The use of ChatGPT in academic activities by university teachers
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v8i16.4591Keywords:
Artificial intelligence, ChatGPT, higher education, university teachers., (UNESCO Thesaurus).Abstract
The increasing use of tools such as ChatGPT in the university context has a positive impact on improving academic practice and optimizing teaching work. The objective of this research is to analyze the use of ChatGPT by university professors in their academic activities, as a means of its efficient use in pedagogical processes. The study adopted a non-experimental design with a qualitative, cross-sectional approach and descriptive scope. It proposes identifying the areas where this tool is most widely used, and assessing faculty perceptions, benefits, and limitations. This understanding is essential to promoting responsible, ethical, and efficient use of ChatGPT, aligned with the pedagogical objectives of higher education. Therefore, it is confirmed that the use of this artificial intelligence strengthens the educational process and contributes to teacher training in accordance with the principles of quality, responsibility, and ethics in higher education.
Downloads
References
Al-Badi, A., Khan, A., y Eid-Alotaibi. (2022). Perceptions of Learners and Instructors towards Artificial Intelligence in Personalized Learning. . Procedia Computer Science, 201, 445-451. https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.03.058
Añapa Quiñónez, P. L. (2024). Impacto del uso de la IA en el aprendizaje autónomo y desafíos en las IES. Reincisol, 3(5), 60–79. https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(5)60-79
Bracho Fuenmayor, P. L. (2023). Docencia e investigación, binomio de acción en el escenario universitario. Espacio Abierto, 32(1), 97-117. https://doi.org/10.5281/zenodo.7776008
Bracho-Fuenmayor, P. L. (2024). Ética y moral en la Educación Superior. Una revisión bibliométrica. Revista De Ciencias Sociales, 30(3), 553-568. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i3.42695
Benavides-Lara, M. A., Rendón Cazales, V. J., Escalante Rivas, N., Martínez Hernández, A. M., y Sánchez Mendiola, M. (2025). Presencia y uso de la inteligencia artificial generativa en la Universidad Nacional Autónoma de México. Revista Digital Universitaria (RDU), 26(1), 4-16. https://doi.org/10.22201/ceide.16076079e.2025.26.1.10
Bernilla Rodriguez, E. B. (2024). Docentes ante la inteligencia artificial en una universidad pública del norte del Perú. Educación, 33(64), 8-28 . https://doi.org/10.18800/educacion.202401.m001
Chao-Rebolledo, C., y Rivera-Navarro, M. Á. (2024). Usos y percepciones de herramientas de inteligencia artificial en la educación superior en México. Revista Iberoamericana De Educación, 95(1), 57–72. https://doi.org/10.35362/rie9516259
Chatterjee, S., y Bhattacharjee, K. (2020). Adoption of artificial intelligence in higher education: a quantitative analysis using structural equation modelling. Education and Information Technologies, 25, 3443–3463. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10159-7
Comas Rodríguez, R. (2025). ¿Es ético el uso de herramientas de inteligencia artificial en el desarrollo de una investigación?. Revista Uniandes Episteme, 12(1), 1–3. https://doi.org/10.61154/rue.v12i1.3732
Cornejo Álvarez, J. F., Cárdenas Gándara, T. d., y Frausto Loera, M. Á. (2025). Perspectivas sobre el uso del Chatgpt en el contexto universitario. Punto CUNORTE, 11(20). https://doi.org/10.32870/punto.v1i20.219
Cueva Chavez, M. A., Cueva Chavez, L. S., Cueva Chavez, P. A., y Quito Cueva, W. A. (2025). Experiencia de aprendizaje con tecnologías digitales en estudiantes de una institución de educación superior en Piscobamba. Revista InveCom, 15(3), 1-10. https://doi.org/10.5281/zenodo.14641841
Delgado, N., Campo Carrasco, L., Sainz de la Maza, M., y Etxabe-Urbieta, J. M. (2024). Aplicación de la Inteligencia Artificial (IA) en Educación: Los beneficios y limitaciones de la IA percibidos por el profesorado de educación primaria, educación secundaria y educación superior. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(1), 207–224. https://doi.org/10.6018/reifop.577211
Duque-Rodríguez, J. A., Piña-Ferrer, L. S., Isea-Argüelles, J. J., & Comas-Rodríguez, R. (2024). Aprendizaje tecnológico desde los primeros años de escolaridad en la era de la inteligencia artificial. Cienciamatria. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 10(18), 151-167. https://doi.org/10.35381/cm.v10i18.1247
García Cuevas, J. P., Alor Dávila, L. B., y Cisneros del Toro, Y. G. (2023). Percepción de los tutores virtuales sobre el impacto de la inteligencia artificial en la educación universitaria. Company Games & Business Simulation Academic Journal, 3(1), 49-58. https://n9.cl/zw96q
Gil Vera, V. D. (2024). Uso de ChatGPT por estudiantes universitarios: un análisis relacional. Formación universitaria, 17(5), 129-138. https://doi.org/10.4067/s0718-50062024000400129
Girón Jiménez, A., Valero Redondo, M., Maceiras, S. D., y Martín García, A. (2024). El rol de ChatGPT en la educación universitaria: Desafíos y oportunidades. Dykinson, 376-392. http://hdl.handle.net/10396/32413
González-González, C. (2023). El impacto de la inteligencia artifical en la educación: transformación de la forma de enseñar y aprender. Revista Qurriculum, 36, 51-60. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2023.36.03
Izquierdo-Morán, A. M., Jara Contreras, J. E., Ballesteros Coello, H. J., y Álvarez-Laborde, A. O. (2025). Manejo del ChatGPT en actividades académicas en estudiantes universitarios, Ecuador. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 8(15), 85-100. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4359
Jarquín Ramírez, M. R., Alonso Martínez, H., y Díez Gutiérrez, E. (2024). Alcances y límites educativos de la IA: control e ideología en el uso de ChatGPT. DIDAC(84), 84-102. https://doi.org/10.48102/didac.2024.84_JUL-DIC.217
Jiménez Ramírez, C. R., Martínez Aguirre, E. G., Zárate Depraect, N. E., y Grijalva Verdugo, A. A. (2024). Adopción de la Inteligencia Artificial en la enseñanza: perspectivas de docentes de Educación Superior. REVISTA PARAGUAYA DE EDUCACIÓN A DISTANCIA (REPED), 5(2), 5–16. https://doi.org/10.56152/reped2024-dossierIA1-art1
Juca-Maldonado, F. X. (2023). Inteligencia artificial en motores de búsqueda: percepciones de los docentes universitarios y su impacto en el proceso de enseñanza y aprendizaje. INNOVA Research Journal, 8(3.1), 45–58. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n3.1.2023.2336
Maurera-Castillo, M., Granda-Herrera, G., González-Intriago, M., Agurto-Flores, M., & Carrillo-Puga, S. (2025). Calidad de la Educación Superior: una perspectiva societaria con evaluación y acreditación protagónica. Estrategia Y Gestión Universitaria, 13(1), e8714. https://doi.org/10.5281/zenodo.15192505
Moreira Cedeño, S. A., & Jiménez Plaza, A. D. (2025). Ser docente en Ecuador: entre la vocación y los desafíos cotidianos. En A. Moreira Cedeño, A. D. Jiménez Plaza, & E. Manzano (Ed.). Experiences in Ecuadorian teaching: Stories and research in context. (pp. 28-48). Editorial PLAGCIS. https://doi.org/10.69821/PLAGCIS.8.c34
Perezchica-Vega, J. E., Sepúlveda-Rodríguez, J. A., y Román-Méndez, A. D. (2024). Inteligencia artificial generativa en la educación superior: usos y opiniones de los profesores. European Public & Social Innovation Review, 9, 1-20. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-593
Rodríguez Chávez, M. H. (2021). Sistemas de tutoría inteligente y su aplicación en la educación superior. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.848
Rodríguez Paredes, S. A., y Ledesma Pérez, F. E. (2025). ChatGPT y la redacción académica en universitarios. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa(92), 179–195. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.92.3431
Roman-Acosta, D., Rodríguez Torres, E., Baquedano Montoya, M. B., López Zavala, L. C., & Pérez Gamboa, A. J. (2024). ChatGPT y su uso para perfeccionar la escritura académica en educandos de posgrado. Praxis Pedagógica, 24(36), 53–75. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.24.36.2024.53-75
Román Acosta, D. D., Alarcón Osorio, D., y Rodríguez Torres, E. (2023). Implementación de ChatGPT: aspectos éticos, de edición y formación para estudiantes de posgrado. Revista Senderos Pedagógicos, 15(1), 15–31. https://doi.org/10.53995/rsp.v15i1.1592
Rubio Ponce, J., Amador Enríquez, E., Murillo Cárdenas, C. A., & Cruz Doriano, S. (2025). Educación no formal y herramientas virtuales: un diseño instruccional para la formación integral en sustentabilidad. Estrategia Y Gestión Universitaria, 13(1), e8852. https://doi.org/10.5281/zenodo.15338046
Sigüenza Orellana, J., Andrade Cordero, C., y Chitacapa Espinoza, J. (2024). Validación del cuestionario para docentes: Percepción sobre el uso de ChatGPT en la educación superior. Revista Andina de Educación, 8(1), 1-9. https://doi.org/10.32719/26312816.2024.8.1.6
Solis Peralta, F. M., Huerta Patraca, G. A., y Hernández Martínez, C. E. (2024). Inteligencia Artificial en Educación: La opinión de estudiantes universitarios sobre el uso del ChatGPT. Revista paraguaya de educación a distancia (REPED), 5(4), 55–71. https://doi.org/10.56152/reped2024-dossierIA2-art6
UNESCO. (2024). AI competency framework for teachers. UNESCO. https://doi.org/10.54675/ZJTE2084
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Elisabeth Viviana Lucero-Baldevenites, Mario Mitsuo Bueno-Fernández, Claudia Patricia Caballero-de Lamarque, Pedro Luis Bracho-Fuenmayor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai