Strategic Leadership: Key perspective towards social responsibility in Higher Education Institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.556

Keywords:

Strategic Leadership, social responsability, social Leader, developing.

Abstract

The general scope of this study is to understand strategic leadership as a key perspective towards social responsibility in higher education institutions. The research is sustained in authors such as (Hax and Majluf, (2009), Etkin (2011), among others, in addition to the contributions made by the informants, and the opinion of the same researcher.). From this perspective, ethnography is chosen as a method, oriented from the current of thought: symbolic interactionism with an experiential introspective approach. Based on this, information was obtained through observation and semi-structured interviews. The results indicated that the evolution of the context puts pressure on organizations to formulate strategies in order to minimize the negative effects of competition on their performance and, at the same time, take advantage of opportunities. This dynamism in which organizations find themselves promotes changes that encourage the constant renewal of objectives, as well as the modification of people’s preferences to whom they direct their efforts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanchard, D (2007) Clima Organizacional y Desempeño Gerencial del Personal Directivo en La E.B. “Dr. Francisco Espejo”. [Organizational Climate and Management Performance of Management Personnel at "Dr. Francisco Espejo” School.]. Universidad de Carabobo Facultad de Ciencias de La Educación.

Blasco, J y Pérez, J (2007). Metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte. [Research methodologies in the sciences of physical activity and sport.]. España: Editorial Club Universitario. ECU.

Borjas, G(2009) La Gestión Educativa al servicio de la Innovación. [Educational Management at the service of Innovation.]. Ediciones Fe y Alegría. Caracas.

Etkin, J (2006) Liderazgo estratégico. [Strategic leadership.]. Leadership-Agenda.

Fernández, E (2009) Administración de Empresas. Un Enfoque Interdisciplinar. [Business Administration. An Interdisciplinary Approach.]. Editorial Paraninfo. España.

Flores, L (2009) Liderazgo, inversión y Toma de decisiones en la organización. Universidad de Concepción.

Goodstein, L (2009) Planeación Estratégica Aplicada. [Applied Strategic Planning]. Reimpresión. Mc Graw Hill Colombia.

Griffin, R (2011) Administración. [Administration]. Décima Edición.

Groven S y Burns N, (2004) Introducción a la investigación cualitativa. En: Investigación en Enfermería (3ª Ed.). .). [Introduction to qualitative research. In: Nursing Research (3rd Ed.).].Elsevier España S.A; (11) 385- 430.

Guber, R (2011), Método, campo y reflexividad. Enciclopedia latinoamericana de sociocultura y comunicación. [Method, field and reflexivity. Latin American Encyclopedia of Socioculture and Communication.]. Grupo Editorial, Norma.

Guédez, V. 2008) Ser Confiable. Responsabilidad Social y Reputación Empresarial. [Be reliable. Social Responsibility and Business Reputation]. Editorial Planeta Venezolana S.A, Caracas, Venezuela.

Gurdían-Fernández A. (2007). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa Alicia Gurdián-Fernández Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana (CECC) Agencia Española de Cooperación Internacional (AECI) San José, Costa Rica. [Be reliable. Social Responsibility and Business Reputation]. Colección: Investigación y Desarrollo Educativo Regional (IDER).

Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. [Ethnography. Research Methods]. Barcelona: Paidós.

Martínez, M. (2010). Evaluación cualitativa de programas. [Qualitative evaluation of programs]. Psicoprisma. Nº 1. AVEPSO. Caracas.

Morros (2006), El Control De Gestión Estratégica En Las Organizaciones. [Qualitative evaluation of programs]. CICAG, Volumen 6 - Edición 1 - Año 2009.

Pérez, J (2009) Administración del Comportamiento Organizacional. Liderazgo Situacional. [Organizational Behavior Management. Situational leadership]. Editorial Prentice. Séptima Edición. México.

Reyno, M (2007) La Responsabilidad Social Empresarial como ventaja competitiva. [Corporate Social Responsibility as a competitive advantage]. Septiembre 2007.

Robbins, S (2009) Administración. [Administration]. Editorial Pearson Educación.

Rojas, C. (2009) Recursos Humanos y Administración. [Human Resources and Administration]. Editorial Trillas. México.

Published

2020-01-20

How to Cite

Urrego, L. (2020). Strategic Leadership: Key perspective towards social responsibility in Higher Education Institutions. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 28–43. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.556

Issue

Section

De Investigación