Intimidating behavior in the student-teacher power relationship at the university level
DOI:
https://doi.org/10.35381/racji.v7i2.2358Keywords:
Higher education, university, college, college student. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The general objective of this research was to legally analyze the intimidating behavior of the student-teacher power relationship at the university level. It is based on a quantitative, documentary-bibliographic perspective. This in view of the fact that from the documentary review and the study of the observed social reality it was possible to infer reflective conclusions by the researchers, from the analysis of theses, scientific articles, norms and laws related to the topic of study. It is concluded that, the power relationship between the teacher and the student was established with the purpose of forming professional citizens, through the construction of learning, however, at present new circumstances have arisen that have negatively affected students, using bullying behaviors with the teaching staff to obtain a favorable result in the approval of the semester, HEIs should pay attention to cases of bullying.
Downloads
References
Asamblea Nacional Constituyente de la República del Ecuador, (2008). Constitución de la República del Ecuador. [Constitution of the Republic of Ecuador]. Montecristi. Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. Recuperado de https://n9.cl/sia
Asamblea Nacional de la República del Ecuador. (2014). Código Orgánico Integral Penal [Comprehensive Organic Criminal Code]. Recuperado de https://n9.cl/g6sc
Concepto Definición, (2021). Intimidación. [Intimidation] Recuperado de: https://n9.cl/csnkn
EL UNIVERSO. (3 de junio, 2018). La violencia escolar quebranta la autoridad docente en el aula. [School violence undermines teacher authority in the classroom]. EL UNIVERSO. https://n9.cl/uw5lp
Hernández Olea, M. (2015). La Educación en la Actualidad. [Education Today] Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 1(3);61-68. Recuperado de: https://n9.cl/9e4wa
Pautasso, N. D. (2015). La intimidación entre los escolares y nuevas formas de violencia. [Bullying among schoolchildren and new forms of violence]. Psicodebate, 15(2), 9-30. https://doi.org/10.18682/pd.v15i2.532
Piñón Gaytán, F. (2013). El problema ético en la filosofía de Kant. [The ethical problem in Kant's philosophy]. Política y cultura, (39), 99-112. Recuperado de: https://n9.cl/5ltlh
Presidencia De La República. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. [Organic Law on Higher Education]. LOES. Ley 0. Registro Oficial Suplemento 298 de 12-oct.-2010 Última modificación: 02-ago.-2018. Estado: Reformado. Recuperado de: https://n9.cl/xcmun
Touriñán, M. (2017). Mentalidad pedagógica y diseño educativo. [Pedagogical mindset and educational design]. Andavira Editora, S. L. Recuperado de: https://n9.cl/uwyc4
Touriñán, M. (2018). Concepto de Educación y Conocimiento de la Educación. [The Concept of Education and the Knowledge of Education]. REDIPE. Red Iberoamericana de Pedagogía. Estados Unidos. Recuperado de: https://n9.cl/di26j
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/Iustitia_Socialis/oai








