Gamification in the teaching-learning process of Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1239Keywords:
Educational games, physical education, activity learning. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
Gamification in Physical Education uses the elements of the game for the development of abilities and skills, which has not been exploited or studied at the school level, so the objective of this study is to know the impact of gamification directed at students of 6 years in physical education classes, in effect this research is quantitative with an exploratory descriptive approach, a 3JS motor coordination test was applied at the beginning and end of the research, during the course of the study a micro-curricular plan was used based on the narrative of the incredibles, yielding significant results compared to the initial test. Concluding that gamification is an innovative method that can be used in primary education, so it is recommended to always prioritize a narrative that motivates meeting the challenges and goals planned for the comprehensive development of the student.
Downloads
References
Bartle, R. A. (2004). Designing Virtual Worlds. New Riders.
Cenizo-Benjumea, J., Ravelo Afonso, J., Morilla Pineda, S., Ramírez Hurtado, J., & Fernández-Truan, J. (2016). Diseño y validación de instrumento para evaluar coordinación motriz en primaria [Design and Validation of a Tool to Assess Motor Coordination in Primary]. Revista Internacional De Medicina Y Ciencias De La Actividad Física Y Del Deporte, (62). https://doi.org/10.15366/rimcafd2016.62.002
Contreras, R., & Eguía, J. (2017). Experiencias de gamificación en aulas [Gamification experiences in classrooms]. [Internet]. Recuperado de https://n9.cl/9dqq
Contreras-Espinosa R. S., & Eguía-Gómez, J. L. (2017). Gamificación en educación: diseñando un curso para diseñadores de juegos [Gamification in Education: Designing a Course for Game Designers]. Kepes, 14(16), 91 - 120.
Erazo, J. C., & Narváez, C. I. (2020). Medición y gestión del capital intelectual en la industria del cuero - calzado en Ecuador. [Measurement and management of intellectual capital in the leather industry - footwear in Ecuador] https://n9.cl/wvhok. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(5), 437-467. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.662
Fernández-Arias, P., Ordóñez-Olmedo, E., Vergara-Rodríguez, D., & Gómez-Vallecillo, A. I. (2020). La gamificación como técnica de adquisición de competencias sociales [Gamification as a technique for acquiring social skills]. Revista Prisma Social, (31), 388–409.
Franco, E., Coterón, J, & Gómez, V. (2017). Promoción de la actividad física en adolescentes: rol de la motivación y autoestima [Promotion of physical activity in adolescents: role of motivation and self-esteem]. PSIENCIA. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 9(2),1-15.
Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer.
Landers, R.N., Armstrong M.B., & Collmus A.B. (2017). How to Use Game Elements to Enhance Learning: Applications of the Theory of Gamifie. Learning. In: Ma M., Oikonomou A. (eds) Serious Games and Edutainment Applications. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-51645-5_21
Liberio-Ambuisaca, X. (2019). El uso de las técnicas de gamificación en el aula para desarrollar las habilidades cognitivas de los niños y niñas de 4 a 5 años de Educación Inicial [The use of gamification techniques in the classroom to develop the cognitive skills of children from 4 to 5 years of Initial Education]. Conrado, 15(70), 392-397.
Llorens-Largo, F, Gallego-Durán, F., Villagrá-Arnedo, C., Compañ-Rosique, P., Satorre-Cuerda, R, Molina-Carmona, R. (2016). Gamificación del Proceso de Aprendizaje: Lecciones Aprendidas [Gamification of the Learning Process: Lessons Learned]. VAEP-RITA, 4(1). 25-32.
Moreno, J, & Martínez, A. (2006). Importancia de la teoría de la autodeterminación en la práctica físico-deportiva: fundamentos e implicaciones prácticas [Importance of the theory of self-determination in physical-sports practice: foundations and practical implications]. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2),39-54.
Pérez-López, I. J., Rivera García, E., & Delgado-Fernández, M. (2017). Mejora de hábitos de vida saludables en alumnos universitarios mediante una propuesta de gamificación [Improvement of healthy lifestyle habits in university students through a gamification approach]. Nutricion hospitalaria, 34(4), 942–951. https://doi.org/10.20960/nh.669
Pisabarro-Marrón, A., & Vivaracho, C. (2018). Gamificación en el aula: gincana de programación [Gamification in the classroom: programming gymkhana]. ReVisión, 11(1), 85-93.
Prieto-Andreu, J. M. (2020). Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios [A systematic review on gamification, motivation and learning in university students]. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 73-99. https://doi.org/10.14201/teri.20625
Reiss, S. (2002). The 16 Basic Desires That Motivate Our Actions and Define Our Personalities. Berkley.
Rodríguez-Cajamarca, L., Garcia-Herrera, D., Guevara-Vizcaíno, C., & Erazo-Álvarez, J. (2020). Alianza entre aprendizaje y juego: Gamificación como estrategia metodológica que motiva el aprendizaje del Inglés [Alliance between learning and play: Gamification as a methodological strategy that motivates the learning of English]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 370-391. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.788
Romero-López, G., Garcia-Herrera, D., Guevara-Vizcaíno, C., & Erazo-Álvarez, J. (2020). Gamificación y Psicomotricidad: Un aprendizaje divertido [Gamification and Psychomotor skills: A fun learning experience]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 470-487. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.793
Werbach, K., & Hunter, D. (2012). For the win: how game thin-king can revolutionize your business. Philadelphia: Wharton Digital Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






