Strategies for learning from neuroscience: Systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v9i1.3556

Keywords:

Learning, strategies, neuroscience, memory, analogies, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The current study aimed to identify the strategies applied for learning from neuroscience. It was developed through a systematic review with a qualitative approach of descriptive scope, applying inclusion and exclusion criteria, considering articles belonging to journals indexed in the years 2018 to 2023. The PRISMA method was used, specifying the information in databases such as Scopus, Scielo and Redalyc. The results indicated a total of 15 articles selected and analyzed, where the main strategies were related to neuroscience are neuroplasticity, learning, memory, emotion-based approaches to learning and integration of learning technologies. It was concluded that in most of the neuroscience research, studies on memory-oriented strategies stood out, with 39% of the total, pointing to the use of analogies, planning, self-regulation and evaluation of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, S., y Espinoza, L. (2020). Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos. [Contributions from the neurosciences for the understanding of learning processes in educational contexts]. Propósitos y Representaciones, 8(1), e312. https://n9.cl/c1fo0l

Ayala, R., Laurente, C., Escuza, C., Núñez, L., y Díaz, J. (2020). Mundos virtuales y el aprendizaje inmersivo en educación superior. [Virtual Worlds and Immersive Learning in Higher Education]. Propósitos y representaciones, 8(1), e430. https://n9.cl/udw4v

Benítez, M., Díaz, V., y Justel, R. (2023). Influencia del contexto en el desarrollo cognitivo infantil: revisión sistemática. [Influence of context on children's cognitive development: systematic review]. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 21(2), 99-125. https://n9.cl/m0rg5

Briones, G., y Benavides, J. (2021). Estrategias neurodidácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje de educación básica. [Neurodidactic strategies in the teaching- learning process of basic education]. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 6(1), 72-79. https://n9.cl/yijag

Calzadilla, O., y Carvajal, C. (2022). Del conocimiento neurocientífico a la neurodidáctica en la educación parvularia y sus docentes: revisión sistemática. [From neuroscientific to neurodidactic knowledge in early childhood education and its teachers: systematic review]. Revista Universidad y Sociedad, 14(6), 185-197. https://n9.cl/wvsydi

Castro, M., y Cevallos, A. (2020). La estimulación del cerebro y su influencia en el aprendizaje de los niños de preescolar. [Brain stimulation and its influence on preschool children’s learning]. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 6(1), 52-60. https://n9.cl/n0ben

Espinoza, J., Cisneros, L., y Valverde, A. (2022). Neurodidáctica, alternativa de innovación aplicada a estudiantes de educación superior, en el periodo del 2017-2021. [Neurodidactics, innovation alternative applied to higher education students, in the period of 2017-2021]. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(24), 1162-1175. https://n9.cl/5vu05

Gaeta, M., Rodríguez, M., y Gaeta, L. (2022). Efectos emocionales y estrategias de afrontamiento en universitarios mexicanos durante la pandemia de covid-19. [Emotional effects and coping strategies in Mexican university students during Covid-19]. Educación y Educadores, 25(1), e2512. https://n9.cl/s628r

Guibo, A. (2020). Consideraciones sobre aportes de las neurociencias al proceso enseñanza-aprendizaje. [Considerations on neuroscience contributions to the teaching and learning process]. EduSol, 20(71), 227-233. https://n9.cl/8qg43

Gutiérrez, S., y Ruiz, M. (2018). Impacto de la educación inicial y preescolar en el neurodesarrollo infantil. [Impact of initial and preschool education in children’s neurodevelopment]. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 9(17), 33-51. https://n9.cl/sgz7h

Landínez, D., Montoya, D., y Gómez, A. (2021). Conectividad funcional y memoria de trabajo: una revisión sistemática. [Functional connectivity and working memory: a systematic review]. Tesis Psicológica, 16(1), 72-99. https://n9.cl/plj5q

Mella, V., Molina, V., Pangui, J., y Martínez, O. (2022). Neurociencia y orientaciones ministeriales chilenas de aprendizaje socioemocional en primer ciclo. [Neuroscience and Chilean ministerial orientations of socio-emotional learning in first cycle]. REXE.Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 21(45), 87-107. https://n9.cl/7i5hok

Suárez, E., y González, L. (2021). Puntos de encuentro entre pensamiento crítico y metacognición para repensar la enseñanza de ética. [Meeting points between critical thinking and metacognition to rethink the teaching of ethics]. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 30, 181-202. https://n9.cl/x6mv3

Torres, C., y Rodríguez, J. (2019). Los entornos de aprendizaje inmersivo y la enseñanza a ciber-generaciones. [Inmersive learning environments for teaching the cybergenerations]. Educação e Pesquisa, 45, 1-20. https://n9.cl/unewn

Valdivieso, G. & Macedo, L. (2018). Neurociencias y psicoterapia: mecanismo top-down y bottom-up. [Neuroscience and psychotherapy: mechanism top-down and bottom-up]. Revista de Neuro-Psiquiatría, 81(3), 183-195. https://n9.cl/7gc64

Vargas, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. [Educational strategies and digital technology in the teaching learning process]. Cuadernos Hospital de Clínicas, 61(1), 114-129. https://n9.cl/w5iu3

Published

2024-01-15

How to Cite

Vargas-Tipula, W. G., Zavala-Cáceres, E. M., & Zuñiga-Aparicio, P. (2024). Strategies for learning from neuroscience: Systematic review. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(1), 97–114. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i1.3556

Issue

Section

De Investigación