Costeños in the Páramo: A warm breath to a cold reality
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v4i8.279Keywords:
Páramo, frailejón, action research, classroom project.Abstract
The fundamental purpose of this action research was to generate axiological and ecological conceptual changes in the IED Mother Marcelina students from the conservation and care of frailejones as a source of water wealth. It was supported in theorists such as Del Llano, (2010). IGAC (Agustín Codazii Geographic Institute). (2012); Courts (2015). Castaño, (2016). With a field design under a qualitative research. The population was made up of managers, teachers and students with a sample of 92 subjects. As instruments of data collection, direct observation was handled. The results indicated that the impact of the actions carried out has allowed sensitization, awareness of the students, parents, teachers and beneficiaries regarding the knowledge, care and protection of the páramos, especially the frailejones, it is considered a significant advance in terms of ecological awareness and pedagogical innovation with impact on the environment.
Downloads
References
Arnal, J. (2012). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona (España): Labor.
Cortes L, A. (2010). Los suelos de páramo: reguladores del recurso hídrico en Boyacá. En: El Páramo. Ecosistema de Alta Montaña. Serie Montañas Tropoandinas. Vol. 1. Fundación Ecosistemas Andinos–ECOAN. Editorial Códice, Bogotá, D.C. Pp 83–93.
Del Llano, M. (2010). Los páramos de los Andes. Editorial Montoya & Araujo, Bogotá.
Delgado, J.M. y Gutiérrez, J. (Ed.) (2009). Métodos y Técnicas Cualitativas de Investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Editorial Síntesis, S.A
González, F. y Cárdenas, F (2015). El páramo un paisaje deshumanizado: el caso de las provincias del Norte y Gutiérrez (Boyacá, Colombia) En: El Páramo. Ecosistema de alta montaña. Serie Montañas Tropoandinas. Vol. 1. Fundación Ecosistemas Andinos–ECOAN. Pp 64–81
Hernández, P. (2010). Enseñanza de valores socioafectivos en un escenario constructivista: bienestar subjetivo e inteligencia intrapersonal. En Beltrán y otros (Coords.), Intervención psicopedagógica y curriculum escolar. Madrid: Pirámide.
Instituto Geográfico Agustín Codazzi (IGAC). (2016). Estudio general de suelos y zonificación de tierras del departamento de Cundinamarca. Tomo II. IGAC, Bogotá D.C. 341 p.
Martínez A, J. (2010). El ecologismo de los pobres. Conflictos ambientales y lenguajes de valoración. Callao: Espiritrompa.
Mora, L.E. y Sturm, H (2010) Estudios ecológicos del páramo y del bosque altoandino Cordillera Oriental de Colombia. Tomo I. Academia Colombiana de Ciencias. Colección Jorge Alvarez Lleras N°. 6. Editora Guadalupe, Bogotá, D.C
Proyectos Educativos Escolares (PRAE). Portal Colombia Aprende. Recuperado Mayo, 5 de 2019. Tomado de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/article-81637.html.
Tamayo y Tamayo (2012). El Proceso de la Investigación Científica. 5º edición. Venezuela: Limusa.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






