Red corner, blue corner: A traditional approach to current education in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v4i8.494

Keywords:

Pedagogical model, Educational reality, skills.

Abstract

This article analyzes the current education in Ecuador from a traditional approach to know if during the process of knowledge construction, there are still traditional teaching practices and if the purpose of building skills in students was achieved. This research was supported by the review of bibliographic sources through the exploratory method of documentary analysis. For the collection of information, the survey was used as an instrument, which was addressed to teachers of the Fiscal Education Unit “Uruguay” of the city of Portoviejo, Ecuador, using the sample to calculate the Murray calculation formula and Larry The results obtained allowed us to determine that institutions and teachers despite technological progress and a curriculum that theoretically promotes the acquisition of skills, abilities and competences so that they can develop logical and critical thinking, they maintain teaching and learning practices with a pedagogical model traditional where basic skills are not achieved, which is reflected in higher education and employment.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barragán, T. y Ortega G. (2017). La realidad educativa ecuatoriana desde una perspectiva docente. Revista iberoamericana de educación. 75(2). 9-20

Calleja, R. (2010). Un nuevo modelo educativo para el siglo XXI. Comunidad Escolar, periódico digital de información educativa, Número 880, Digital 251, 27 de Octubre. Recuperado de http://comunidad-escolar.pntic.ec.es/880/report1.html

Constitución de la República del Ecuador. (2008). Constitución del Ecuador. Art. 343. Quito, Ecuador: Registro oficial 449 del 20 de octubre del 2008

Dávila (2017). Modelos pedagógicos para la formación docente en ecuador: Una mirada histórica hasta la actualidad. El Pensamiento Educativo Ecuatoriano. Recuperado de http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/514

De Zubiría, J. (2006). Los modelos pedagógicos - Hacia una pedagogía dialogante (2a ed.). Bogotá, Colombia: Magisterio. Pag 23

De Zubiría, J. (2010). Los Modelos Pedagógicos. Bogotá, Colombia: Magisterio.

Delval, J. (2013). La escuela para el siglo XXI. Sinéctica, , (40), 01-18. [Fecha de Consulta 30 de Septiembre de 2019]. ISSN: 1665-109X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=998/99827467002

Educación Ecuador (2018). Listas de carreras universitarias 2019 con mayor demanda en Ecuador. Recuperado de https://educacionecuadorministerio.blogspot.com/2018/02/lista-de-carreras-universitarias-ecuador-mas-demandadas.html

El Ciudadano (2011). Año de la revolución educativa. El ciudadano.gob.ec (periódico digital del gobierno de la revolución ciudadana), 14 enero del 2011

Flórez , R., & Tobón, A. (2001). Investigación Educativa y Pedagógica. 11(2). Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/17161/resena.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Flórez, R. (1994). Hacia una Pedagogía de Conocimiento. Bogotá, Colombia: McGraw-Hill.

Gerver, R. (2010). Crear hoy la escuela del mañana. La educación y el futuro de nuestros hijos. Madrid: SM

Gómez, M. (2017). Elementos para la elaboración de un currículo informacional y documental. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 127-141. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6244792

INEC, (2018). Tabulados Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo (ENEMDU). Disponible en: www.ecuadorencifras.gob.ec

López, E. (2011). Las actuales propuestas y desafíos en educación; el caso ecuatoriano. Educación & Sociedad, 32(115), 373-391

Manzano, J. (2007). Los colegios no deberían existir. Recuperado de http://www.kindsein.com/es/21/1/485/

MEE (2016). Currículo de EGB y BGU. Quito: Don Bosco

Ministerio de educación del Ecuador (2016). Mineduc. Quito: Don Bosco

Murray, S. & Larry, S. (2009). Estadística. México D.F, México: McGraw-Hill

Olmedo. P. (2018). El empleo en el Ecuador. Una mirada a la situación y perspectiva para el mercado laboral actual. Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) Ecuador Instituto Latinoamericano de Investigaciones Sociales (ILDIS) Quito-Ecuador. Recuperado de https://library.fes.de/pdf-files/bueros/quito/14525.pdf

Ortiz, A. (2013). Modelos pedagógicos y teorías del aprendizaje. La Habana, Cuba. Recuperado de https://www.researchgate.net/publicatión/315835198_Modelos_Pedagogicos_y_Teorias_del_aprendizaje

Padilla, K. & Ortiz, M. (2018). Analisis del modelo pedagógico del centro integral New Genereatión Kids Planet. Tesis de grado. Universidad Politécnica Salesiana Quito. Quito. Ecuador

Pozo, J. (2014). Psicología del aprendizaje humano. Madrid: Editorial Morata, S. L.

Rius, M.(2012). ¿La escuela mata la creatividad?. La Vanguardia, diario matinal de información general. Recuperado de http://www.lavanguardia.com/estilos-de-vida/20120203/54247867713/la-escuela-mata-la-creatividad.html

Robinson, K. (2009). El elemento. México: Grijalbo

Rodríguez, J. (2013). Una mirada a la pedagogía tradicional y humanista. Presencia Universitaria. 3(5), 36-45

Toffler, A. (1985). La tercera ola. Barcelona, España: Editorial Orbis

UNESCO (2017). La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Declaración de Buenos Aires E2030.Buenos Aires. Argentina

Vásquez, E. L. (2013). Educación y modelos pedagógicos. Recuperado de http://www.boyaca.gov.co/SecEducacion/images/Educ_modelos_pedag.pdf

Vergara, G. y Cuentas, H. (2015). Actual vigencia de los modelos pedagógicos en el contexto educativo. Opción. 31(6). 914-934

Published

2019-07-01

How to Cite

Solís Cevallos, M. A., San Andrés Laz, E. M., & Pazmiño Campuzano, M. F. (2019). Red corner, blue corner: A traditional approach to current education in Ecuador. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 803–827. https://doi.org/10.35381/r.k.v4i8.494