Conceptions and meanings of the pedagogy of love in Peruvian teachers
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3246Keywords:
Pedagogy, love, teaching, strategy, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The objective of this research was to analyze the conceptions and meanings of the pedagogy of love in teachers of UGEL schools. The design used was descriptive, with a population of 200 teachers of regular basic education, and the instrument used was a survey on the pedagogy of love to determine the knowledge that teachers had about this conception. The results showed that the majority of female teachers (45%) had more knowledge and practice on the pedagogy of love than male teachers, with only 20%. In conclusion, it was found that the teachers who used this pedagogy were located between the stages of adolescence and maturity.
Downloads
References
Barrientos, P., y Blancas, E. (2020). Efectos del proceso de formación docente. Perspectiva multinivel-multidemensional. [Efects of the teaching training process.Multilevel- multidemensional perspective]. Horizonte de la Ciencia, 11, 129-150. https://n9.cl/zvl57
Barrientos, P. (2018). Modelo educativo y desafíos en la formación docente. [Educational model and challenges in teacher training]. Horizonte de la Ciencia, 8(15), 175-191. https://n9.cl/rmujk
Bermello, M., Arteaga, N., Navia, N., y Rezabala, Y. (2023). La pedagogía del amor y la ternura para la humanización de la práctica educativa. [The pedagogy of love and tenderness for the humanization of educational practice]. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 219-236. https://n9.cl/ctfpmz
Blancas, E. (2018). Educación y desarrollo social. [Education and social development] Horizonte de la Ciencia, 8(14), 113-121. https://n9.cl/8plhe
Brizuela, G., González, C., y González, Y. (2017). Concepción educativa integradora para el desarrollo de los valores humanismo y responsabilidad en el proceso formativo de estudiantes de ciencias médicas. [Integrative educational conception for the development of the values humanism and responsibility in the teaching process of the medical sciences students]. MEDISAN, 21(10), 3095-3103. https://n9.cl/82ohw
Contreras, N., Ropa, B., y Alama, M. (2023). Educación integral holística: Un reto pendiente en el sistema educativo peruano. [Holistic integral education: a pending challenge in the Peruvian educational system]. Revista Andina de Educación, 6(2), 1-15. https://n9.cl/2f9r4
Contreras, S., y Romero, F. (2020). Concepciones sobre afectividad en docentes que trabajan en aulas hospitalarias en Chile. [Conceptions about affectivity in teachers working in hospital classrooms in Chile]. Educación, 29(56), 27-47. https://n9.cl/cs859
Fontanilla, N. (2020). Reflexiones de la experiencia docente como aprendizaje. [Reflections of the teaching experience as learning]. Educere, 25(81), 657-667. https://n9.cl/iy24t
Hernández, O. (2016). Incluir desde lo amoroso: una mirada desde la pedagogía del amor y paz. [Inclusion from the amoroso: a view from the education of love and peace]. Ra Ximhai, 12(3), 261-269. https://n9.cl/24d5i
Jiménez, M. (2016). Gerencia Académica de la Pedagogía del Amor. [Academic Management of the Pedagogy of Love]. Revista Scientific, 1(1), 267-276. https://n9.cl/7sqlk
López, C. (2019). La Pedagogía del amor y la ternura: una práctica humana del docente de educación primaria. [The pedagogy of love and tenderness: a human practice of the teacher of primary education]. Revista Scientific, 4(13), 261-277. https://n9.cl/cnuvv
Maldonado, S., Araujo, V., y Rondón, O. (2018). Enseñar como un “acto de amor” con métodos de enseñanza-aprendizaje no tradicionales en los entornos virtuales. [Teaching as an “act of love” by applying non-traditional teaching-learning methods in virtual environments]. Revista Electrónica Educare, 22(3), 371-382. https://n9.cl/ve2jo
Villegas, O. (2015). La formación docente: un devenir en amor. [Teacher training: an occurrence into love]. Saber, 27(4), 617-625. https://n9.cl/ik2sa
Zegarra, R. y Velázquez, M. (2016). El coaching: una forma para fortalecer el profesionalismo del docente en el aula. [Coaching: a way to strengthen the professionalism of teachers in the classroom]. Páginas de Educación, 9(2), 156-183. https://n9.cl/yqox4
Zumaeta, S., Fuster, D., y Ocaña Y. (2018). El afecto pedagógico en la didáctica de la matemática - Región Amazonas desde la mirada fenomenológica. [Pedagogical affection in didactics of mathematics - amazonas region from the phenomenology perspective]. Propósitos y Representaciones, 6(1), 409-462. https://n9.cl/1jvve
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ingrid Priscila Gonzales-Loyaga, Alex julio Valverde-Arteaga, Yetzy Beatriz Guerra-Castellanos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






