Statistical study of the influence of personality traits on academic performance
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v9i1.3551Keywords:
Academic performance, school performance, personality traits, personality, (UNESCO Thesaurus).Abstract
Since low performance was observed in the students of the School of Statistics of the National University of Piura (UNP), the objective of this study was to determine the influence of personality traits on academic performance in students of this institution during the period 2020-I. The research was carried out under the quantitative paradigm, considering a correlational level, with a non-experimental, cross-sectional, correlational design. The population consisted of 249 students and the sample consisted of 79 students enrolled in the school. For data collection, the Cattell Personality Questionnaire and documentary review were used. Among the conclusions, it stands out that there is an influence of personality traits on the academic performance of the group of students mentioned.
Downloads
References
Armas, R., García, H., Mendoza, H., y Cruz, L. (2023). Ansiedad ante exámenes, rasgos de personalidad, autoconcepto, asertividad y su relación con el rendimiento académico. [Test anxiety, personality traits, self-concept, assertiveness and their relationship to academic performance]. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1221-1234. https://n9.cl/r3uvh
Castro, A., y Casullo, M. (2001). Rasgos de personalidad, bienestar psicológico y rendimiento académico en adolescentes argentinos. [Personality traits, psychological well-being and academic performance in Argentine adolescents]. Interdisciplinaria, 18(1), 65-85. https://n9.cl/bcvu7v
Cerchiaro, E., Paba, C., Tapia, E., y Sánchez, L. (2006). Nivel de pensamiento, rasgos de personalidad y promedios académicos en estudiantes universitarios. [Thinking level, personality traits and academic averages in college students]. Duazary, 3(1), 81-89. https://n9.cl/vysb8
Cuadra, A., Veloso, C., Marambio, K., y Tapia, C. (2015). Relación entre rasgos de personalidad y rendimiento académico en estudiantes universitarios. [Relationship between personality traits and academic performance in university students]. Interciencia, 40(10), 690-695. https://n9.cl/zmfa3
Cupani, M., y Zalazar, M. 2014). Rasgos complejos y rendimiento académico: contribución de los rasgos de personalidad, creencias de autoeficacia e intereses. [Complex traits and academic performance: contribution of personality traits, self-efficacy, and interests]. Revista Colombiana de Psicología, 23(1), 57-71. https://n9.cl/8tzog
Díaz, D., Velásquez, M., Rincón, D., Blanco, O., y Correa, R. (2022). Relación entre rasgos de personalidad, toma de decisiones y la permanencia académica. [Relationship between personality traits, decision- making and academic permanence]. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 65, 263-283. https://n9.cl/8qoru
Jiménez, E., Hernández, A., Luja, L., y Peñaloza, L. (2022). Perfil de personalidad y rendimiento académico en estudiantes de la Licenciatura en Fisioterapia. [Personality profile and academic performance in students of physiotherapy degree]. Investigación en educación médica, 11(43), 8-15. https://n9.cl/hk832
Jiménez, M., y López, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. [Emocional intelligence and school performance: an updated overview]. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(1), 69-79. https://n9.cl/4sjnp
Lopez, N., y Artuch, R. (2022). Relación entre rasgos de personalidad, estilos y estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en alumnado español adolescente. [Relationship between personality traits, styles and learning strategies and academic performance in adolescents Spanish students]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 48(1), 273-289. https://n9.cl/rzj2b
Martín, M., Santo, D., y Jenaro, C. (2018). Factores personales-institucionales que impactan el rendimiento académico en un posgrado en educación. [Personal and institutional factors affecting academic performance in a postgraduate program in education]. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (27), 4-32. https://n9.cl/adstf
Merlyn, M., Acurio, C., Cabezas, C., Orbe, C., y Riera, W. (2018). Rasgos de personalidad que afectan el desempeño de los profesores de la PUCE matriz en las funciones de docencia e investigación. [Traits of personality that affect the performance of the professors of the PUCE matrix in the functions of teaching and research]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(1), 331-349. https://n9.cl/05lse
Molina, M. (2015). Valoración de los criterios referentes al rendimiento académico y variables que lo puedan afectar. [Assessment of the criteria referred to academic performance and variables that may influence them]. Revista Médica Electrónica, 37 (6), 617-626. https://n9.cl/r86xl
Nieri, L., y Fritzler, I. (2019). Metas de aprendizaje y rasgos de personalidad como predictores del bienestar en cadetes de una institución policial. [Learning goals and personality traits as predictors of the well-being of cadets in a police institution]. Revista psicodebate: psicología, cultura y sociedad, 19(2), 40-53. https://n9.cl/i87he
Prada, R., Navarro, J., y Domínguez, S. (2020). Personalidad y agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios peruanos: un estudio predictivo. [Personality y academic emotional exhaustion in Peruvian college students: a predictive study]. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2), 1-12. https://n9.cl/dvnfsn
Zambrano, L. (2020). Relación entre personalidad y desempeño académico de adolescentes en instituciones educativas públicas y privadas. [Relationship between personality and academic performance of adolescents in public and private educational institutions]. Revista Scientific, 5(16), 141-161, https://n9.cl/h2eu3
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ricardo Antonio Armas-Juárez, Marcos Victoriano Quiroz-Calderón, Ramón Cosme Correa-Becerra, Mariela Lizety Córdova-Espinoza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






