Environmental education in educational institutions and environmental care: Systematic review
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2835Keywords:
Environmental education, health education, education for sustainable development, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The objective of this study is to analyze the relevance of environmental education in the formation of better citizens willing to contribute to the care and protection of the environment. A prismatic statement design was adopted, which facilitates the planning and verification of the selection criteria. The concept of environmental education continues to change with the advancement of time, needs and research. 37.5% mentioned that they are processes that should be developed permanently to develop competencies, values and appropriate behaviors in educational institutions. 62.5% added that environmental issues should be transversal and developed on the basis of educational projects and plans.
Downloads
References
Cruz-Visa, G. J. (2022). Educación ambiental en instituciones educativas de educación básica en Latinoamérica: Revisión sistemática [Environmental education in basic education institutions in Latin America: Systematic review]. Científica Multidisciplinar, 6(3), 723-739. https://n9.cl/qr5wv
Espejel-Rodríguez, Adelina, Flores-Hernández, Aurelia, y Castillo-Ramos, Isabel. (2014). Educación ambiental en el nivel medio superior, desde la perspectiva de género, Tlaxcala, México [Enviromental Education in Tlaxcala, Mexico, High Schools from a Gender Perspective]. Revista Electrónica Educare, 18(3), 17-38. https://n9.cl/5ipfh
Espinoza-Montes, F. A., y Ortiz-Guizado, J. I. (2021). Percepción docente sobre la aplicación del enfoque ambiental en instituciones educativas de Apurímac, Perú [Teacher perception on the application of the environmental approach in educational institutions of Apurímac, Peru]. Conrado, 17(79), 133-140. https://n9.cl/p13c7
Estenssoro, F. (2010). Crisis ambiental y cambio climático en la política global: un tema crecientemente complejo para América Latina [Environmental crisis and climate change in global politics: an increasingly complex issue for Latin America]. Universum (Talca), 25(2), 57-77. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762010000200005
Estrada, E., Mamani, H. y Huaypar, K. (2020). Eficacia del programa Cuidemos el ambiente en el desarrollo de la conciencia ambiental de estudiantes de educación primaria en Madre de Dios, Perú [Effectiveness of the Cuidemos el ambiente program in the development of environmental awareness of primary school students in Madre de Dios, Peru]. Ciencia Amazónica (Iquitos), 8(1), 85-98. https://doi.org/10.22386/ca.v8i1.282
Figueroa-Rodríguez, K. A., Figueroa Sandoval, B., Figueroa Rodríguez, B., y Hernández Rosas, F. (2012). Análisis de los valores que construyen la identidad del mexicano [Analysis of the values that build the Mexican identity]. Culturales, 8(16), 7-32. https://n9.cl/lahh4
Henao-Hueso, O., y Sánchez-Arce, L. (2019). La educación ambiental en Colombia, utopía o realidad [Environmental education in Colombia, utopia or reality]. Revista Conrado, 15(67), 213-219. https://n9.cl/3r0bex
Márquez-Delgado, D. L., Hernández Santoyo, A., Márquez Delgado, L. H., y Casas Vilardell, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible [Environmental education: conceptual and methodological evolution towards the objectives of sustainable development]. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 301-310. https://n9.cl/axp58
Matarrita-Baccá, R., y Tuk-Mena, E. (2011). El papel estratégico de a educación para el desarrollo sostenible [The strategic role of education for sustainable development]. Revista Educación, 25(1), 19–26. https://doi.org/10.15517/revedu.v25i1.2928
Mendoza-Vargas, E. Y., Boza Valle, J. A., y Escobar Terán, H. (2019). Educación ambiental y la práctica de valores de los estudiantes universitarios [Environmental education and the practice of values by university students]. Revista Cognosis, 4(2), 25–40. https://doi.org/10.33936/cognosis.v4i2.1837
Merino-Alberca, W. V., Loaiza-Carrión, E. R. y Vilela-Mora, D. E. (2017). La problemática de la educación ambiental en el Ecuador y la necesidad de un nuevo perfil docente para enfrentarla [The problem of environmental education in Ecuador and the need for a new teaching profile to address it]. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 14(44), 83-94. https://n9.cl/ha266
Miyazaki, M., Oxilia Dávalos, V. E., y Leiva Enrique, M. G. (2020). La educación ambiental relacionada al desarrollo sostenible en las instituciones educativas del municipio de Villa Hayes [Environmental education related to sustainable development in the educational institutions of the municipality of Villa Hayes]. Reportes científicos de la FACEN, 11(2), 14-19. https://doi.org/10.18004/rcfacen2020.11.02.14
Munguía, N., Díaz, Á., Velázquez, L., Pérez, R., Esquer, J., y Zepeda, D. (2018). Valorization of Solid Waste Recovery in an Institution of Higher Education. Green and Sustainable Chemistry, 8, 180–189. https://doi.org/10.4236/gsc.2018.82013
Nay-Valero, M., y Cordero-Briceño, M. E. F. (2019). Educación Ambiental y Educación para la Sostenibilidad: historia, fundamentos y tendencias [Environmental Education and Education for Sustainability: history, rationale and trends]. Encuentros, 17(02), 187-201. https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.661
O’Flaherty, J. y Liddy, M. (2018). The impact of development education and education for sustainable development interventions: a synthesis of the research. Environmental Education Research, 24(7), 1031-1049. https://doi.org/10.1080/ 13504622.2017.1392484
Pulido-Capurro, V., y Olivera-Carhuaz, E. (2018). Aportes pedagógicos a la educación ambiental: una perspectiva teórica [Pedagogical contributions to environmental education: a theoretical perspective]. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(3), 333-346. https://dx.doi.org/10.18271/ria.2018.397
Salas, H. J. (2021). Educación ambiental y su contribución al cuidado y protección del ecosistema [Environmental education and its contribution to the care
and protection of the ecosystem]. Fides et Ratio, 21(21), 229-246. https://n9.cl/dzbog
Sánchez, P., Bustos, E. H., y Reyes, J. D. (2021). La educación ambiental: problemática de los plásticos de un solo uso en las instituciones educativas [Environmental education: the problem of single-use plastics in educational institutions]. Revista Boletín Redipe, 10(4), 103–123. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i4.1253
Sauvé, L. (2017). Educación Ambiental y Ecociudadanía: un proyecto ontogénico y político [Environmental Education and Ecocitizenship: an ontogenetic and political project]. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 261-278. https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.7306
Simões, A. S, Yanes López, G., y Álvarez Díaz, M. (2019). Transversalidad de la educación ambiental para el desarrollo sostenible [Mainstreaming environmental education for sustainable development]. Universidad y Sociedad, 11(5), 25-32. https://n9.cl/ucjlo
Vera-Márquez, A. V., Ramírez, L. F., y Olivella Ospina, J. M. (2022). Perspectivas del profesorado sobre la educación ambiental en un contexto escolar urbano [Teachers' perspectives on environmental education in an urban school context]. Praxis y Saber, 13(35), e208. https://doi.org/10.19053/22160159. v13.n35.2022.14312
Villanueva, J. (2018). Actitudes pro ambientales y conductas pedagógicas sostenibles en profesores del nivel primario [Pro-environmental attitudes and sustainable pedagogical behaviors in primary school teachers]. EDUCARE ETCOMUNICARE: Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 5(2), 25-38. https://doi.org/10.35383/educare.v2i9.60
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Milagros Amelia Aranda-Vejarano, Yoni Mateo Valiente-Saldaña, Frank Alexander Diaz-Valiente, Silvia Patria Yi-Kcmot

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






