado de https://n9.cl/6169s

Sánchez, H., Espinoza, J., & López, A. (2017). Modelo de Evaluación Docente [Teacher Evaluation Model]. (Primera ed.). Qito: Publicaciones INEVAL. Recuperado de https://n9.cl/bv7v

Suárez-Pérez, O., Martínez Hernández, P., & Moreno Iglesias, M. (2017). El desempeño profesional docente metodológico del profesor de Educación Física. Propuesta de indicadores para su medición [The methodological teaching professional performance of the Physical Education teacher. Proposal of indicators for its measurement]. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 12(2), 115-127.

Vaillant, D. (2016). Algunos Marcos Referenciales en la Evaluación del Desempeño Docente [Some Reference Frameworks in the Evaluation of Teaching Performance]. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 1(2). 7-22.

Published

2021-05-15

How to Cite

Sanango-Cajamarca, F. M., & Aldas-Arcos, H. G. (2021). Self-evaluation of Physical Education teacher performance. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(2), 568–590. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1254

Issue

Section

De Investigación