The challenge of quality management in public IES of Ecuador Case: Universidad de Cuenca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v4i1.373

Keywords:

Quality, Satisfaction, Users, University, Servqual.

Abstract

Currently, approximately 35% of  college students in the province of Azuay are studying at the University of Cuenca, this percentage is growing, this constant increase in students requires that the processes related to economic management and activities of an administrative nature, as fundamental axes for the support to the development of the academy, they have to adapt to the needs of the users in a gradual way, for this reason the present research focused on proposing a quality management model for the satisfaction of the users of the Financial Administrative Directorate of the University of Cuenca, using non-experimental research as a methodology since a diagnosis of the company is shown, through the use of a data collection technique known as servqual model, the which consisted in the elaboration of expectations questionnaires vs user perceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana, J., & Piña, J. (2018). Calidad del servicio prestado al cliente por los ins-tructores de gimnasios. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 172-197. Recuperado de http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/59/46

Camisón, Cruz, & González. (2006). Gestión de la Calidad: Conceptos, enfo-ques, modelos y sistemas. Madrid: PEARSON EDUCACIÓN S.A.

Castañeda Tinoco, J. (2018). Educación Superior, Ciencia, Tecnología, Innova-ción y Saberes Ancestrales en cifras. Quito: SENESCYT.

Consejo de Educación Superior. (s.f.). Consejo de Educación Superior. Obteni-do de http://www.ces.gob.ec/index.php?option=com_sobipro&sid=233&Itemid=321

Constituyente, A. N. (2008). Constitución de la República del Ecuador

Cubino, R. L. (2001). Modelo Europeo de Excelencia.

Heras Iñaki (2012), Nuevos modelos de gestión, Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitatea.

Lepeley, M. (2001). Gestión y calidad en educación: un modelo de evalua-ción.Chile: McGraw-Hill.

Manso Coronado, F. (2003). Diccionario Enciclopédico de Estrategia Empresa-rial. Madrid: Ediciones Díaz de Santos S.A.

Matsumoto Nishizawa, Reina (2014), Desarrollo del Modelo Servqual para la medición de la calidad del servicio en la empresa de publicidad Ayuda Experto, Universidad Católica Boliviana San Pablo, Bolivia

Ramón Ochoa, M. d., Erazo Álvarez, J. C., Narváez Zurita, C. I., & Matovelle Ro-mo, M. M. (2019). Gestión del capital intelectual en las cooperativas de ahorro y crédito de la ciudad de Loja aplicando el modelo Servqual. Visionario Digital, 295.

Teruel et al. (2006), Guía para la implantación de un sistema de gestión de cali-dad en I.E.S. que imparten Formación Profesional en Aragón basado en la nor-ma ISO 9001-2000, Gobierno de Aragón.

Universidad de Cuenca. (2018). Universidad de Cuenca. Obtenido de https://www.ucuenca.edu.ec/sobre-la-udc/informacion-general#historia

Witcher, B. (1995), The Changing Scale of Total Quality Management.Quality Management Journal.

Published

2019-09-14

How to Cite

Alcívar Arízaga, C. P., Erazo Álvarez, J. C., & Narváez Zurita, C. I. (2019). The challenge of quality management in public IES of Ecuador Case: Universidad de Cuenca. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(1), 97–124. https://doi.org/10.35381/r.k.v4i1.373