Theoretical-conceptual analysis of quality in higher education and its dimensions: A comparative study
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v10i19.4379Keywords:
Quality, dimensions of quality, higher education, diversity, (Unesco Tesaurus).Abstract
Currently, topics related to the quality of higher education have gained increasing prominence in scientific research. In this context, the objective of this study is to compare the dimensions of educational quality in Latin American countries such as Mexico, Brazil, and Chile, exploring both structural and procedural aspects. To achieve this, the study employed a qualitative approach based on a bibliographic review as the primary methodological resource. Through this analysis, four key dimensions of higher education quality were identified: structural, procedural, outcome, and contextual dimensions. Each country exhibits unique characteristics in its educational system, while also sharing common challenges such as funding, enrollment expansion, inequality in access, and the need for educational reforms. The findings underscore the importance of policies that promote equity, continuous professional development for academic staff, and a commitment to educational improvement as a driver of social progress.
Downloads
References
Abello Romero, J. B., Sáez San Martín, W., & Mancilla, C. (2021). Evaluación del desempeño de las universidades: el aporte de los rankings mundiales. Hallazgos, 18(35), 55-75. https://doi.org/10.15332/2422409X.5792
Acevedo Calamet, F., Menese Camargo, P., & da Silva Muñoz, M. A. (2024). La noción calidad de la educación superior y sus principales componentes. Un estado del arte. Revista Educación Superior y Sociedad, 36(1), 22-49. https://doi.org/10.54674/ess.v36i1.867
Alcántara Sanatuario, A. (2007). Dimensiones de la calidad en educación superior. Reencuentro, (50), 21-27. https://n9.cl/g4zb4o
Alpízar Santana, M., Velazquez Zaldivar, R., & García Báez, R. (2023). El desafío de enfrentar desigualdad y calidad en la educación superior en América Latina. Universidad y Sociedad, 15(5), 10-23. https://n9.cl/dx401
Álvarez Gómez, G. A., Viteri Moya, J. R., Viteri Intriago, D. A., & Ricardo, J. E. (2021). Integración de los procesos sustantivos para la mejora de la calidad del aprendizaje. Revista Conrado, 17(80), 21-27. https://n9.cl/hxjcc
Baltodano García, G., & Leyva Cordero, O. (2024). Criterios de evaluación de la calidad en la educación superior en México. Journal of the Academy, 10, 200-230. https://doi.org/10.47058/joa10.10
Barrera, J., Falabella, A., & Ilabaca, T. (2021). “Los intocables”: la educación escolar de las élites, sus privilegios y nuevos escenarios. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 58(1), 1-17. https://doi.org/10.7764/PEL.58.1.2021.3
Bracho-Fuenmayor, P. L. (2023). Habilidades de liderazgo en tiempos de cambio: Una mirada en las universidades del Zulia-Venezuela. Revista De Ciencias Sociales, 29(3), 517-530. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i3.40736
Bracho-Fuenmayor, P. L. (2024). Ética y moral en la Educación Superior. Una revisión bibliométrica. Revista De Ciencias Sociales, 30(3), 553-568. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i3.42695
Chunga Pingo, G. E., Cerna Muñoz, C. A., Espinoza Polo, F. A., Miranda Diaz, L. O., & Soriano Paredes, E. A. (2023). Explorando la responsabilidad social universitaria en la educación superior: una revisión sistemática 2019-2023. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 14(4), 360-372. https://doi.org/10.33595/2226-1478.14.4.900
CIEES. (2024a). Marco específico para la evaluación. Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior. https://n9.cl/9hmjs
CIEES. (2024b). Marco general de evaluación. Revisión 7, Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior. https://n9.cl/1rhn8
Cisternas Irarrázabal, C., & Bustos Velásquez , F. (2024). La investigación sobre la gestión en educación superior: Un mapa científico de las publicaciones 2011-2020. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 24(1), 1-31. https://doi.org/10.15517/aie.v24i1.55536
Clara Zafra, M. Á., & Vega Zárate, C. (2021). El carácter polisémico de educación de calidad en el nivel universitario: una aproximación desde sus actores principales. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.983
CNA. (2022). Criterios y Estándares de Calidad para la Acreditación Institucional del Subsistema Universitario. Comisión Nacional de Acreditación , Santiago de Chile. https://n9.cl/xb9y3
CONAES. (2004a). Diretrizes para a avaliação das Instituições de Educação Superior. Ministério da Educação, Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior, Brasilia. https://n9.cl/1z8hj
CONAES. (2004b). Roteiro de auto-avaliação institucional. Ministério da Educação, Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior, Brasilia. https://n9.cl/76c1m
Condor Campos, B., Balta Sevillano, G. d., Ramos Trujillo, A., & Bello Vilcapoma, V. &. (2025). Avances sobre la calidad en la educación superior. Revista InveCom, 5(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.10975501
Dos Santos Oliveira, I., & Rothen, J. C. (2024). Autoavaliação institucional das Instituições de Ensino Superior no Brasil. RIES. Revista Iberoamericana de Educación Superior, XV(44), 20-36. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.44.1887
Eaton, J. S. (2021). The Role of Quality Assurance and the Values of Higher Education. En H. van’t Land, A. Corcoran, & D. C. Iancu (Edits.), The Promise of Higher Education. Essays in Honour of 70 Years of IAU. (págs. 181-186). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-67245-4
Espino Wuffarden, J. E., Morón Hernández, J. L., Huamán Munares, L. K., Soto Saldaña, B. N., & Morón Hernández, L. E. (2023). El desarrollo de la calidad educativa en educación superior universitaria: Revisión sistemática 2019-2023. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 14(4). https://doi.org/10.33595/2226-1478.14.4.876
Flores-Torres, D. A., Artola-Pimentel, M.-d.-L., & Tarifa-Lozano, L. (2024). Dimensiones e indicadores para el diagnóstico de la calidad de las universidades. CIENCIAMATRIA. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, X(19). https://n9.cl/njrxq
García Soto, G. Y., García López, R. I., & Lozano Rodríguez, A. (2020). Calidad en la educación superior en línea: un análisis teórico. Revista Educación, 44(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39714
González Cruz, E. (2014). Despliegue de la calidad en la gestión de procesos sustantivos universitarios cubanos. [Tesis doctoral, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas]. https://n9.cl/p7adz
González Cruz, E., Addine Fernández, F., & Ledesma Martínez, Z. M. (2018). Cualimetría en instituciones de educación superior cubanas: caso infraestructura y gestión de recursos. Atenas. Revista Científico Pedagógica, 1(41), 65-82. https://n9.cl/pfgugl
González Cruz, E., Hernández Pérez, G. D., Comas Rodríguez, R., & Fernández Clúa, M. d. (2023). Despliegue de la calidad y análisis de la criticidad en los servicios. Caso Procesos Académicos,. Universidad y Sociedad, 15(S3), 55-65. https://n9.cl/dvgr7
Hernández Alcaraz, L., Juárez Mancilla, J., & Trujillo Narváez Rivera, W. S. (2024). Estudio de la responsabilidad social universitaria: una revisión de la literatura. Investigación & Desarrollo, 32(2). https://dx.doi.org/10.14482/INDES.32.02.210.524
IESALC/UNESCO. (2023). Antecedentes, diagnóstico actual y perspectivas de la calidad de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo. https://n9.cl/1b9w4
Lloyd, M., & Quintero Lopez, A. (2023). Los rankings universitarios en América Latina (2013-2022). Universidad Nacional Autónoma de México. https://n9.cl/melyb
Manalo, M. C., & Apat, E. J. (2021). Motivational Factors and its Influence on the Job Performance of Non-academic Staff in a University. International Journal of Academe and Industry Research, 2(3), 48-63. https://n9.cl/lnwol
Medina Manrique, R., Carcausto Calla, W. H., & Guzmán Shigetomi, E. E. (2022). Aseguramiento de la calidad educativa universitaria en Iberoamérica: tendencias, ausencias y desafíos. Revista Iberoamericana de Educación, 8(1). https://doi.org/10.35362/rie8814774
Molina Domingo, G., & Letelier Larrondo, V. (2020). El sistema de aseguramiento de la calidad de la educación superior chilena: la degradación organizacional de la institución educativa. Atenea (Concepción)(52). https://n9.cl/nah74
Moreu, G., Isenberg, N., & Brauer, M. (2021). How to Promote Diversity and Inclusion in Educational Settings: Behavior Change, Climate Surveys and Effective Pro-Diversity Initiatives. Frontiers in Education, 6(668250). https://doi.org/10.3389/feduc.2021.668250
OECD. (2019). El futuro de la educación superior en México: Fortalecimiento de la calidad y la equidad. Revisión de Políticas Nacionales de Educación. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/005689e0-es
Palza Monroy, A. F. (2021). La formación profesional basada en el enfoque de responsabilidad social y su relación con el impulso del desarrollo social en las zonas turísticas que realizan los estudiantes de la Escuela de Turismo y hotelería de la universidad católica de santa maría. [Tesis Doctoral. Universidad Católica Santa María]. https://n9.cl/gfkf8
Rojas Carrasco, O. A., Vivas Escalante, A. D., Mota Suárez, K. T., & Quiñonez Fuentes, J. Z. (2020). El liderazgo transformacional desde la perspectiva de la pedagogía. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 28(1), 237-262. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.09
Rojas Gordillo, M. M., Ramos Rojas, M. N., Condori Chávez, J., & Delgado Ramos, R. (2023). Hacia la calidad educativa en educación superior: gestión para el aseguramiento de la calidad. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1335 - 1350. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.595
Surdez-Pérez, E. G., Sandoval-Caraveo, M. d., & Lamoyi-Bocanegra, C. L. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9-26. https://n9.cl/6cvil3
Treve, M. (2021). What COVID-19 has introduced into education: challenges Facing Higher Education Institutions (HEIs). Higher Education Pedagogies, 6(1), 212–227. https://doi.org/10.1080/23752696.2021.1951616
Verástegui Velásquez, G. S. (2023). Calidad en la educación superior en la OCDE. Una revisión sistemática. Revista de Climatologíıa Edición Especial Ciencias Sociales, 23, 348-355. https://n9.cl/8qm2s
Vilca Arana, M., Saavedra Villar, P., Huaman Huallpa, R., & Rojas Ganoza, E. A. (2024). Políticas de aseguramiento de la calidad de la educación superior: Una revisión sistemática. Comuni@cción, 15(1), 105-116. https://doi.org/10.33595/2226-1478.15.1.964
Villanueva, P., Muñoz, P., Llano Ayoroa, P., & Guajardo, A. (2024). Investigación sobre calidad en educación superior en Chile: un estudio bibliométrico. Calidad en la educación, (60), 150-169. https://doi.org/10.31619/caledu.n60.1459
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yennifer Díaz-Romero, María Teresa de Jesús De La Paz-Rosales, Richard Callan-Bacilio, Pedro Luis Bracho-Fuenmayor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






