Gestión de calidad y su relación con la formación académica del Piloto civil
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i11.1212Keywords:
Educational, efficiency, vocational training, civil aviation. (Words taken from UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of the study was to determine the relationship between quality management and the academic training of the civil pilot in the Civil Aviation Schools of Peru. This research had a quantitative approach. This research had a quantitative approach, hypothetical deductive method, applied type, correlational level, with non-experimental design and cross section. The sample consisted of 80 collaborators from three areas, commercial pilots, Airline pilots and instructor pilots. The instruments obtained a cronbach's alpha, GC (0.898) and FA (0.962). The results indicated a moderate positive relationship, with a Spearman Rho (0.617), the test being significant with a p-value = 0.000 <0.05. It was concluded that a higher quality management exists a high academic training.
Downloads
References
Cervantes, V., Stefanell, Ítala., Peralta, Pabla., & Salgado, Raquel. (2018). Calidad de servicio en una institución de educación superior en la ciudad de Barranquilla. [Quality of service in a higher education institution in the city of Barranquilla]. Ciencias administrativas, (11), 27-40.
Cortés, J. (2016). Sistemas de Gestión de Calidad (Iso 9001:2015) [Quality Management Systems (Iso 9001: 2015)]. [Internet]. Recuperado de https://n9.cl/edt0h
García-Ruiz, R., Aguaded, I., & Bartolomé-Pina, A. (2018). La revolución del blended learning en la educación a distancia [The blended learning revolution in distance education]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 25-32. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.19803
Garzón, A. (2018). Modelo para el Seguimiento y Acompañamiento a Graduados (SAG), una visión holística de la gestión de la calidad de la educación superior. [Model for the Follow-up and Accompaniment of Graduates (SAG), a holistic view of the quality management of higher education]. Educación, 27(52), 201-218. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.201801.011
Guerrero-Ramírez, J., Fuster-Guillén, D., Gálvez-Suarez, E., Ocaña-Fernández, Y, & Aguinada-Villegas, D. (2019). Componentes predominantes de la acción tutorial en estudiantes universitarios. [Predominant components of the tutorial action in university students]. Propósitos y Representaciones, 7(2) 304-324. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.300
Hernández, M., Orrego, R., & Quiñones, S. (2018). Nuevas formas de aprender: La formación docente frente al uso de las TIC. [New ways of learning: Teacher training against the use of ICT]. Propósitos y Representaciones, 6(2), 671-685. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). Mc Graw-HILL/INTERAMERICANA EDITORES, S.A. De C.V.
Isaza, A. (2014). Control Interno y Sistema de Gestión de Calidad Guía para su implantación en empresas públicas y privadas [Internal Control and Quality Management System Guide for its implementation in public and private companies]. 2a. edición. Bogotá: Ediciones de la U. https://n9.cl/3kox
Mateo, J (2000). La evaluación del profesorado y la gestión de la calidad de la educación. Hacia un modelo comprensivo de evaluación sistemática de la docencia. [The evaluation of the teaching staff and the management of the quality of education. Towards a comprehensive model for the systematic evaluation of teaching]. Revista de Investigación Educativa, 18(1), 7-34.
Novillo, E., Parra, E., Ramón, D., & López, M. (2017). Gestión de la calidad: Un enfoque práctico [Quality management: A practical approach]. GRUPO COMPÁS. http://hdl.handle.net/123456789/93
Páez, M., Gilimas, A., Díaz, T., & Breijo, T. (2019). El trabajo metodológico, una mirada desde los programas académicos de posgrados. [Themethodological work, a look from the postgraduate academic programs]. Mendive. Revista de Educación, 17(4), 549-564.
Ponce M. Z. (2005). El desempeño Profesional Pedagógico del Tutor Docente en Formación en la Escuela Primaria como Microuniversidad [The Pedagogical Professional Performance of the Teaching Tutor in Training in the Primary School as a Microuniversity]. Tesis de Dr. En Ciencias Pedagógicas Instituto Superior Pedagógico “Juan Marinello. Matanzas.
Ramos, F., Cernas, D., Mercado, P., & Romero, M. (2016). Influencia del capital relacional en el desempeño organizacional de las instituciones de educación superior tecnológica. [Influence of relational capital on the organizational performance of technological higher education institutions]. Innovar, 26 (60), 35-50. https://dx.doi.org/10.15446/innovar.v26n60.55531
Rodríguez-Lora, V, & Valencia-Arias, A. (2018). ¿Cómo se aplica la ingeniería del conocimiento en la investigación de mercados? Estudio de caso [How knowledge engineering is applied in market reach? Study of case]. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 26(3), 499-513. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052018000300499
Santos, O., & Diez, R. (2018). Modelo de gestión EFQM y la mejora de la calidad del servicio educativo de la institución educativa privada Señor de la Ascensión, Manchay, Pachacamac, Lima – Perú 2016. [EFQM management model and the improvement of the quality of the educational service of the private educational institution Señor de la Ascensión, Manchay, Pachacamac, Lima - Peru 2016]. Revistas Ciencias de la comunicación, 07-21. https://n9.cl/b05v0
Tamayo, M., Gil, J., & Carrillo, J. (2019). Pertinencia de la tutoría: CarreraAdministración de empresas de la Universidad Metropolitana del Ecuador. [Pertinence of the tutoring: Career Business Administration of the Metropolitan University of Ecuador]. Conrado, 15(68),7-13.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






