Physical education as a means of maintaining emotional health in schoolchildren during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1230

Keywords:

Mental health, health policy, physical education. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The confinement product of the pandemic by Covid 19 has caused great damage at all levels, especially schoolchildren, so the objective of this research is to investigate the means that Physical Education uses to maintain emotional health in schoolchildren during the pandemic, for which a methodology with a descriptive, cross-sectional approach was used, the study sample was determined by quotas and a survey was conducted with 330 parents of schoolchildren from the city of Cuenca-Ecuador, which was applied online using the Google Forms application. Among the most important findings, it can be mentioned that 28% of the parents surveyed state that schoolchildren have presented emotional difficulties in times of pandemic, and 44.2% fully agree that physical education helps to improve depressive states in children. schoolchildren

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andreu-Cabrera, E. (2020). Actividad física y efectos psicológicos del confinamiento por COVID-19 [Physical activity and psychological effects of COVID-19 confinement]. INFAD Revista de Psicología, 1(2). 209-220. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v2.1828

Arias, K., & Wong, B. (2020). La influencia del líder educativo en la motivación de los docentes del distrito 1 de Guayaquil [The influence of the educational leader in the motivation of the teachers of District 1 of Guayaquil]. 593 Digital Publisher CEIT, 6(1), 4-17. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.1.407

Arrau-Domínguez, M. & et al. (2019). Relación que existe entre el estilo de vida y actividad física con el rendimiento académico de estudiantes de primer y segundo año medio de colegios particulares de la Región Metropolitana [Relationship between lifestyle and physical activity with the academic performance of first and second year students from private schools in the Metropolitan Region]. https://n9.cl/fkzc8

Barbosa-Granados, S. H., & Urrea-Cuéllar, Á. (2018). Influencia del deporte y la actividad física en el estado de salud físico y mental: una revisión bibliográfica [Influence of sport and physical activity on the state of physical and mental health: a bibliographic review]. Katharsis, (25), 155-173.

Barraza-Macías, A. (2020). El estrés de pandemia (COVID 19) en población mexicana [The stress of the pandemic (COVID 19) in the Mexican population]. Centro de Estudios Clínica e Investigación Psicoanalítica S.C. https://n9.cl/i0lu4

Bermúdez-Torres, C., & Saenz-López, P. (2019). Emociones en Educación Física. Una revisión bibliográfica (2015-2017) [Emotions in Physical Education. A bibliographic review (2015-2017)]. Retos, 36, 597-603. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.70447

Bonet, J., & Parrado, E., & Capdevila, L. (2017). Efectos agudos del ejercicio físico sobre el estado de ánimo y la HRV [Acute Effects of Physical Exercise on Mood and HRV]. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte / International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 17(65),85-100

Castro-Castro, L., García-Herrera, D., Ávila-Mediavilla, C., & Erazo-Álvarez, J. (2020). Impacto de COVID-19 en Educación básica y bachillerato: Unidades educativas urbanas de Suscal – Ecuador [Impact of COVID-19 on Basic and High School Education: Urban Educational Units of Suscal - Ecuador]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 163-177. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1038

Erazo-Álvarez, J., & Narváez-Zurita, C. (2020). Medición y gestión del capital intelectual en la industria del cuero - calzado en Ecuador [Measurement and management of intellectual capital in the leather industry - footwear in Ecuador]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 437-467. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.662

Escalona-Arce, J., & Valdenegro-Manríquez, E. (2021). Opiniones de escolares respecto de las clases de educación física virtuales en situación de COVID – 19 [Opinions of schoolchildren regarding virtual physical education classes in a situation of COVID - 19]. http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/17569

González-González, D., García-Herrera, D., Cabrera-Berrezueta, L., & Erazo-Álvarez, J. (2020). Herramientas tecnológicas aplicadas por los docentes durante la emergencia sanitaria COVID-19 [Technological tools applied by teachers during the COVID-19 health emergency]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 332-350. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.786

Mujica-Johnson, F. N., & Orellana-Arduiz, N. D. C. (2019). Conciencia emocional en la práctica formativa del profesorado de educación física [Emotional awareness in the training practice of physical education teachers]. Educación, 28(55). https://doi.org/10.18800/educacion.201902.007

Olivera-La Rosa, A., Chuquichambi, E. G., & Ingram, G. (2020). Keep your (social) distance: Pathogen concerns and social perception in the time of COVID-19. Personality and individual differences, 166, 110200. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110200

Paixão, P., Abad Robles, M., & Giménez Fuentes-Guerra, F. (2018). Diseño y validación de un cuestionario para estudiar la formación de entrenadores de fútbol base [Design and validation of a questionnaire to assess football initiation coaches’ training]. Retos, 35, 294-300. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63262

Palacio-Ortiz, J. D., Londoño-Herrera, J. P., Nanclares-Márquez, A., Robledo-Rengifo, P., & Quintero-Cadavid, C. P. (2020). Psychiatric disorders in children and adolescents during the COVID-19 pandemic. Revista Colombiana de psiquiatria (English ed.), 49(4), 279–288. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2020.05.006

Paricio-del-Castillo, R., & Pando-Velasco, M. F. (2020). Salud mental infanto-juvenil y pandemia de Covid-19 en España: cuestiones y retos [Child and adolescent mental health and the Covid-19 pandemic in Spain: issues and challenges]. Revista De Psiquiatría Infanto-Juvenil, 37(2), 30-44. https://doi.org/10.31766/revpsij.v37n2a4

Pedreira-Massa, J. (2020). Salud mental y covid-19 en infancia y adolescencia. visión desde la psicopatología y la salud pública [Mental health and covid-19 in childhood and adolescence. view from psychopathology and public health]. Rev Esp Salud Pública, 94, 1-17.

Pérez, N., & Filella, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis & Saber, 10(24), 23-44. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8941

Posso-Pacheco, R., Barba-Miranda, L., Rodríguez-Torres, Ángel, Núñez-Sotomayor, L., Ávila-Quinga, C., & Rendón-Morales, P. (2020). An Active Microcurricular Learning Model: A Guide to Classroom Planning for Physical Education. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.14

Rivera-Sosa, M. (2018). Evaluación cineantropométrica en deportistas de marcha atlética varonil: mexicanos vs internacionales [Kineanthropometric evaluation in male athletic walking athletes: Mexicans vs internationals]. Revista Mexicana de Investigación en Cultura Física y Deporte. 145-61

Rué-Rosell, L., & Serrano Alfonso, M. Ángeles. (2015). Educación Física y promoción de la salud: estrategias de intervención en la escuela [Physical Education and health promotion: strategies of intervention in the school]. Retos, 25, 186-191. https://doi.org/10.47197/retos.v0i25.34510

Rusca-Jordán, F, Cortez-Vergara, C, Tirado Hurtado, B., & Strobbe-Barbat, M. (2020). Una aproximación a la salud mental de los niños, adolescentes y cuidadores en el contexto de la COVID-19 en el Perú [An approach on mental health of children, adolescents and caregivers in the COVID-19 context in Peru]. Acta Médica Peruana, 37(4), 556-558. https://dx.doi.org/10.35663/amp.2020.374.1851

Sánchez-Boris, I. (2021). Impacto psicológico de la COVID-19 en niños y adolescentes [Psychological impact of the COVID-19 in children and adolescents]. MEDISAN, 25(1), 123-141.

Ulloa-Avellán, A. (2021). La influencia de la pandemia provocada por la COVID-19 sobre la aptitud docente y las técnicas empleadas para la incorporación de las TIC, TAC y TEP en el proceso de aprendizaje de los estudiantes de undécimo año del Colegio El Carmen de Alajuela [The influence of the pandemic caused by COVID-19 on the teaching aptitude and the techniques used for the incorporation of ICT, TAC and TEP in the learning process of eleventh-year students at Colegio El Carmen de Alajuela]. http://repositorio.utn.ac.cr/handle/123456789/474

Vallejo, A. P., & Zuleta, K. M. P. (2019). Depresión, Ansiedad y Actividad Física en Escolares: Estudio Comparado [Depression, anxiety and physical activity in school children: Comparative study]. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicologica, 52(3), 143–155. https://doi.org/10.21865/RIDEP52.3.11

Vázquez-Rodríguez, A., Candia-Luján, R., Enríquez-Del Castillo, L., Reza-López, S., & Carrasco-Legleu, C. (2019). Efecto del ejercicio físico sobre la concentración de adipocinas en adultos con obesidad. Una revisión sistemática [Effect of physical exercise on adipokine concentration in obese adults. A systematic review]. Movimiento Científico, 13(2). https://doi.org/10.33881/2011-7191.mct.13206

Viteri-Toro, M., & López-Bonilla, I. (2017). La actividad física en el rendimiento académico de los niños de quinto, sexto y séptimo año en la escuela de educación básica Gregoire Girard [Physical activity in the academic performance of fifth, sixth and seventh year children at the Gregoire Girard elementary school]. http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/25172

Published

2021-05-15

How to Cite

Bermeo-Suco, L. M., & Torres-Palchisaca, Z. (2021). Physical education as a means of maintaining emotional health in schoolchildren during the pandemic. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(2), 97–113. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1230

Issue

Section

De Investigación