Childhood: instrument for the safeguarding of the culture of San Basilio de Palenque

Authors

  • Edilberto Hart Universidad del Atlántico
  • Carlos Ramos Universidad del Atlántico

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v4i8.278

Keywords:

Children, culture, instrument, palanquera society, bibliographic

Abstract

The work is a bibliographic analytical study, its objective is to analyze childhood as an instrument to safeguard the culture of San Basilio de Palenque. In this sense, the culture influences in an important way in any person, but more in the child since he is the receiver of the information around him, he is being molded by a society, family or other people that accompany him in his process of raising, schools have also contributed since childhood to the building of the spirit of reflection on their own, allowing rethinking the community feeling, reassessing cultural elements, aware of the meaning of protecting the autonomy of Afro-descendant communities. Hence the importance that the teachers of San Basilio de Palenque as actors of culture, are children of that land with professional training so that educational processes do not go against the interests of the community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias (2012). El proyecto de investigación. Editorial Episteme. 5a ed. Caracas-Venezuela.

Bodington (2011). Ciencia e investigación. Asociación Argentina para el Progreso de las Ciencias. Universidad de California.

Bruner, J. (2010) Juego y Lenguaje. en E.Turiel, I, Enesco y J.Linaza (Comps) El mundo social en la mente infantil. Alianza Psicología. Madrid.

Bunge (1972). La investigación científica: su estrategia y su filosofía. Tercera Edición. Barcelona, España.

Day, M y Parlakian, R (2008) Cómo la cultura forma el desarrollo social-emocional: implicaciones para la práctica en programas infantiles familiares. Washington, DC: cero a tres.

Escalante, A. (2004) Notas sobre Palenque de San Basilio, una comunidad negra en Colombia. Divulgaciones Etnológicas. 3(5): pp. 207-354. Universidad del Atlántico. Barranquilla. p. 280.

Garvey, C (1982) El habla infantil. Madrid. Morata. Disponible en: http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/8637/TDUEX_2018_Rodriguez_Macias.pdf?sequence=1&isAllowed=yHurtado (2010). Metodología de la Investigación Holística. Editorial SYPAL.

Kurin, R. (2008) Safeguarding Intangible Cultural Heritage in the 2005 UNESCO Convention: a critical appraisal. Museum international, 56 (1-2): 66-77.

Nava (2008). La investigación jurídica. Elaboración y presentación formal del proyecto. 3 ͣ edición. Maracaibo

Padrón (2008). Sociológica. Revista Argentina de ciencias sociales. Fundación Arché. Volúmenes 6-9. Buenos Aires, Argentina.

Perdomo, I. (2007). Metodología de la investigación jurídica. Universidad de Los Andes, Consejo de publicaciones.

Restrepo, E y Pérez, J (2015). San Basilio de Palenque: caracterizaciones y riesgos del patrimonio intangible. Jangwa Pana. Revista del Programa de Antropología de la Universidad del Magdalena, 4 58-69.

Salge, F. M. (2012), “El patrimonio cultural inmaterial en San Basilio de Palenque, en busca de las representaciones de lo palenquero a través de la prensa nacional”, en: Memorias. Revista digital de Historia y Arqueología desde el Caribe colombiano.

Schwegler, A.(2006) “Chi ma Kongo”: lengua y ritos ancestrales en Palenque de San Basilio (Colombia). Fronkfurt-Madrid. Bibliotheca Ibero-americana. II Tomos.

Tamayo y Tamayo (2012). El Proceso de la Investigación Científica. 5º edición. Venezuela: Limusa.

Published

2019-07-20

How to Cite

Hart, E., & Ramos, C. (2019). Childhood: instrument for the safeguarding of the culture of San Basilio de Palenque. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 288–305. https://doi.org/10.35381/r.k.v4i8.278