The influence of digital marketing on brand perception of Generation Z

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v10i1.4537

Keywords:

Consumption, ethics, e-commerce, market, advertising, (Taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

A brand identifies and differentiates products or services through tangible and intangible elements, such as names, logos, and consumer perceptions. The objective is to assess how digital marketing strategies applied in the university student sector in the city of Cuenca impact brand perception among Generation Z. Using a mixed research approach, both quantitative and qualitative data were collected through surveys and content analysis. The results indicate that brand perception is essential in purchasing decisions and loyalty, with a majority of respondents rating personalised advertising positively. A significant correlation was found between social media interaction and brand perception. The findings suggest that companies should carefully manage their image and foster an active social media presence, as well as be transparent and authentic in their marketing strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, P., Cruz, L., Aguilar, D., y Garza, R. (2019). Branding en la fidelización de clientes de Starbucks en la ciudad de Guadalajara. Revista de Marketing Aplicado, 23(1), 107-125. https://doi.org/10.17979/redma.2019.23.1.5458

Arguello, S., Arguello, M., y Saltos, W. (2017). La lealtad de los clientes de los hostales de la ciudad de Riobamba - Ecuador. Industrial Data, 20(1), 51-58. https://doi.org/10.15381/idata.v20i1.13509

Carrillo, M., García, M., y Corzo, L. (2024). Influencers virtuales de apariencia humana como forma de comunicación online: el caso de Lil Miquela y Lu do Magalu en Instagram. Revista De Comunicación, 23(1), 119-140. https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3453

Carrión, J., Muñoz, S., Romero, W., y Mora, N. (2021). Las TIC´s como herramienta para el comercio electrónico en las MIPYMES del cantón Machala. 593 Digital Publisher CEIT, 6(3), 382-393. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.3.605

Castillo, S., y Ortegón, L. (2016). Componentes del valor de marca en marketing industrial. Caso máquinas y herramientas. PERSPECTIVAS, (37), 75-94. https://n9.cl/z500g

Cruz, J., Haro, K., y Soria, J. (2022). Revisión sistemática: Situación actual de la personalidad de la marca para el posicionamiento estratégico. Tendencias, 23(1), 315-340. https://doi.org/10.22267/rtend.222301.192

Fernández, N., Pérez, E., Medina, J., Coronado, K., y Feria, F. (2022). Digital marketing management in tourist organizations. Visión de Futuro, 26(2), 211-224. https://doi.org/10.36995/j.visiondefuturo.2022.26.02.006.en

Gallart, V., Callarisa, L., y Sánchez, J. (2019). Concepto de marca y sus perspectivas de análisis: una revisión de la literatura. REDMARKA. Revista de marketing aplicado, 23(1), 41-56. https://doi.org/10.17979/redma.2019.23.1.5454

González, N., Rosado, G., Rosado, N., y Piñeros, A. (2018). Estrategia para el enfoque de marketing en una cadena de tiendas. ECA Sinergia, 9(1), 128-136. https://doi.org/10.33936/eca_sinergia.v9i1.1210

Guillermo, F. (2023). Portales de contacto y su responsabilidad frente al consumidor de Colombia. Ratio Juris (UNAULA), 18(36), 327-348. https://doi.org/10.24142/raju.v18n36a14

Hu, B., & Luo, Q. (2018). Cross-border E-commerce Mode Based on Internet +. IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng 394(5), 052014. https://doi.org/10.1088/1757-899X/394/5/052014

Juárez, K., Silva, T., Meneses, B., y Ríos, S. (2022). E-commerce and business growth of Inversiones Bonno S.A.C Lima, 2021. Salud, Ciencia Y Tecnología - Serie De Conferencias, 1, 4. https://doi.org/10.56294/sctconf202236

Keiti, A., y Vieira, F. (2018). Marketing social corporativo como estrategia para a valorização de marcas: un estudio da perspectiva do consumidor de alimentos do Panamá. Revista Alcance, 15(2), 243-261. https://n9.cl/ze9xa

Lavanda, F., Martínez, R., y Reyes, J. (2021). Estrategias de Marketing Digital en las Mypes y el Comportamiento de compra Post Pandemia en Perú. International Journal of Business and Management Invention, 10(5, Serie II), 11-19. https://n9.cl/f87xl

Llarregui, G., Sosa, J., y Ortíz, M. (2019). Amor hacia la marca: una perspectiva de relación continua. Estudios Gerenciales, 35(152), 271-282. https://doi.org/10.18046/j.estger.2019.152.3297

Mejía, J., y Arcos, M. (2020). Relacionamiento de marca: Análisis de perspectivas y trascendencia en la gestión. Tendencias, 21(2), 242-265. https://doi.org/10.22267/rtend.202102.149

Orozco, J., Rodríguez, A., y Contreras, G. (2022). Compromiso del consumidor como estrategia de comunicación para fomentar la abogacía de marca en fanpages de Facebook. Revista Palabra Clave, 25(3), 1-30. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.3.3

Perdigón, R., Viltres, H., y Madrigal, I. (2018). Estrategias de comercio electrónico y marketing digital para pequeñas y medianas empresas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 12(3), 192-208. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=378365832014

Pianaro, L., y Cavalheiro, R. (2008). Estratégias de marketing no mercado de roupas e acessórios de luxo. Administração Mercadológica, 7(2), 103-122. https://n9.cl/nt0lb

Pretel, M., Torres, B., y Sánchez, M. (2018). Relación entre marca y el consumidor en las redes sociales: Estudio del vínculo afectivo de los jóvenes con dos marcas tecnológicas. Revista de Comunicación, 17(2), 1-11. https://doi.org/10.26441/RC17.2-2018-A10

Ríos, B., Anaya, J., Gómez, P., Alvarado, L., y Romero, A. (2023). Las herramientas del marketing digital que permiten alcanzar los objetivos de la PYMES: Una revisión de literatura. IPSUMTEC, 3(1), 1-8. https://doi.org/10.61117/ipsumtec.v6i1.174

Sans, A., y Freire, A. (2024). Estrategias de marketing más allá de la vida: El caso Upload. European Public & Social Innovation Review, 9(1), 1-18. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-403

Santamaría, J., Quiroga, D., y Gómez, C. (2022). El marketing digital y su incidencia en el comercio electrónico: Una revisión bibliométrica. Pensamiento y Gestión, 52(2), 2-12. https://n9.cl/xd624

Silva, H. (2010). Marketing da marca: Uma análise semiótica do processo de construção das marcas. Revista Administração em Diálogo, 12(2), 94-113. https://doi.org/10.20946/rad.v12i1.2937

Published

2025-04-01

How to Cite

Zúñiga-Gómez, J. E., Rivera-Costales, J. A., & Cordero-Guzmán, D. M. (2025). The influence of digital marketing on brand perception of Generation Z. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 10(1), 449–471. https://doi.org/10.35381/r.k.v10i1.4537

Issue

Section

De Investigación