Importance of the inclusive classroom in ecuadorian university spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i15.2416

Keywords:

Enseñanza superior, educación alternativa, ambiente de la clase. (Tesauro UNESCO).

Abstract

The general objective of the research was to describe the importance of the inclusive classroom in Ecuadorian universities. It was developed from a quantitative approach with a documentary-bibliographic methodology, based on the documentary review and the study of the social reality. The documentary review was based on methodical exploration, which allowed the collection of information extracted from refereed articles, degree works and bibliographic texts, among others, guiding and complementing the study of particular aspects explored in the content analysis. In this way, the selected information was examined through the content analysis technique, gathering theoretical aspects on the topic addressed by the researchers. It is concluded that the university spaces are able to promote the different strategies necessary to establish and promote equity and equal opportunities as a management policy of inclusion from an integral vision.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernal Torres, C. A. (2006). Metodología de la investigación. [Research methodology] Recuperado de https://n9.cl/8txy.

Brito, S., Basualto Porra, L., y Reyes Ochoa, L. (2019) Inclusión Social/Educativa, en Clave de Educación Superior. [Social/Educational Inclusion, in the Key of Higher Education]. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2); 157-172. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000200157

Castro Mbwini, D. N. (2022). La gestión universitaria. Aportes desde la perspectiva de Ecuador. [University management. Contributions from the perspective of Ecuador.] Revista Universidad y Sociedad ,14(2);547-553. Recuperado de https://n9.cl/whfz7

Clavijo Castillo, R., & Bautista-Cerro, M. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. [Inclusive education. Analysis and reflections on Ecuadorian higher education]. ALTERIDAD. Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

Garcés Suárez, E., Alcívar Fajardo, O., & Garcés Suárez, E. (2022). La educación inclusiva en la universidad: reclamos y propuestas. [Inclusive education at the university: claims and proposals.] Revista Universidad y Sociedad, 14(2);336-343 Recuperado de https://n9.cl/6fvrm

Gross Martínez, M. (2016). Accesibilidad al proceso educativo en el entorno universitario. [Accessibility to the educational process in the university environment]. Actualidades Investigativas en Educación, 16(1), 1-17. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i1.21920

Herrera, José Ignacio, Parrilla, Ángeles, Blanco, Antonia, & Guevara, Geycell. (2018). La Formación de Docentes para la Educación Inclusiva. Un Reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. [Teacher Training for Inclusive Education. A Challenge from the National University of Education in Ecuador]. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 21-38. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100021

Moriña, A, & Carballo, R. (2020). Universidad y Educación Inclusiva: Recomendaciones desde la voz de estudiantes españoles con discapacidad. [University and Inclusive Education: Recommendations from the voice of Spanish students with disabilities]. Educ. Soc., Campinas, 41;1-16. https://doi.org/10.1590/ES.214662

Navarro M. J. (2015). Análisis de la inclusión educativa desde la perspectiva del profesorado de educación infantil, primaria, secundaria y bachillerato en el contexto educativo español. [Analysis of educational inclusion from the perspective of early childhood, primary, secondary and high school teachers in the Spanish educational context.] Investigation y Postgrado,30(1);33-55 Recuperado de https://n9.cl/bvlef

Palella Stracuzzi, S. y Martins Pestana, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. [Quantitative research methodology]. Fondo editorial de la Universidad Pedagógica Libertador. Caracas, Venezuela.

Paucar Quishpe, J., & Martínez Vega, P. (2022). Análisis de indicadores de igualdad en el Instituto Superior Tecnológico Sudamericano. [Analysis of equality indicators at Instituto Superior Tecnológico Sudamericano]. Educación, Arte, Comunicación: Revista Académica E Investigativa, 1(10); 45–58. Recuperado de: https://n9.cl/xbo71

Paz-Maldonado, E., Flores-Girón, H., & Silva-Peña, I. (2022). Prácticas inclusivas del profesorado universitario en el aula de clases: una revisión de la literatura. [Inclusive practices of university faculty in the classroom: a review of the literature.] Revista Universidad y Sociedad,14(6);246-255 Recuperado de https://n9.cl/8a3rf

UNESCO. (2015). El desarrollo sostenible comienza por la educación. Cómo puede contribuir la educación a los objetivos propuestos para después del 2015. [Sustainable development begins with education. How can education contribute to the proposed post-2015 goals]. Recuperado de: https://n9.cl/fzsk9

Varguillas Carmona, C. S., Urquizo Alcívar, A. M., Bravo Mancero, P. C., & Moreno Aguirre, P. E. (2021). Experiences in the process of educational inclusion in Iberoamerican higher education. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2795

Published

2023-01-01

How to Cite

Estrella-Acencio, L. P., Valle-Navarro, C. E., & Esteves-Fajardo, Z. I. (2023). Importance of the inclusive classroom in ecuadorian university spaces. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(15), 17–28. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i15.2416

Issue

Section

De Investigación