Work climate and its influence on managerial skills, Maule, Chile
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2781Keywords:
Management, skills, school, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The general objective of the research was to describe the work climate and its influence on the skills of managers, Maule, Chile. To carry out this study, a quantitative, descriptive and correlational approach was designed for which a representative sample of 80 managers from various organizations in the Maule region was selected. In addition, a documentary-bibliographic typology was used to establish the analysis of the object of study and to describe the topic addressed. A questionnaire previously validated by 5 experts was used. It is concluded that the study provides evidence of the positive influence of the work environment on the skills of managers in the Maule region, with a Spearman's Rho correlation coefficient of 0.865 and a significance of < 0.05, which allows affirming that a favorable work environment is associated with a greater development of leadership and management skills.
Downloads
References
Albañil, A. (2015). El clima laboral y la participación en la institución educativa Enrique López Albújar de Piura. [Work climate and participation at the Enrique López Albújar educational institution in Piura]. Tesis de Maestría. Universidad de Piura. Recuperado de https://n9.cl/95qp
Apolinario Girón, H. (2023). Habilidades gerenciales y clima organizacional en profesionales de la salud en un hospital de San Juan de Lurigancho, 2022. [Managerial skills and organizational climate in health professionals in a hospital in San Juan de Lurigancho, 2022]. Tesis de Maestría. Universidad Cesar Vallejo. Recuperado de https://n9.cl/y178x
Blanco López, S., Cerdas Montano, V., y Garcia Martínez, J. A. (2020). Clima organizacional en centros educativos públicos costarricenses: un análisis multifactorial. [Organizational climate in Costa Rican public schools: a multifactorial analysis]. Revista Educación, 45(1), 183–199. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41927
Caballo, V. (2011). Manual de evaluación y entrenamiento de habilidades sociales. Editorial Siglo XXI. [Manual de evaluación y entrenamiento de habilidades sociales. Editorial Siglo XXI]. Madrid. España. Recuperado de https://n9.cl/m8rme
Carbonó Mercado, A. (2021). Habilidades directivas en estudiantes de posgrados: Diferencias según la experiencia laboral. [Managerial skills in graduate students: Differences according to work experience]. Tesis de Grado. Universidad de la Costa. Recuperado de https://n9.cl/ph3e5
Chiavenato, I. (2017). Administración de Recursos humanos. [Human Resources Management]. (10ma. ed.). México: McGraw Hill. Recuperado de https://n9.cl/6ikse
Coello Silva, J., Jiménez Morán, M., y Huilcapi Mazacón, N. (2021). Habilidades directivas y su influencia en los resultados de una institución educativa. [Managerial skills and their influence on the results of an educational institution]. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1), 00039. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2868
Gil, R. (2022). Estudio de Caso: Prácticas de liderazgo del equipo directivo que favorecen el clima laboral y la satisfacción profesional docente de un Colegio Municipal en la Comuna de la Pintana: Un desafío en contextos de pandemia. [Case Study: Leadership practices of the management team that favor work climate and teacher professional satisfaction in a Municipal School in the Municipality of La Pintana: A challenge in pandemic contexts]. Tesis Doctoral. Pontificia Universidad Católica de Chile. Recuperado de https://n9.cl/lpdkbl
Grimaldos Ríos, G. (2022). Aplicación de un programa de habilidades Sociales en directivos para mejorar el clima Institucional de las instituciones educativas de Paucarbamba 2020. [Application of a program of social skills in managers to improve the institutional climate of the educational institutions of Paucarbamba 2020]. Tesis Doctoral. Universidad Nacional Hermilio Valdizán. Recuperado de https://n9.cl/pa4pc
Marín Alcocer, C. (2020). Habilidades directivas y la satisfacción laboral en la Institución Educativa Primaria N°2084, Carabayllo, 2020. [Managerial skills and job satisfaction at the Primary School N°2084, Carabayllo, 2020]. Tesis de Maestría. Universidad César Vallejo. Recuperado de https://n9.cl/havyw
Martínez Arguelles, V. (2020). Análisis de los factores que impactan el clima organizacional de los docentes del Colegio Sagrado Corazón de Jesús. [Analysis of the factors that impact the organizational climate of teachers at Colegio Sagrado Corazón de Jesús]. Tesis de Maestría. Universidad de la Sabana. Recuperado de https://n9.cl/2ldwn
Martínez Cruz, E., y Moreno Olivos, T. (2022). Las prácticas de dirección en la escuela primaria: Un estudio de casos múltiples. [Leadership practices in elementary school: A multiple case study]. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(46), 55-7. https://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n46.2022.003
Morales Arango, M. (2018). La influencia del directivo docente en el clima laboral de la institución educativa Barrio Santa Cruz. [The influence of the teaching manager on the work environment of the Barrio Santa Cruz educational institution]. Tesis de Maestría. Universidad de Medellín. Recuperado de https://n9.cl/gdfwz
Riffo San Martín, R. (2022). Clima laboral y su influencia en el rol directivo. Mirada desde la educación de calidad, Talca, Chile, 2020 (Caso: Liceos Héctor Pérez Biott y Carlos Condell). [Work climate and its influence on the managerial role. A view from quality education, Talca, Chile, 2020 (Case: Héctor Pérez Biott and Carlos Condell High Schools)]. Tesis Doctoral. Universidad Privada de Tacna. Recuperado de https://n9.cl/v78oyd
Soria Reséndez, A., Pedraza Melo, N., y Bernal González, I. (2019). El clima organizacional y su asociación con la satisfacción laboral en una institución de educación superior. [Organizational climate and its association with job satisfaction in a higher education institution]. Acta universitaria, 29, e2205. https://doi.org/10.15174/au.2019.2205
Vilcanqui, N., Vilcanqui, B., Choque, G., y Vilcanqui, Q. (2022). Percepción del Clima organizacional en la escuela y su incidencia en la educación. [Perception of the organizational climate in the school and its impact on education]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(22), 213-226.https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i22.329
Zapata Bancho, V. (2020). Estrategia de habilidades directivas para mejorar el desempeño laboral en los docentes de la I.E.P Triunfadores Marchan, Chiclayo. [Management skills strategy to improve the work performance of teachers at I.E.P. Triunfadores Marchan, Chiclayo]. Tesis de Maestría. Universidad Señor de Sipán. Recuperado de https://n9.cl/g1nu4
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adán José Doria-Velarde, Amely Dolibeth Vivas-Escalante, Felipe Ysaac Neira-Valdivia, Demetrio Pedro Durand-Saavedra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






