Internal control system with focus on ISO 9001:2015 in banana Monterrey

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v4i2.474

Keywords:

Internal control, COSO, ISO, Risks, Quality.

Abstract

The objective of this article is to design an internal control system under the focus of ISO 9001:2015 standards. An analysis of the internal control systems, the components of the Coso report (Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission), and the ISO 9001-2015 could be developed for this purpose. The research also made it possible to evaluate the internal control activities carried out in the Monterrey banana factory located in the province of El Oro, Ecuador, where it was established that its control risk is moderate and its confidence level is low. Given these results, a new internal control system was finally proposed that generates benefits related to the use of resources, the optimization of processes and increased customer satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abella, R. (2006). COSO II y la gestión inntegral de riesgos del negocio. Estrategia financiera, 20-24. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1394302

Ambrosone, M. (05 de 2007). DOC PLAYER. Obtenido de https://docplayer.es/30962258-La-administracion-del-riesgo-empresarial-una-responsabilidad-de-todos-el-enfoque-coso-fuente-pwc-mario-ambrosone-mayo-2007.html

Benzaquen, J., & Pérez, M. (2016). El ISO 9001 Y TQM en las empresas de Ecuador. Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, 10(3), 153-176. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/5118/511854477006.pdf

Castañeda, L. (2014). Los sistemas de control interno en las Mipymes y su impacto en la efectividad. En-Contexto Revista de Investigación en Administración, Contabilidad, Economía, 129-146. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551856273008

Castromán, J. P. (2005). RESPONSABILIDAD SOCIAL Y CONTROL INTERNO. Revista Universo Contábil, 86-101. Obtenido de https://redalyc.org/articulo.oa?id=117015130007

Cepeda, G. (1997). Auditoría y Control Interno. Bogotá, Colombia: McGraw-Hill.

Estupiñán, R. (2015). Control Interno y fraudes, analisis de informe Coso I Coso II y III en base a los ciclos transaccionales. Bogotá, Colombia: ECOE Ediciones. Obtenido de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=qcO4DQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT18&dq=componentes+del+coso&ots=MFf4yAqskw&sig=1fBaEPUwmFgK_0M0x4dntsvt7yI#v=onepage&q=COSO&f=false

Fardo Quintero, J. P. (2019). Metodología para la gestión de riesgos en el Instituto de Extensión de la Universidad Distrital según la NTC ISO 31000 y la planificación de la NTC ISO 9001: 2015.

Fonseca, O. (2011). Sistema de control interno para organizaciones (Vol. Primera edición). Lima: Instituto de investigación en accountability y control IICO.

Grupo el comercio C.A. (2017). Actualidad. Obtenido de El Oro concentra el 41% de las fincas: https://www.elcomercio.com/actualidad/eloro-fincas-banano-exportacion.html

Gutiérrez, H. (2010). Calidad Total y Productividad (Tercera ed.). México, D.F.: McGraw-Hill. Obtenido de https://www.academia.edu/31335449/Calidad_Total_y_Productividad_Humberto_Gutierrez_Pulido_MC_Graw_Hill_Ed3_2_

Mejia, R. (2005). Autoevaluación del Sistema de Control Interno. AD-minister, 86. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3223/322327245005

Noriero-Escalante, L., & Victorino-Ramírez, L. (2019). Balance crítico del Plan Institucional de Desarrollo 2009-2025 de la Universidad Autónoma Chapingo Perspectivas de su contenido, alcances y limitaciones. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(7), 147-167. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i7.198

Plasencia, C. (2010). El Sistema de Control Interno: garantía del logro de los objetivos. MEDISAN, 586-590. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=368445241001

Rivas, G. (2011). Modelos contemporáneos de control interno. Fundamentos teóricos. 115-136. Obtenido de https://redalyc.org/articulo.oa?id=219022148007

Published

2019-09-01

How to Cite

Murillo Apolo, L. A., Narváez Zurita, C. I., & Erazo Álvarez, J. C. (2019). Internal control system with focus on ISO 9001:2015 in banana Monterrey. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(2), 241–264. https://doi.org/10.35381/r.k.v4i2.474