Multimedia competences in teachers to develop critical thinking
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1337Keywords:
Teaching methods, multimedia instruction, educational publications. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
The success of the improvement of teaching-learning evolves worldwide and is strengthened with the appearance of modern communication networks, especially the internet, with a positive impact. The purpose of this article is to develop critical thinking in 3rd year Baccalaureate students at UEDLCQ, by adapting multimedia instruments to improve learning levels. Methodologically descriptive correlational type with non-experimental design with Pearson's Chi-square calculation. The data collection technique was the survey, and the research instruments used were two questionnaires, preliminarily standardized and adapted to the context of education in the educational unit. The UEDECQ teachers maintain little knowledge about the use of digital tools, this explains the wrong direction of the virtual classes of most of the teachers.
Downloads
References
Campos, A. (2007). Pensamiento crítico: técnicas [Critical thinking: techniques]. https://n9.cl/xyjep
García, C., Días, P., Sorte, A., Díaz-Pérez, J., Leal, A. R., & Gandra, M. (2014). Use of ITC and 2.0 Web tools by Portuguese teachers of primary and special education: The importance of the personal competences. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 18(1), 241–255. https://n9.cl/t0etm
García-Aretio, L. (2019). Necesidad de una educación digital en un mundo digital [Need for digital education in a digital world]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 2 22(2), 9–22. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23911
Moreno, W., & Velázquez, M. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico [Didactic Strategy to Develop Critical Thinking]. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 15(2) 53–73. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003
Morón, A., & Aguilar, D. (1994). Multimedia en educación [Multimedia in education]. Comunicar, 3, 81–87. https://n9.cl/4ndhg
Núñez, S., Ávila, J., & Olivares, S. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del aprendizaje basado en problemas [The development of critical thinking in university students through problembased learning]. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8(23), 84. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.23.3012
Peláez-López, R., Morales Roela, J, Lara Vásconez, C, Tumbaco Tutiben, M. (2018). Los tics y el uso de evea en instituciones de educación básica en Guayaquil-Ecuador [Tics and the use of evea in basic education institutions in Guayaquil-Ecuador]. Revista Lasallista de Investigación, 15(2), 131–140. https://doi.org/10.22507/rli.v15n2a10
Gallego-Sánchez, M., De Pablos Heredero, C, & Medina Merodio, J. (2015). Relational coordination in online education. Interciencia, 40(12),869-874.
Scagnoli, N. (2006). El aprendizaje colaborativo en cursos a distancia [Collaborative learning in distance courses]. Investigación y Ciencia: De La Universidad Autónoma de Aguascalientes, 14(36), 39–47. https://n9.cl/6hato
Silva-Quiroz, J. (2010). The role of the tutor in virtual learning environments [El papel del tutor en entornos virtuales de aprendizaje]. Innovación Educativa, 10(52), 66–77. https://n9.cl/l4een
UNESCO. (2014). 37 C/4 Estrategia a plazo medio 2014-2021 [37 C / 4 Medium-term strategy 2014-2021]. https://n9.cl/low4o
Zarceño, J. A., & Andreu, P. C. (2015). Las tecnologías, un recurso didáctico que fortalece la autorregulación del aprendizaje en poblaciones excluidas [Technologies, a didactic resource that strengthens the self-regulation of learning in excluded populations]. Perfiles educativos, 37(148), 28-35.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






