Perspectiva sociopedagógica para una cultura turística sostenible
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.2145Keywords:
Socio-pedagogical perspective, tourist culture, local identity, Wayúu community. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The purpose of this article is to reflect on the socio-educational perspective for the achievement of a sustainable tourism culture. For this purpose, a qualitative methodology was used, with a hermeneutic ethnographic approach, considering the in-depth interview as a technique in addition to the content analysis of historical texts. The key informants were: Wayúu community leaders and tourist guides. As a result, a horizon was evidenced in which society has found an element of good living within tourism, developing different types and modalities with requirements and demands that make the tourist offer a demanding activity of permanent innovations. Finally, it is concluded that tourism is a proposal for social and economic development in La Guajira and, finally, a socio-pedagogical perspective is conceived that points towards the promotion of a sustainable tourism culture based on values and local identity.
Downloads
References
Beraldo, F. (2009). Educación ambiental y turismo: Una formación holística, interdisciplinaria y de futuros educadores. [Curriculum innovation in tourism training: a conceptual- theoretical approach]. Estudios y Perspectivas en Turismo, vol. 18, núm. 1, marzo, pp. 92-106. Centro de Investigaciones y Estudios Turísticos. Buenos Aires, Argentina. Disponible en: https://n9.cl/37w9d
Castillo, M., Ardila, L., & Castrillón, A. (2020). Innovación curricular en la formación en turismo: un enfoque teórico-conceptual. [Curriculum innovation in tourism training: a
conceptual- theoretical approach]. Praxis & Saber, 11(25), 255-278. Disponible en: https://n9.cl/va28c
Cazares, W., Aranguren, J. & Moncada, J. (2017). Educación para el turismo sustentable en la escuela ecuatoriana. Una propuesta para la Parroquia La Libertad, Cantón Espejo, Provincia del Carchi [Education for sustainable tourism in the Ecuadorian school. A proposal for La Libertad Parish, Espejo County, Carchi Province]. Revista de Investigación. Nº 92 Vol. 41 Septiembre-Diciembre, 2017. Disponible en: https://n9.cl/jnit2
Flores, E. & Yapuchura, A. Marketing holístico en la industria hotelera en Puno-Peru. [Holistic marketing in the hotel industry, Puno Peru]. Comuni@ccion: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, vol. 3, núm. 1, enero-junio, 2012, pp. 5-16. Universidad Nacional del Altiplano. Puno, Perú. Disponible en: https://n9.cl/6jil4k
Magaña, I. & Padín, C. (2016). Modelo de gestión holístico-estratégico: abstracción simbólica para la identidad territorial cultural del Centro Histórico de la ciudad de Colima y la ciudad Histórica-Turística. [Holistic-strategic management model: symbolic abstraction for the cultural territorial identity of the Historic Center in Colima city and the Historic-Tourist city.]. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, vol. XXII, núm. 44. Universidad de Colima, México. Disponible en: https://n9.cl/fs286
Orduna, G. & Urpí, C. (2010). Turismo cultural como experiencia educativa de ocio. [Development Cultural tourism as an educational experience of leisure]. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, vol. 9, núm. 26. Universidad de Los Lagos. Santiago, Chile. Disponible en: https://n9.cl/6otsm
Plan de desarrollo de La Guajira (2017-2019). Proyecto de Ordenanza. [Development Plan (2017-2019). Draft Ordinance]. Gobernación de la Guajira. Disponible en: https://n9.cl/j26iz
Polo, J. (2005). Contrabando y Pacificación Indígena en la Frontera Colombo-venezolana de La Guajira (1750-1820). [Smuggling and Indigenous Pacification in the Colombian-Venezuelan Border of La Guajira (1750-1820)]. America Latina En La Historia Economica Revista de investigación, 2005, núm. 24, julio- diciembre, 2005, pp. 86-13. Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora. Distrito Federal, México. Disponible en: https://n9.cl/d4lge
Rodríguez, A., Díaz, E. & Carreño, J. (2015). Turismo como agente educativo: un análisis desde las salidas de campo. [Tourism as educational agent: an analysis from pedagogic trips]. Turismo y Sociedad, vol. 16, enero-junio, pp. 117-130. Universidad Externado de Colombia. Bogotá, Colombia. Disponible en: https://n9.cl/spkrf
Tamayo, A. & Peñaloza, L. (2005). Investigación en turismo y educación en la Universidad Autónoma del Estado de México. [Research in tourism and education at the Autonomous University of the State of Mexico]. Teoría y Praxis, núm. 1, enero-diciembre, 2005, pp. 87-95. Universidad de Quintana Roo. Cozumel, México. Disponible en: https://n9.cl/a2qf9
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






