Influence of access to digital resources on the academic performance of university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v10i20.4640

Keywords:

Educational technology, school performance, higher education, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of the research was to analyze the influence of access to digital resources on the academic performance of university students. It was approached from a quantitative method, focusing on data collection to generate descriptive information. This process was complemented with an exhaustive documentary-bibliographic review, which provided the necessary theoretical and empirical support. Information was collected from peer-reviewed journals, located in high-impact databases. In addition, the inductive and deductive methods were applied. Likewise, the analytical-synthetic method was applied. It is concluded that access to digital resources has a positive impact on university academic performance. However, this impact is deeply conditioned by the digital and ethical literacy of students. To maximize the benefits, educational institutions must adopt a comprehensive approach that combines the availability of high-quality resources with rigorous training in their responsible, ethical, and legal use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalá, G., Zúñiga, J., Alcalá, A., León, O., Toribio, E., & Vilca, C. (2024). Competencias digitales y rendimiento académico en los estudiantes universitarios. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 164-173. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.713

Barcos-Arias, E., & Santos-Jara, E. (2022). Uso de recursos educativos digitales para mejorar las competencias pedagógicas en la enseñanza de Historia. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 5(10), 4-28. https://doi.org/10.35381/e.k.v5i10.1850

Calle Zúñiga, R., & Rodríguez Yagual, C. (2024). Competencias Digitales: Influencia en el Desempeño Académico de los Docentes de una Unidad Educativa. Revista Scientific, 9(34), 63-83. https://acortar.link/ktRGkG

Castelo Barreno, L., Aguilar Quevedo, J., & Guale Tomalá, Y. (2024). LA TECNOLOGÍA EDUCATIVA Y SU INFLUENCIA EN LA EXPERIENCIA DE APRENDIZAJE Y RENDIMIENTO ESCOLAR. Aula Virtual, 5(12), e331. https://doi.org/10.5281/zenodo.12791475

Dávila Newman, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. Laurus, 12(Ext),180-205. Recuperado de: https://n9.cl/nx847

Gaona-Portal, M., Bazán-Linares, M., Luna-Acuña, M., & Peralta-Roncal, L. (2024). Competencias digitales en educación superior: Una revisión sistemática. Revista Científica UISRAEL, 11(2), 13-30. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n2.2024.959

Horna Li, L., & Seminario Unzueta, R. (2023). Rendimiento académico en el entorno virtual de aprendizaje: una revisión sistemática. Conrado, 19(91), 171-178. https://n9.cl/4tiu8

Jiménez García, M., Gómez Miranda, P., Romero García, J., & Jiménez Jiménez, R. (2023). Acceso a tecnologías en el rendimiento universitario en tiempos del covid-19: análisis de asociación por clústeres. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(26), e022. Epub. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1424

Madrigal-Sierra, Y., Amayuela-Mora, G., & Cebrián-Martín, D. (2025). La Integración de Recursos Educativos Digitales en la Educación Primaria Rural. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 18(1), 34-42. https://doi.org/10.37843/rted.v18i1.592

Maza Guamán, M., Pizarro Duran, T., Piedra Tito, P., Llivisaca Llivicura, C., Guachizaca Uyaguari, J., & Camacho Castillo, B. (2025). Impacto de las tecnologías digitales en el rendimiento académico. Revista InveCom, 5(2), e502064. https://doi.org/10.5281/zenodo.13787487

Montesinos Murillo, S., Holgado Tejada, L., & Rozas Calderón, V. (2024). Recursos digitales educativos para estudiantes universitarios. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(35), 2277-2286. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i35.868

Navarrete Enríquez, R., Remache Cachimuel, J., & Reyes, V. (2024). Uso de herramientas digitales y rendimiento académico en estudiantes de enfermería: un estudio de caso en un Instituto Tecnológico. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 6(2), 227-242. https://doi.org/10.47606/acven/ph0245

Quiñones-Negrete, M., Martin-Cuadrado, A., & Coloma-Manrique, C. (2021). Rendimiento académico y factores educativos de estudiantes del programa de educación en entorno virtual. Influencia de variables docentes. Formación universitaria, 14(3), 25-36. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000300025

Rodríguez, A. y Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN, 82,179-200. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647

Rodríguez-Barboza, J., Pablo-Huamani, R., Sáenz, E., Morales, D., & Rojas, M. (2023). Innovación educativa en acción: herramientas digitales y su impacto en la motivación de estudiantes universitarios. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(30), 1739-1751. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i30.624

Rojas Chuquihuaccha, G. (2024). ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS EN REDES SOCIALES Y SU ALFABETIZACIÓN TECNOLÓGICA EN LA ERA DIGITAL. Aula Virtual, 5(12), e329. https://doi.org/10.5281/zenodo.12797401

Romero Espinosa, J., Núñez Solano, J., Ortega Jiménez, A., Saldaña Hurtado, A., & Lema Vivanco, N. (2024). Factores Tecnológicos que Afectan el Rendimiento Académico de los Estudiantes de Secundaria. Revista Scientific, 9(34), 343-364. https://acortar.link/5AtwVf

Velásquez-Humpire, W., & Guerra-de González, Y. (2024). Las tecnologías de información y comunicación en la modalidad a distancia en educación universitaria. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(13), 420-437. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3244

Vergara García, M., Mendoza, F., Ortiz, V., Quelvin Amado, U., Jazmín T., & Vivar Campoverde, M. (2025). Impacto del e-learning en la retención de conocimientos y el rendimiento académico en la educación superior. e-Revista Multidisciplinaria del Saber, 3, e-RMS10022025. https://doi.org/10.61286/e-rms.v3i.160

Vidal, Alejandra, P., Francisca, E., Figueroa, C., & Matus, C. (2022). Recursos Educativos Digitales Como Herramientas de Apoyo para la Enseñanza de Patología General en Cursos de Pregrado del Área de la Salud. International Journal of Morphology, 40(6), 1656-1661. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022022000601656

Published

2025-07-01

How to Cite

Solano-Paucay , V. M., Garzón-Ramírez, G. D. C., & Velásquez-Flores, C. A. (2025). Influence of access to digital resources on the academic performance of university students. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 10(20), 211–225. https://doi.org/10.35381/r.k.v10i20.4640

Issue

Section

De Investigación