Overweight and obesity in schools versus efficiency of physical education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1252

Keywords:

Nutritional diseases, obesity, endocrine systems. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The subject of physical culture has been focused as a means to reduce obesity and overweight, in this context a bibliographic review is developed on the strategies and exercises that are carried out in overweight and obese schoolchildren, as well as their results obtained. The review of the articles indicates that aerobic and strength exercises for periods greater than 3 months and during 3 weekly sessions benefit the reduction of weight and BMI, but they are not conclusive, because it is a multifactorial syndrome and needs to review other variables, as well as interventions. In addition, the physical culture classes offered in the schools are aligned to the curriculum that is developed by areas, where offering physical exercises for periods of no more than six weeks cuts one physical activity to move on to another.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Cordero, M., Ortegón, A., Mur, N., Sánchez, J., García, J., García, I., & Sánchez, A. (2014). Programas de actividad física para reducir sobrepeso y obesidad en niños y adolescentes; revisión sistemática [Physical activity programs to reduce overweight and obesity in children and adolescents; systematic review]. Nutrición Hospitalaria 30(4): 727-740

Asamblea Constituyente. (2016). Constitución de la República del Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/z0d0

Aznar, S., & González, E. (2014). Actividad física y salud en la infancia y la adolescencia. Guía para todas las personas que participan en su educación [Physical activity and health in childhood and adolescence. Guide for everyone involved in your education]. Recuperado de https://n9.cl/v6pmk

Barros, W., & Uzhca, M. (2018). Implementación de un programa de actividades físicas recreativas, para disminuir los niveles de sobrepeso y obesidad de los niños de 10 y 12 años, de la escuela Rigoberto Navas Calle [Implementation of a program of recreational physical activities, to reduce the levels of overweight and obesity in children aged 10 and 12, from the Rigoberto Navas Calle school]. https://n9.cl/uxbz4

Batero, U. J.; Certuche, G. A.; Bados, B, A. & Pinillos, J. M. (2012). Cultura física y necesidades de formación [Physical culture and training needs]. Recuperado de https://n9.cl/rk5u

Burgos, C., Henríquez, C., Ramírez, R., Mahecha, S., & Cerda, H. (2017). ¿Puede el ejercicio físico per se disminuir el peso corporal en sujetos con sobrepeso/obesidad? [Exercise as a tool to reduce body weight]. Revista médica de Chile, 145(6), 765-774. https://dx.doi.org/10.4067/s0034-98872017000600765

Dávila-Grisalez, A., Mazuera Quiceno, C., Carreño Herrera, A., & Henao Corrales, J. (2021). Efecto de un programa de entrenamiento interválico aeróbico de alta intensidad en población escolar femenina con sobrepeso u obesidad [Effect of a high intensity aerobic interval training program on an overweight or obese female school population]. Retos, 39, 453-458. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78200

Delgado-Floody, P., Caamaño-Navarrete, F., Jérez-Mayorga, D., Cofré-Lizama, A., Osorio-Poblete, A., Campos-Jara, C., Guzmán-Guzmán, I., Martínez-Salazar, C., & Carcamo-Oyarzun, J. (2017). Obesidad, autoestima y condición física en escolares [Obesity, self-esteem and physical condition in schoolchildren]. Revista de la Facultad de Medicina, 65(1), 43-48. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n1.57063

Del-Pilar-Cruz-Domínguez, M., González-Márquez, F., Ayala-López, E. A., Vera-Lastra, O. L., Vargas-Rendón, G. H., Zárate-Amador, A., & Jara-Quezada, L. J. (2015). Sobrepeso, obesidad, síndrome metabólico e índice cintura/talla en el personal de salud [Overweigth, obesity, metabolic syndrome and waist/height index in health staff]. Revista medica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 53 Suppl 1, S36–S41.

Espinoza, D. (2016). Sedentarismo, sobrepeso y obesidad: enemigos silenciosos de la calidad de vida [Sedentary lifestyle, overweight and obesity: silent enemies of quality of life]. Revista Ecuatoriana de Investigación en Deporte y Actividad Fisica-REINDAF, 1(1). https://n9.cl/7kzxn

Flores-Paredes, A. (2017). Actividad física y prevalencia de sobrepeso y obesidad en adolescentes escolares de 12 a 18 años de la ciudad de juliaca 2015 [Physical activity and prevalence of overweight and obesity in school adolescents aged 12 to 18 years of the city of juliaca 2015]. Revista de Investigaciones Altoandinas, 19(1), 103-114. https://dx.doi.org/10.18271/ria.2017.260

Gatica-Domínguez, G., Moreno-Saracho, J. E., Cortés, J. D., Henao-Moran, S. A., & Rivera, J. A. (2019). Condición física de escolares tras intervención educativa para prevenir obesidad infantil en Morelos, México [Physical condition of schoolchildren after educational intervention to prevent childhood obesity in Morelos, Mexico]. Salud Pública De México, 61(1, ene-feb), 78-85. https://doi.org/10.21149/9389

Hall-López, J., Ochoa-Martínez, P., Zamudio Bernal, A., Sánchez León, R., Uriarte Garza, L., Almagro, B., Moncada-Jiménez, J., & Sáenz-López Buñuel, P. (2017). Effect of a Ten-Month Moderate to Vigorous Physical Activity Program on VO2max and The Percentage of Body Fat in Overweight and Obese Children. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 14(1). https://doi.org/10.15359/mhs.14-1.6

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2018). Encuesta de Salud y Nutrición [Health and Nutrition Survey]. Recuperado de https://n9.cl/qcjr5

Lazcano , M., Arias, J., Sánchez, C., Gayosso, E., Herrera, A., Banchi, E., . . . Marcos, C. (2015). Efecto de una Rutina de Ejercicio en Niños Obesos [Effect of an Exercise Routine in Obese Children]. https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/icsa/n6/p7.html

López-Pastor, V. (2012). Didáctica de la educación física, desigualdad y transformación social [Physical Education Didactics, Inequalities and Social Transformation]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 38(especial), 155-176. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000400009

López-Pastor, V., Pérez Brunicardi, D., Manrique Arribas, J., & Monjas Aguado, R. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI [Challenges of Physical Education in XXI Century]. Retos, 29, 182-187. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.42552

Martínez-López, E.J.; Lara, A.J.; Cachón, J.; Rodríguez, I. (2009). Characteristic, frequencies and type of physical exercise practiced by the adolescents. Special attention to the obese pupil. Journal of Sport and Health Research. 1(2):88- 100.

Ministerio de Educación de Chile. (2020). Priorización Curricular Covid-19 Educación Física y Salud [Curricular Prioritization Covid-19 Physical Education and Health]. Recuperado de https://n9.cl/jd00

Ministerio de Salud de Uruguay. (2017). A moverse. Guía de actividad física [Let's move. Physical activity guide]. Recuperado de https://n9.cl/7j4li

Ministerio de Salud Pública del Ecuador. (2019). Actividad Física [Physical activity]. Recuperado de https://n9.cl/uw1i4

Ministerio de Salud Pública. (2014). Tomo I: Encuesta Nacional de Salud y Nutrición-ENSANUT-ECU 2012. Recuperado de https://n9.cl/se8f

Monroy-Antón, A., Calero Morales, S., & Fernández Concepción, R. (2018). Los programas de actividad física para combatir la obesidad y el sobrepeso en adolescentes [Physical activity programs to combat obesity and overweight in adolescents]. Revista Cubana de Pediatría, 90(3).

Muñoz-Muñoz, F, & Arango-Álzate, C. (2017). Obesidad infantil: un nuevo enfoque para su estudio [Childhood obesity: a new approach to its study]. Salud Uninorte, 33(3),492-503.

Organización Mundial de la Salud OMS. (2020). Malnutrición [Malnutrition]. Recuperado de https://n9.cl/qtyp

Organización Mundial de la Salud. (2020). Obesidad y sobrepeso [Obesity and overweight]. Recuperado de https://n9.cl/uqcu

Organización Panamericana de la Salud. (2020). Enfermedades no tranmisibles [Non-communicable diseases]. Recuperado de https://n9.cl/jbqb

Ortega-Miranda, E. G. (2018). Alteraciones psicológicas asociadas a la obesidad infantil [Psychological disorders associated with childhood obesity]. Revista Médica Herediana, 29(2), 111. https://doi.org/10.20453/rmh.v29i2.3352

Pumar-Vidal, B., Navarro-Patón, R., & Basanta-Camiño, S. (2015). Efectos de un programa de actividad física en escolares [Effects of a physical activity program in schoolchildren]. Educación Física y Ciencia, 17(2),1-13.

Raimann, X., & Verdugo, F. (2012). Actividad física en la prevención y tratamiento de la obesidad infantil [Physical activity in the prevention and treatment of childhood obesity]. Revista Médica Clínica Las Condes, 23(3), 218–225. https://doi.org/10.1016/S0716-8640(12)70304-8

Rausch, C., & Kovalskys, I. (2015). Obesidad Infantil. Una revisión de las intervenciones preventivas en escuelas [Childhood Obesity. A review of preventive interventions in schools]. Revista mexicana de trastornos alimentarios, 6(2), 143-151. https://doi.org/10.1016/j.rmta.2015.10.006

Red Española de Investigación En Ejercicio Físico y Salud, E., Vicente-Rodríguez, G., Benito, P. J., Casajús, J. A., Ara, I., Aznar, S., Castillo, M. J., Dorado, C., González-Agüero, A., González-Gallego, J., González-Gross, M., Gracia-Marco, L., Gutiérrez, Á., Gusi, N., Jiménez-Pavón, D., Lucía, A., Márquez, S., Moreno, L., Ortega, F. B., De Paz, J. A., … Valtueña, J. (2016). Actividad física, ejercicio y deporte en la lucha contra la obesidad infantil y juvenil [Physical activity, exercise and sport practice to fight against youth and childhood obesity]. Nutricion hospitalaria, 33(Suppl9), 1–21. https://doi.org/10.20960/nh.828

Ruvalcaba, O., Shulze, J., Kim, A., Berzenski, S. R., & Otten, M. P. (2018). Women’s Experiences in eSports: Gendered Differences in Peer and Spectator Feedback During Competitive Video Game Play. Journal of Sport and Social Issues, 42(4), 295–311. https://doi.org/10.1177/0193723518773287

Salas, C., Petermann-Rocha, F., Celis-Morales, C., & Martínez-López, E. J. (2018). Apoyo parental para realizar actividad física en escolares de 6 años de edad: influencia sobre el estado nutricional y fitness [Parental support for physical activity in schoolchildren and its influence on nutritional status and fitness]. Revista chilena de pediatria, 89(6), 732–740. https://doi.org/10.4067/S0370-41062018005000906

Talens-Oliag, P. (2021). Alimentos ultraprocesados: impacto sobre las enfermedades crónicas no transmisibles [Ultra-processed foods: impact on chronic non-communicable diseases]. Nutricion hospitalaria, 38(1), 3–4. https://doi.org/10.20960/nh.03536

Toledo-Domínguez, I.; Serna-Gutiérrez, A.; Díaz-Meza, I.; Lozoya-Villegas, J.; Tolano-Fierros, E. (2017). Efecto de un programa de activación física sobre el índice de masa corporal y la aptitud física en escolares [Effect of a physical activation program on body mass index and physical fitness in schoolchildren]. Journal of Sport and Health Research, 9(2):199-210.

UNICEF. (2019). Malnutrición, obesidad infantil y derechos de la infancia en España [Malnutrition, childhood obesity and children's rights in Spain]. Recuperado de https://n9.cl/sogs3

Published

2021-05-15

How to Cite

Pérez-Vergara, D. M., & Moscoso-García, R. F. (2021). Overweight and obesity in schools versus efficiency of physical education classes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(2), 525–545. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1252

Issue

Section

De Investigación