Indicators for the commercialization of products derived from caprine lots (capra hircus), towards an endogenous strategy of marketing in hill - Zamora, Falcón, Venezuela.

Authors

  • Soraya Rodríguez Rodríguez Universidad Politécnica Territorial Alonso Gamero
  • Yudemir Crúz Universidad de Granma
  • Ana Puertas Universidad de Granma

Keywords:

sales management, goat products, marketing, training

Abstract

The actions of sales, currently developed for the traders in the Morón-Coro national road, of the section Colina –Zamora, are limiting the efficient commercial management of long-term goat products. It is why the purpose of this publication is to analyze indicators to characterize the marketing of these products in order to establish a training program, which can improve sales management process. The information was collected from secondary and primary sources, and supplemented by interviews technique. The
field information was collected through a survey technique from nine traders. Data were processed statistically using frequency tables with Statistica v-8 package. The results indicated experienced traders in the activity, the interest in strengthening the marketing and the need to establish a training program to raise knowledge about sales management, promotion and publicity, organization and preparation of human resources, product quality, and marketing tool operation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, A., Muñoz, G., Araque, C.;, Segovia, E., Quijada T. & Rosas, B. (2008). Los comerciantes de carretera en la cadena de comercialización del queso de cabra. Revista Científica FCV-LUZ, 18(1), 508.

Alvarado, C. (2015). Promoción del desarrollo sostenible de la producción de leche caprina y derivados con valor agregado. AGROCA. Boletín Agropecuario N° 100. Disponible en: http://www.agroca.com.ve/ noticia. php?archivo= y&id= 431&boletin=100. Fecha de consulta: 26 de octubre de 2016.

Álvarez, H. & M. Rodríguez. (2006). Caracterización del circuito caprino en el sector Villa Araure estado Lara, Venezuela. Agroalimentaria, 11 (23), 111-121.

Armas, W., Arvelo, M., Delgado, A. & D´Aubeterre, R. 2006. El circuito caprino en los estados Lara y Falcón (Venezuela). Una visión estratégica. Agroalimentaria. 11(23), 101-110.

Blanchard, N. (2002). ¿El desarrollo caprino en Venezuela. Utopía o realidad? Memorias del XI Congreso Venezolano de Producción e Industria Animal. Valera, 22 al 26 de octubre. ULA – Trujillo.

D’aubeterre, R. (2011). Mercadeo y comercialización de productos y subproductos de la especie caprina. Memorias del VI Congreso Nacional de Caprinos y Ovinos. Santa Ana de Coro, 26 al 28 de octubre de 2011.

D'Aubeterre, R., Delgado, A., Armas, W. & Rueda, M. (2007). Canales de mercadeo y comercialización del producto cárnico ovino (Ovis aries) en el estado Lara, Venezuela. Zootecnia Tropical, 25(3), 205-209.

Delgado, A., Armas, W., D’Aubeterre, R., Hernández, C. & Araque, C. (2010). Sostenibilidad del sistema de producción Capra hircus - Aloe vera en el semiárido de Cauderales (Estado Lara, Venezuela). Agroalimentaria, 16(31), 49-63.

García, L. (2013). Sistemas de conocimiento popular y académico como fundamento del desarrollo local. El caso de Productos Alimenticios Kelly´s, Mérida, Venezuela. Visión Gerencia, 12(1): 58-86.

Medina, S., Armas, W. & D’Aubeterre, R. (2008). Análisis de competitividad y sostenibilidad de la cadena agroproductiva caprina en los estados Lara y Falcón. Revista Científica, FCV-LUZ, 18 (1), 516.

Ocando, J. (2009). Propuesta de apoyo técnico para el sector caprino en la parroquia Casigua, municipio Mauroa del estado Falcón. (Trabajo Especial de grado para optar al título de Ingeniero Agrónomo). UNEFM. Falcón, Venezuela.

Rodríguez, A. (2010). Innovación y desarrollo local en Venezuela: Oportunidades y dificultades para fomentar la innovación tecnológica. Economía, 35 (29): 141-172.

S.A.S. (2001). Statistical Analysis System, Release 8.02. SAS Institute Inc, North Caroline, USA.

Strano, A., Hudson, T., Redman, M., Meskell, J,; Stopes, C., Schalenbourg, C., Angiolini, S.; Ockso, E., Baliuleviciene, R., Bloch, E., O’Hara, E., Parissaki, M., Hayes, A., Gardner, S. & Toland, J. (2011). La calidad de los productos agrícolas desde diferentes puntos de vista. Revista de la Red Europea de Desarrollo Rural, 8, 49-51.

Strano, A., Hudson, T., Redman, M., Meskell, J,; Stopes, C., Schalenbourg, C., Angiolini, S.; Ockso, E., Baliuleviciene, R., Bloch, E., O’Hara, E., Parissaki, M., Hayes, A., Gardner, S. & Toland, J. (2011). Apoyo a la calidad de los sectores cárnico y lácteo: ejemplos del PDR de las Ardenas. Revista de la Red Europea de Desarrollo Rural, 8, 15-17.

Valencia, E. (2012). Efectos de la migración (rural-urbana). Caso: Educación trabajo. Cepies Investigativa, 1(1), 11. Disponible en: http://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/ rccepies/v1n1/ v1n1_a12.pdf. Fecha de consulta: 19 de octubre de 2016.

Vargas, S. 2012. Marketing Agropecuario. Editorial Trillas. México. 166 p.

Published

2017-01-31

How to Cite

Rodríguez Rodríguez, S., Crúz, Y., & Puertas, A. (2017). Indicators for the commercialization of products derived from caprine lots (capra hircus), towards an endogenous strategy of marketing in hill - Zamora, Falcón, Venezuela. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 198–212. Retrieved from https://www.fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/63