Challenges in the dissemination and diffusion of scientific knowledge from doctoral training
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i15.2429Keywords:
Research training, doctorate, knowledge dissemination, scientific dissemination, scientific innovation, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The general objective of the research was to describe the challenges of dissemination and diffusion of scientific knowledge from doctoral education. The research work was carried out from a quantitative approach, through the exploration, collection and critical analysis by means of a documentary typology, with a bibliographic design. In addition, documentary sources at a theoretical level and refereed works related to the central aspects of the work, such as theses, scientific articles and refereed journals, were reviewed and analyzed, developing a content analysis. It is concluded that doctoral training constitutes one of the pillars of the generation and exchange of knowledge resulting from the research process carried out by doctoral students in universities, through the exchange that is fostered in the training and development environments of future doctors.
Downloads
References
Alfonzo, Nohelia, & Villegas, Crisálida. (2017). Cultura investigativa en los estudios de postgrado desde el enfoque integrador transcomplejo. [Research culture in graduate studies from the transcomplex integrative approach]. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (3), 124-139. Recuperado de: https://n9.cl/epk4s
Barros-Bastidas, C., & Turpo, O. (2020). La formación en investigación y su incidencia en la producción científica del profesorado de educación de una universidad pública de Ecuador. [Research training and its impact on the scientific production of education professors at a public university in Ecuador]. Publicaciones, 50(2), 167–185. doi:10.30827/publicaciones. v50i2.13952
Carvajal, M. (2019). El campo investigativo de los doctorados en educación de Colombia. [The research field of doctorates in education in Colombia]. Entorno, (67), 177–188. https://doi.org/10.5377/entorno.v0i67.7504
Concepción-Toledo, DN, González-Suárez, E, García-Prado, RA, & Miño-Valdés, JE. (2019). Metodología de la investigación: Origen y construcción de una tesis doctoral. [Research methodology: Origin and construction of a doctoral thesis]. Revista Científica de la UCSA , 6 (1), 76-87. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2019.006(01)076-087
León Aristizabal, M. (2020). Impacto social de los programas de doctorado de las universidades latinoamericanas. [Social impact of doctoral programs in Latin American universities]. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de: https://n9.cl/7e2xek
Nieto-Bravo, J., Pérez-Vargas, J., & Santamaría-Rodríguez, J. (2021). Desafíos a la divulgación científica del conocimiento en la actualidad. [Challenges to the current scientific dissemination of knowledge]. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 21 (40), 9-10. Recuperado de: https://n9.cl/fskvp1c
Ortiz-Torres, Emilio Alberto. (2019). La calidad en la formación de doctores en Ciencias Pedagógicas: una evaluación desde sus egresados y propuestas de mejora. [Quality in the training of doctors in Pedagogical Sciences: an evaluation from its graduates and proposals for improvement]. Revista Educación, 43(1), 1-15. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v43i1.24326
Palella, S. y Martins, F. (2012). Metodología de la Investigación Cuantitativa. [Quantitative Research Methodology]. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas. Venezuela
Pedraza Longi, J. (2018). Experiencias de formación como investigadores educativos de estudiantes de un programa de doctorado en educación. [Educational research training experiences of students in a doctoral program in education]. Actualidades Investigativas en Educación, 18 (2), 136-169. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v18i2.33134
Silva-Guerín, M., & Samudio-Barrios, S. (2019). Análisis de estrategias de promoción para la “Revista de Iniciación a la Investigación” de la Universidad Autónoma de Asunción (UAA). [Analysis of promotional strategies for the "Revista de Iniciación a la Investigación" of the Universidad Autónoma de Asunción (UAA)]. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 15 (2), 184-197. https://doi.org/10.18004/riics.2019.diciembre.184-197
Tarango, J., González-Quiñones, F., & Barragán-Perea, E. (2022). Wikipedia como medio de divulgación y comunicación científica: influencia en el campo educativo, investigativo y bibliotecológico-documental. [ Wikipedia as a means of scientific dissemination and communication: influence in the educational, research and library-documentary fields]. E-Ciencias de la Información, 12 (2), 163-184. https://dx.doi.org/10.15517/eci.v12i2.48213
Universidad Bicentenaria de Aragua. (2017). Manual para la elaboración, presentación y evaluación del trabajo de grado y tesis doctoral de los programas de postgrado. [Manual for the preparation, presentation and evaluation of graduate work and doctoral thesis in postgraduate programs]. Aprobado por el Consejo Universitario en Sesión Extraordinaria No.06, mediante Resolución Nº 062-17 con fecha 24 de marzo de 2017.Recuperado de: https://n9.cl/alhq8
Villardón-Gallego, L. & Villajero Carballido, B. (2018). Percepciones de investigadores en formación respecto al desarrollo de competencias. [Perceptions of researchers in training regarding the development of competencies]. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 157-179. doi: http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.738
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nicolás Javier Rodríguez-Partidas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






