The ethical and social function of the educational manager

Authors

  • Lane Garcia. Universidad Politécnica Territorial Alonso Gamero Venezuela
  • Jesler Garcia Universidad Politécnica Territorial Alonso Gamero Venezuela
  • Josía Isea Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda Venezuela

Keywords:

foundation, function, ethics, social, educational manager.

Abstract

The research aims to interpret the ethical and social role of educational managers in the National Teacher Training Program of the University Village ― Simón Rodríguez‖ I. The reference framework is based on the contributions of El Troudi and Bonilla (2004), Marina (1995), Tedesco (2007), among others. The study was ethnographic. As a research subject was taken to the community of the University Village "Simón Rodríguez I" Miranda municipality (teachers and students). The development of ethical and social thought is given throughout the life of the individual interacting with others. It is therefore logical to inclusion in the training of teachers of UBV; between the results of this study some of the ethical and social principles that should characterize educational managers, in order to prevail a climate of respect, tolerance, equality, brotherhood, objectivity and professionalism in the educational process were obtained, guaranteeing a space for the independent exercise of thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lane Garcia., Universidad Politécnica Territorial Alonso Gamero Venezuela

MSc

Jesler Garcia, Universidad Politécnica Territorial Alonso Gamero Venezuela

MSc

References

Bunge, M. (1981). La investigación científica: su estrategia y su filosofía. Editorial Ariel, S.A. Barcelona.

Cecchi, N. (2006). Aprendizaje servicio en Educación Superior. La experiencia Latinoamericana. Presentación “Seminario Internacional Responsabilidad Social Universitaria: Aprendizaje Servicio”. Centro Latinoamericano Aprendizaje Servicio Solidario. Caracas, Venezuela.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999), Gaceta Oficial 5.453, Marzo. 24, 2000. Caracas.

Geertz, C. (2001). Nova luz sobre a antropologia. Rio de Janeiro. Zahar.

Hereñu, V. y Anselmino, N.(2000). Epistemología. La ciencia entre paréntesis. Facultad de ciencia política y relaciones internacionales. Argentina.

Márquez, M. (2007). Metodología cualitativa o la puerta de entrada de la emoción en la investigación científica. Universidad veracruzana. Instituto de investigaciones psicológicas. Disponible: http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v13n13/a06v13n13.pdf.

Ministerio de Educación (2007) Currículo Básico Nacional. Caracas.

Martínez M. (2007). El Método Etnográfico de Investigación. Disponible: http://prof.usb.ve/miguelm/metodoetnografico.html.

Martínez, M. (2008). La Investigación Cualitativa etnográfica en Educación. México. Editorial Trillas S.A.

Martínez, M. (2007). La Investigación Cualitativa Etnográfica en Educación. Manual Teórico-Práctico. 3er ed. México: TRILLAS.

Navas, E. (2008). La UNEFM al Servicio Integral de Falcón. Área Ciencias de la Educación. Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda. Disponible en http://www.unefm.edu.ve.

Oxfam, I. (2009) Pistas para cambiar la escuela. Editorial Intermón Oxfam. Bogotá.

Rodríguez, G. (2006) El socialismo del siglo XXI. Ediciones Lulu. Caracas.

Romay, M. y Cuesta, C. (2003). Hacia la definición de ontologías orientadas a aspectos. Escuela Superior Politécnica Universidad Europea de Madrid.

Tedesco, C. (2007). Los pilares de la Educación del futuro [Artículo en línea]. Disponible: http://www.uoc.edu/d.t (Consulta:2009, Septiembre 15).

Published

2017-01-31

How to Cite

Garcia., L., Garcia, J., & Isea, J. (2017). The ethical and social function of the educational manager. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 80–91. Retrieved from https://www.fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/53