Another management from the community to education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/racji.v4i7.353

Keywords:

State, Educational management, Colonialism, Community.

Abstract

The State is the main manager of public policies and is in charge of the administration of resources to meet collective needs, therefore the model that assumes to govern the destinies of the country will condition its functions, education is one of them and its primary task It has been reproducing knowledge and administrative practices imposed since centuries ago by the system of hegemonic neoliberal domination. This article reflects on whether modern management is the answer as stated in recent times and analyzes it from a decolonial perspective, contextualizes it ideologically and historically and then situates it in transmodernity. In Venezuela, the constituent proposal of the Communal State has as its fundamental cell the commune, it is about rethinking the reality of the educational management from this community logic from solidarity to break the colonial sole thought and in an exercise of plurality, to propose alternatives to decolonize the management of public policies in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aponte, A (2008) . Blospot Un grano de maíz de fecha 27 de febrero de 2008.Disponible en http://ungranodemaiz.blogspot.com/2008/02/conciencia-del-deber-social.html

Asamblea Nacional (1999). Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 36.860, diciembre 30.

Asamblea Nacional (2010). Ley Orgánica de Las Comunas. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela No 6.011, en fecha 21 de diciembre de 2010,

Castro Gómez (2005). La Hybris del punto cero. Ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada. (1750-1816). Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá.

Contreras S y Calles, J. (2016). Justicia otra desde la diversidad cultural y el poder popular emergente. En Iustitia Socialies. Revista Arbitrada de Ciencias Jurídicas. Santa Ana de Coro. Venezuela. Disponible en http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/Iustitia_Socialis/article/view/28/19

De Souza, J. (2011). Hacia el “día después del desarrollo”. Pontificia Universidad de Ecuador.

García, L., García, J e Isea, J. (2017). Aportes de la nueva ciencia al pensamiento científico en el área gerencial. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 1(1), 76-87. Santa Ana de Coro. Venezuela. Disponible en http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/16

Hinkerlammert, F. (2008). Sobre la reconstitución del pensamiento crítico. En Revista Polis vol. 7 nº 21, 2008 prólogo, págs., 367-395. Editorial de la Universidad Bolivariana de Chile.

Huanacuni, F. (2010). Paradigma Occidental y Paradigma Indígena Originario. En América Latina en movimiento, febrero 2010, Nº 452, pp. 17-22.

Maldonado, N. (2007). Sobre la colonialidad del ser, contribuciones al desarrollo de un concepto. En El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global / compiladores Santiago Castro-Gómez y Ramón Grosfoguel. Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar. Bogotá.

Parsons, W. (2007). Políticas Públicas, Una introducción a la teoría y la práctica del análisis de las políticas públicas. Flacso. México.

Quijano, Aníbal (2000). Colonialidad del Poder, Eurocentrismo y América Latina”, pp. 201-245, en Edgardo Lander (Ed) La Colonialidad del Saber: Eurocentrismo y ciencias sociales - perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO.

Saxe, J y Delgado G. (2004). Imperialismo y Banco Mundial en América Latina. Centro de investigación y desarrollo de la cultura cubana Juan Marinello. La Habana.

Vásquez, Belin (2013). Educación decolonial liberadora. En Perspectivas. Revista de Historia, Geografía, Arte y Cultura. Año 1 N° 2/ Julio 2013, pp. 177-196.Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. ISSN: 2343-6271

Published

2019-07-01

How to Cite

Torres, G. A. (2019). Another management from the community to education. IUSTITIA SOCIALIS, 4(7), 21–38. https://doi.org/10.35381/racji.v4i7.353

Most read articles by the same author(s)