Incidence of motor learning in the development of technical skills in children's soccer players

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1245

Keywords:

Activity learning, motor development, child development. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The present work aims to determine the incidence of the level of motor learning in the development of technical skills in soccer, which can be applied in training, using measurement instruments that allow it to be a practice option in the Cantonal Sports League of Biblián. The instrument used was the survey and an observation sheet, which allowed obtaining information on the incidence of the level of motor learning in the development of technical skills in soccer, the population under study is made up of 2 coaches and 20 soccer players in ages between 8 and 12 years. The information processing was carried out through the SPSS statistical package, applying a descriptive analysis. It is concluded that motor development is important when improving technical skills in child soccer players, since the progress of their performance will depend on these.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cedeño-Martínez, M., Estrada-Infante, E., & Arévalo-Cedeño, E. (2011). La enseñanza del fútbol con el empleo de los fundamentos técnicos, relacionados con las acciones de juego [Teaching soccer with the use of technical fundamentals, related to game actions]. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de Granma, VIII(28), 9-14.

Correa M. (2007). Neuroanatomía funcional de los aprendizajes implícitos: asociativos, motores y de hábito [Functional neuroanatomy of implicit learning: associative, motor and habit]. Revista de neurologia, 44(4), 234–242.

Enciclopedia De Los Deportes Ed CulturaL. (2008). Enciclopedia. Madrid: Cultural de ediciones.

Erazo-Álvarez, J., & Narváez-Zurita, C. (2020). Medición y gestión del capital intelectual en la industria del cuero - calzado en Ecuador [Measurement and management of intellectual capital in the leather industry - footwear in Ecuador]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 437-467. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.662

Espinoza-Zhinin, J., García-Herrera, D., Álvarez-Lozano, M., & Erazo-Álvarez, J. (2020). Estrategias tecnológicas para fomentar las concepciones y su rol en los docentes de nivel inicial. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 50-67. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1033

FIFA. (2016). El jugador en vías de formación [The player in training]. https://n9.cl/4hmp

Lapresa, D., Arana, J., & Carazo, J. (2005). Pautas para la adecuación de contenidos al desarrollo psicomotor de prebenjamines y benjamines [Guidelines for the adaptation of contents to the psychomotor development of pre-teens and youngest]. Universidad de la Rioja, España.

Lavandeira, J. (2014). Exposición teórico-práctica del "Método Coerver [Theoretical-practical exposition of the "Coerver Method]. https://n9.cl/i6dq1

Mora-Ferrera, J. C., Núñez Sánchez, F. J., Martínez Cabrera, F. I., Rodríguez Sánchez, P., & Suárez Moreno-Arrones, L. (2015). Comparación de las demandas de carrera Futbol 7 vs. Fútbol 11 en jugadores jóvenes de fútbol [Running requirements comparison between Football 7 and Football 11 with youth soccer players]. Retos, 26, 149-152. https://doi.org/10.47197/retos.v0i26.34421

Moreno, F. J., & Ordoño, E. M. (2009). Aprendizaje motor y síndrome general de adaptación. Motricidad [Motor learning and general adaptation syndrome. Motor skills]. European Journal of Human Movement, 22,1-19.

Oña, A., Martínez, M., & Moreno, F. (1999). Control y aprendizaje motor [Control and motor learning]. Madrid: Síntesis.

Parra-Zhizhingo, Y., García-Herrera, D., Ávila-Mediavilla, C., & Erazo-Álvarez, J. (2020). Plataformas Virtuales: retos y perspectivas a partir de Docentes [Virtual Platforms: challenges and perspectives from Teachers]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 233-249. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1041

Piedra, J. (2020). El desarrollo motriz y su incidencia en la enseñanza del fútbol en niños de 6 a 8 años en el club deportivo formativo especializado “las Aguilas” de la ciudad de Loja en el periodo 2018- 2019 [Motor development and its impact on the teaching of soccer in children from 6 to 8 years old in the specialized training sports club "Las Aguilas" in the city of Loja in the period 2018-2019]. Recuperado de https://n9.cl/7ubma

Puma-Pañora, N., García-Herrera, D., Ochoa-Encalada, S., & Erazo-Álvarez, J. (2020). Estrategias lúdicas para la vinculación familiar en el desarrollo infantil integral [Playful strategies for family bonding in comprehensive child development]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 178-199. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1039

Rivas-Borbón, O., & Sánchez-Alvarado, E. (2013). Guía Didáctica del Curso: Táctica y Estrategia en Futbol [Didactic Guide of the Course: Tactics and Strategy in Soccer]. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 10(1).

Rodríguez , G., Izquierdo, J., & Rodríguez , M. (1998). Los modelos explicativos del aprendizaje motor [Explanatory models of motor learning]. Gran Canaria. https://n9.cl/ppzxs

Schmidt, R. (1991). Motor learning and performance: from principles to practice. Cahmpaign, Illinois:: Human Kinetics.

Sotomayor, L. (2019). Formación Básica Del Futbolista En Las Divisiones Menores [Basic Football Player Training In The Minor Divisions]. Loja-Ecuador.

Suarez, E. (2015). Incidencia de la propuesta didáctica fútbol alegría en la habilidad motriz de la carrera, en los niños de la categoría sub-9 del club deportivo maracaneiros sede Bosa [impact of the alegría football teaching proposal on the motor skills of the race, in children in the sub-9 category of the maracaneiros sports club sede Bosa]. Recuperado de https://hdl.handle.net/10901/8344

Weineck, J. (2005). Entrenamiento total [Total training]. Barcelona:: Paidotribo. https://n9.cl/yfni

Published

2021-05-15

How to Cite

Lliguicota-Palaguachi, L. A., & Jarrín-Navas, S. A. (2021). Incidence of motor learning in the development of technical skills in children’s soccer players. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(2), 397–414. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1245

Issue

Section

De Investigación