Specific labor competencies in the textile and clothing sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v5i3.883

Keywords:

Life skills, skills development, skilled workers, occupational qualifications.

Abstract

The objective was to present a program for the development of specific labor competencies, for the textile and clothing sector of the Pelileo canton, seeking through this, to improve the factors that generate the deficient development of activities that result in a slow growth of the organizations within the economy. Through a non-experimental descriptive methodology. 62% of the individuals surveyed state that they do not carry out skills development programs in their companies, 89% would like their companies to run these programs, 95% of them say that developing specific skills brings benefits for their job, and 100% consider that competencies should be updated to improve job performance. Developing, updating, specific job skills in economic sectors, especially in the textile and clothing segment, is essential for the internationalization of this sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alles, M. (2009a). Diccionario de competencias. La trilogía. Tomo I [Dictionary of competences. The trilogy. Volume I]. Buenos Aires: Granica. Recuperado de https://n9.cl/c42f

Alles, M. (2009b). Construyendo Talento: Programas de desarrollo para el crecimiento de las organizaciones [Building Talent: Development programs for the growth of organizations] Argentina: Ediciones Granica S.A. Recuperado de https://n9.cl/esmv

Alles, M. (2009). Codesarrollo: Una nueva forma de aprendizaje para alcanzar la estrategia organizacional [Co-development: A new way of learning to achieve organizational strategy] Buenos Aires: Ediciones Granica S.A. Recuperado de https://n9.cl/cetz

Bravo, N. (2007). Competencias Proyecto Tuning - Europa, Tuning - América Latina [Tuning Project Competencies - Europe, Tuning - Latin America] Recuperado de https://url2.cl/sTKXx

Bunk, G. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. [The transfer of the skills in the professional training and improvement of the RFA]. Revista Europea de Formación Profesional, (1), 8-14.

Caizabanda, M. (2014). Actualización del plan de desarrollo y ordenamiento territorial del cantón San Pedro de Pelileo [Updating of the development and land use plan of the canton San Pedro de Pelileo] Recuperado de https://n9.cl/53ai

Calle-Calderón, K. C., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2020). Marketing digital y estrategias online en el sector de fabricación de muebles de madera [Digital marketing and online strategies in the wood furniture manufacturing sector]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 10(5), 339-368. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i10.698

Carrillo, D. (2010). Diagnóstico del Sector Textil y de la Confección [Diagnosis of the Textile and Clothing Sector]. INEC. Recuperado de https://n9.cl/gi1u

Charria-Ortiz, V, Sarsosa-Prowesk, K, Uribe-Rodríguez, A, López-Lesmes, C, & Arenas-Ortiz, F. (2011). Definición y clasificación teórica de lascompetencias académicas, profesionalesy laborales. Las competencias del psicólogo en Colombia. [Definition and theoretical classification of academic, professional and labor competencies. The competences of the psychologist in Colombia]. Psicología desde el Caribe, (28),133-165

Chiliquinga, E. (2012). La gestión administrativa y la optimización de los recursos empresariales del sector textil de la ciudad de Tulcán. [Administrative management and optimization of business resources in the textile sector of the city of Tulcán]. Tesis de grado. Tulcán, Carchi, Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/4nsh

Cruz, P., & Vega, G. (2001). La gestión por competencias: una nueva herramienta en la planificación estratégica del reurso humano [Management by competences: a new tool in the strategic planning of human resources]. Antofagasta: Universidad de Antofagasta. Recuperado de https://n9.cl/k0vk

El Universo (1 de octubre de 2019). Sectores de la economía del Ecuador [Sectors of the Ecuadorian economy] Recuperado de https://n9.cl/bzjs

Ferreira, K, & Lima, P. (2013). Proyecto tuning América Latina en las universidades brasileñas: características y ámbitos en el área de la educación. [Latin America tuning project in Brazilian universities: characteristics and areas in the area of education]. Paradígma, 34(1), 083-096

Findlay, R, (1975). Project appraisal and planning for developing countries: I.M.D. Little and J.A. Mirrlees, (Basic Books, New York, 1974) pp. xvi + 388, Journal of Development Economics, Elsevier, vol. 2(4), pages 407-408

Garayoa-Poyo, M, López-Martín, E, & Anaya-Nieto, D. (2015). Diseño, aplicacióny evaluación de un programa de desarrollo de competencias en gestión de equipos en e-learnign. [Design, application and evaluation of a team management skills development program in e-learnign]. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(2),59-74.

Guangasi, C. S. (2017). Diseño del modelo de gestión de talento humano para desarrollar competencias laborales en el sector textil [Design of the human talent management model to develop job skills in the textile sector]. Tesis de grado. Ambato, Tungurahua, Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/590l

Instituto de competitividad ADEN. (2019). ADEN Business Magazine. Recuperado de https://n9.cl/5lck

La Hora. (23 de mayo de 2020). Industria del jean en terapia intensiva [Jean industry in intensive care] La Hora Ambato. Recuperado de https://n9.cl/o2p1

Lazo-Torres, N. S., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2019). El Balanced Scorecard como herramienta de control interno en el sector Manufacturero [The Balanced Scorecard as an internal control tool in the Manufacturing sector]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 125-152. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i1.374

Leboyer, C. L. (2000). La gestión de las competencias [Competency management] Barcelona: Ediciones Gestión. Recuperado de https://n9.cl/6tsu

López, L. E., & Chaparro, M. M. (2006). Competencias laborales del trabajador vistas desde el mercado laboral. [Competencias laborales del trabajador vistas desde el mercado laboral] Tabula Rasa, 261-275

Mulder, M. (2007). Competencia: la esencia y la utilización del concepto en la formación profesional inicial y permanente. [Competence: the essence and use of the concept in initial and permanent professional training] Revista Europea de Formación Profesional, 1(40), 5-24

Narváez, I. (2018). Las competencias laborales en el sector de textiles y confecciones en la provincia de Tungurahua, Ecuador [Labor competencies in the textile and clothing sector in the province of Tungurahua, Ecuador]. Revista Killkana Sociales. Vol. 2, No. 3, 129-134. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i3.336

North American Association for Environmental Education (NAAEE). (2009). Guía para elaborar programas de educación ambiental no formal 1 [Guide to develop non-formal environmental education programs 1] Recuperado de https://n9.cl/r42kb.

Ochoa-Pacheco , P., Jáuregui-Machuca, K., Gomes-Ramíres, T., Ruiz-Ruiz , B., & Lasio-Morello, V. (2018). Las competencias laborales en el mercado de profesionales de América Latina [Job skills in the professional market in Latin America]. Lima: ESAN Ediciones. Recuperado de https://n9.cl/nik3

Picón-Vizhñay, J., Erazo-Álvarez, J., & Narváez-Zurita, C. (2019). Plan de expansión empresarial para la Empresa Transnexos del Grupo Industrial Graiman. [Plan de expansión empresarial para la Empresa Transnexos del Grupo Industrial Graiman]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(1), 274-308. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i1.459

Pintado, B. T. (2006). Desarrollo de un sistema predictivo para productos de alta implicación, basado en variables comportamentales [Development of a predictive system for highly implicated products, based on behavioral variables] Tesis doctoral. Madrid: ESIC Editorial. Recuperado de https://n9.cl/fcxn

Ramírez, L. V., & Medina Marquéz , G. (2011). Educación básica en competencias y el Proyecto Tuning en Europa y Latinoamérica. [Basic skills education and the Tuning Project in Europe and Latin America]. Recuperado de https://n9.cl/t32g

Roberts, P. (2012). Guía de gestión de proyectos: obtener beneficios perdurable a través de cambios efectivos [Project Management Guide: Making Enduring Profits Through Effective Changes]. Barcelona: Gestión 2000

Ruiz, J. (2017). La productividad en el sector textil del cantón Pelileo [Productivity in the textile sector of the Pelileo canton] Tesis de grado. Ambato, Tungurahua, Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/9skj

Sastre, C. M., & Aguilar, P. E. (2003). Dirección de recursos humanos. Un enfoque estratégico [Human resources management. A strategic approach]. Madrid: McGraw Hill Interamericana. Recuperado de https://n9.cl/820b

Spencer Jr., L., & Spencer, S. (2008). Competence at Work: Models for Superior Performance. USA: JohnWiley and Sons, Inc. Recuperado de https://n9.cl/qksfp

Tardif, J. (2008). Desarrollo de un programa por competencias: De la intención a su implementación [Development of a competency-based program: From intention to implementation] Pofesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12(3), 1-16.

Tierres, E. (2018). Desarrollo competencial y de la polivalencia del talento humano en el área de producción del sector textil de la provincia de Tungurahua. [Development of skills and versatility of human talent in the production area of the texti sector in the province of]. Tesis de grado. Ambato, Tungurahua, Ecuador. Recuperado de https://url2.cl/hBMQz

Torres-Rivera, A, Badillo-Gaona, M, Valentin-Kajatt, N, & Ramírez-Martínez, Elia T. (2014). Las competencias docentes: el desafío de la educación superior. [Docent competencies: The challenge of higher education]. Innovación educativa (México, DF), 14(66), 129-145.

Published

2020-08-15

How to Cite

Medina-Herrera, M. A., Orellana-Orellana, E. F., & Vicuña-Matute, W. G. (2020). Specific labor competencies in the textile and clothing sector. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(3), 4–35. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i3.883

Issue

Section

De Investigación