University social responsibility and virtual harassment: case: Peru, Chile and Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2793

Keywords:

Virtual harassment, university curriculum, university social responsibility, gender violence, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The purpose of this research was to analyze university social responsibility and virtual harassment in universities in Peru, Chile and Spain. As a methodology, the comparative descriptive method was applied and the sample chosen was non-probabilistic, because in the opinion of the collaborators it was complex to identify the participants in the three universities, therefore, it was delimited through the Directorate or its equivalent, teaching representatives, students and University Social Responsibility Commissions. The results revealed that more than 80% knew the conceptual criteria on virtual harassment as well as what is inherent to its prevention. In conclusion, the participants suggested strengthening the cross-cutting themes of university social responsibility and virtual harassment in the professional training curricula as part of the work in the university environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, R. (2012). Pros y contras de los avances tecnológicos. [Pros y cons of technological advances]. Revista de la Facultad de Medicina (México), 55(2), 2-3. Recuperado de https://n9.cl/bi036

Buelga, S., y Pons, J. (2012). Agresiones entre adolescentes a través del teléfono móvil y de Internet. [Aggressions among Adolescents through Mobile Phones and the Internet]. Psychosocial Intervention, 21(1), 91-101. Recuperado de https://n9.cl/e7ke4

Donoso, T., Rubio, M., y Vilà, R. (2018). La adolescencia ante la violencia de género 2.0: concepciones, conductas y experiencias. [Adolescence and gender violence 2.0: concepts, behavior and experiences]. Educación XX1, 21(1), 109-133. Recuperado de https://n9.cl/rbjs

Fileborn, B. (2017). Justice 2.0: street harassment victims’ use of social media and online activism as sites of informal justice. [Justicia 2.0: el uso que hacen las víctimas de acoso callejero de las redes sociales y el activismo en línea como lugares de justicia informal]. British Journal of Criminology, 57(6), 1482-1501. Recuperado de https://n9.cl/yit4h

Flores, P., y Browne, R. (2017). Jóvenes y patriarcado en la sociedad TIC: Una reflexión desde la violencia simbólica de género en redes sociales. [Young people and patriarchy in the ICT society: A reflection from the symbolic gender violence of social networks]. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 147-160. Recuperado de https://n9.cl/n7q0p

Oliveros, M., Amemiya, I., Condorimay, Y., Oliveros, R., Barrientos, A., y Rivas, B. (2012). Ciberbullying: Nueva tecnología electrónica al servicio del acoso escolar en alumnos de dos distritos de Lima, Perú. [Ciberbullying - New electronic technology for school bullying in two Lima-Peru districts]. An. Fac. med., 73(1), 13-18. Recuperado de https://n9.cl/6gr4r

Pardo, E., y Souza, S. (2022). Ciberacoso en Chile: evidencias y rutas para futuras investigaciones a partir de una revisión sistemática. [Cyberbullying in Chile: evidence and pathways for future research from a systematic review]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 48(3), 335-353. Recuperado de https://n9.cl/0ocns

Pertuz, S. (2014). Concepciones curriculares del Programa de Nutrición y Dietética en la Universidad Nacional de Colombia (1965-2013). [The Universidad Nacional de Colombia’s Nutrition and Dietetics Programme’s curricular concepts (1965-2013)]. Rev Fac Med, 62(1), 101-114. Recuperado de https://n9.cl/q8mff

Prieto, M., Carrillo, J., y Lucio, L. (2015). Violencia virtual y acoso escolar entre estudiantes universitarios: el lado oscuro de las redes sociales. [Virtual violence and bullying among university students: The dark side of social networks]. Innovación Educativa, 15(68), 33- 47. Recuperado de https://n9.cl/bo5xj

Rincón, C., Stolle, A., y Rodríguez, C. (2014). El potencial de la corresponsabilidad en el ámbito universitario: una experiencia de trabajo colaborativo desde la biblioteca para la formación en la prevención de la violencia de género. [The potential of co-responsibility in the academic sphere: a collaborative working experience from library services to prevent gender-based violence]. Anales de Documentación, 17(2), 1-15. Recuperado de https://n9.cl/vi5lg

Romani, U. (2021). Lineamientos curriculares para enfrentar el acoso en línea hacia la mujer en el marco de la responsabilidad social universitaria. [Curricular guidelines to face online harassment towards women within the framework of university social responsibility]. Boletín Redipe, 10(1), 78-95. Recuperado de https://n9.cl/av0in

Sánchez, L. (2019). Street harassment perception and its relations with self-objectification of women. [La percepción sobre el acoso en las calles y su relación con la auto-cosificación de las mujeres]. Inter disciplina, 7(17), 153-170. Recuperado de https://n9.cl/w5ju7

Sánchez, J., y Magaña, L. (2021). Ciberacoso y respuestas subjetivas en redes sociales. Estudio comparativo entre escolares de secundaria y preparatoria. [Cyberbullying and subjective responses in social networks. Comparative study between middle and high school students]. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe4). Recuperado de https://n9.cl/tsb1w

Tlalolin, B. (2017). ¿Violencia o violencias en la universidad pública? Una aproximación desde una perspectiva sistémica. [Violence or violence in public universities? An approach from a systemic perspective]. El Cotidiano, (206), 39-50. Recuperado de https://n9.cl/ufi32

Vallaeys, F., y Rodríguez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. [Towards a Latin American definition of university social responsibility. Approximation to the conceptual preferences of university students]. Educación XX1. 22(1), 93-116. Recuperado de https://n9.cl/olfj3

Published

2023-08-15

How to Cite

Romani-Miranda, Úrsula I., Rivera-Muñoz, J. L., Romani Miranda, M. M., & Cea-Córdova, R. A. (2023). University social responsibility and virtual harassment: case: Peru, Chile and Spain. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(1), 306–325. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2793

Issue

Section

De Investigación