Diagnosis of competitiveness factors in urban public transport

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v5i3.885

Keywords:

Public transport, transport planning, strategic planning, development strategies.

Abstract

The objective was based on analyzing the current competitiveness in the urban public transport sector of the companies Oroconti S.A., Multioro S.A and Ciudad de Machala S.A. Through a non-experimental descriptive methodology. Social responsibility in companies Oroconti S.A., Ciudad de Machala S.A. and Multioro S.A. undertakes with the users to inform all the security measures that are linked in their units, which makes it known that their professional drivers are trained and that they go through a database qualifying them as suitable to exercise their position, reflect as a company they adhere to the operations contracts and guidelines issued by the company superintendency of Ecuador and GAD Movilidad Machala. Thus, Oroconti S.A., has led in recognition in the transport sector in the city of Machala.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arreaga, K., & González, T. (2012). Diseño y Evaluación de Instrumento para Medir el Nivel de Competitividad en Pequeñas Empresas del Sector TIC de la Región Metropolitana [Design and Evaluation of an Instrument to Measure the Level of Competitiveness in S ]. Gestión de las Personas y Tecnologías, 5(13), 179-189.

Asociación de Bancos del Ecuador (ASOBANCA, 2019). Boletín Macroeconómico Enero-2019 [Macroeconomic Bulletin January-2019]. Recuperado de https://n9.cl/vimj

Banco Central del Ecuador (2020). La Economía Ecuatoriana Decreció -0,1% en el Tercer Trimestre del 2019 [Ecuadorian Economy Decreased -0,1% in the Third Quarter of 2019] Recuperado de https://n9.cl/n2k3

Bonales-Valencia, J. B., Zamora-Torres, A. I., & Ortíz-Paniagua, C. F. (2015). Variables e Índices de Competitividad de las Empresas Exportadoras, utilizando el PLS [Variables and Competitiveness Indices of Exporting Companies, using the PLS]. CIMEXUS, 10(2), 13-32

Campi-Mayorga, I. I., Font-Graupera, M. E., & Lazcano-Herrera, C. F. (2017). La competitividad en América Latina: El caso Ecuador. Dimensión Empresarial, 15(1), 164-174

Colmenares, I.J. (2007). Desarrollo sustentable y sostenible de sistemas de transporte público urbano: impacto en la gerencia, organización y liderazgo. [Sustainable and sustainable development of urban public transport systems: impact on management, organization and leadership]. Seminario “Administración: Teorías y Categorías de Análisis”, Universidad Central de Venezuela, Caracas, Venezuela, 1, 14 p.

Donawa-Torres, Z. A., & Morales-Martínez, E. C. (2018). Fuerzas competitivas que moldean la estrategia en la gerencia del sector MiPyME del distrito de Santa Marta-Magdalena, Colombia. [Competitive forces that shape the strategy in the management of the MSME sector of the district of Santa Marta-Magdalena, Colombia]. EAN, 97 -108. https://doi.org/10.21158/01208160.n84.2018.1919

Foro Económico Mundial (2019). Reporte Global de Competitividad [Global Competitiviness Report] Recuperado de https://n9.cl/amic

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. d. (2014). Metodología de la Investigación [Investigation Methodology]Recuperado de:https://n9.cl/2i4 (Sexta Edición ed.). México D.F.: Miembro de la Cámara Nacional de la Industria Editorial Mexicana.

Instituto Nacional de Estadisticas y Censos (INEC, 2010). Ecuador en Cifras [Ecuador in figures] Recuperado de https://n9.cl/2jgdc

Instituto Nacional de Estadisticas y Censos (INEC, 2010). Ecuador en Cifras [Ecuador in figures] Recuperado de https://n9.cl/2jgdc

Marvel-Cequea, M., Rodríguez-Monroy, C., & Núñez-Bottini, M. A. (2011). La productividad desde una perspectiva humana: Dimensiones y factores Intangible Capital. Intangible Capital, 7(2), 549-584.

Mathews, J. C. (2009). Competitividad: El Significado de la Competitividad y Oportunidades de Internacionalización para la Pymes [Competitiveness: The Meaning of Competitiveness and Internationalization Opportunities for Pymes ]. Perú: Proyecto USAID/PERU/MYPE COMPETITIVA. Recuperado de https://n9.cl/lbi5n

Ministerio del Trabajo (2018). Modelo Ecuatoriano de Calidad y Excelencia [Ecuadorian Model of Quality and Excellence] Recuperado de https://n9.cl/wm35m

Porter , M. E. (2015). Estrategia Competitiva: Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia [Competitive Strategy: Techniques for the analysis of industrial sectors and competition] Recuperado de: https://n9.cl/mqlcr. México: Patria.

Porter, M. E. (1990). La Ventaja Competitiva de las Naciones [The competitive advantage of the nations] Universidad de California, Davis: Vergara. Recuperado de https://n9.cl/r9h4

Rodríguez, D., Erazo, J., & Narváez, C. (2019). Técnicas cuantitativas de investigación de mercados aplicadas al consumo de carne en la generación millennial de la ciudad de Cuenca (Ecuador) [Quantitative market research techniques]. Revista Espacios, 40(32), 20.

Rodríguez-Álvarez, D. A., & Pérez-Martínez, R. N. (2016). Competitividad del sector transporte terrestre intermunicipal de pasajeros por carretera en Boyacá: una aproximación al estado del arte. [Competitiveness of the inter-municipal road passenger land transport sector in Boyacá: an approach to the state of the art]. Cooperativismo & Desarrollo, 24(109), 180. https://doi.org/10.16925/co.v24i109.1511

Rojas, P., Romero, S. & Sepúlveda, S. (2000). Algunos ejemplos de cómo medir la competitividad. Cuaderno Técnico N° 14. San José Costa Rica: IICA. Recuperado de https://n9.cl/eciz

Romero-Yanchapaxi, F. E. (2010). El Transporte Terrestre de Pasajeros en Ecuador y Quito: Perspectiva Histórica y Situación Actual [Passenger Ground Transportation in Ecuador and Quito: Historical Perspective and Current Situation. Recuperado de https://n9.cl/2jgdc

Romo-Jaramillo, M. V., Erazo-Álvarez, J. C., Narváez-Zurita, C. I., & Moreno, V. P. (2020). Estrategias de redes sociales para la promoción de macanas artesanales de la provincia del Azuay [Social media strategies for the promotion of artisan macanas in the province of Azuay]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 10(5), 545-575. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i10.705

Urdaneta, J. (2012). El transporte público urbano en Venezuela: ¿hacia la inclusión social? [Urban public transport in Venezuela: towards social inclusion?]. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XVIII (3),449-461.

Vivar-Astudillo, A. Y., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2020). La cadena de valor como herramienta generadora de ventajas competitivas para la Industria Acuícola [The value chain as a tool generating competitive advantages for the Aquaculture Industry]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 10(5), 4-33. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v6i10.68

Published

2020-08-15

How to Cite

González-Valdiviezo, B. A., Ramírez Valarezo, C. F., Olivo-Olivo, M. A., & Ramón-Poma, G. M. (2020). Diagnosis of competitiveness factors in urban public transport. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(3), 36–64. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i3.885

Issue

Section

De Investigación