Evaluation of the teaching component in the nursing teaching-learning process
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1969Keywords:
Academic teaching personnel, educational quality, teacher evaluation. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this research is to comparatively analyze the evaluation of the teaching component in the Cuenca and Cañar nursing careers of the Catholic University of Cuenca. The work corresponds to a descriptive, cross-sectional, non-experimental study. The population consisted of a total of 860 students and 48 teachers who evaluated the teaching component in the areas of self-evaluation, co-evaluation and heteroevaluation. The comparative analysis determines as results the confluence between the assignment of scores that teachers have when performing the exercise of self-evaluation and co-evaluation as opposed to the heteroevaluation that is performed by students where the values assigned to the evaluation change, being a similar case both in the Cuenca Matrix and in the Cañar Extension, which poses a dispersed reality in terms of the management of the teaching-learning process.
Downloads
References
Caballero, K., & Bolívar, A. (2015). El profesorado universitario como docente: hacia una identidad profesional que integre docencia e investigación [University professors as teachers: towards a professional identity that integrates teaching and research]. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13, 57-77.
Castillo-Arredondo, S., & Cabrerizo-Diago, J. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias [Educational assessment of learning and competencies]. Madrid: Pearson.
Capelleras JL, & Veciana, JM. (2004). Calidad de servicio en la enseñanza universitaria: desarrollo y validación de una escala de medida [Quality of service in university education: development and validation of a measurement scale]. Rev. Eur. Direc. Econ. Empr. 13: 55-72.
CEAACES. (2017). Modelo de evaluación del entorno de aprendizaje de la carrera de enfermería [Nursing career learning environment assessment model]. Recuperado de https://n9.cl/g6hk3
CES. (2021). Reglamento de carrera y escalafón del personal académico del sistema de educaciòn superior [Career and promotion regulations for the academic personnel of the higher education system]. Recuperado de https://n9.cl/ahgl0
Consejo de la Unión Europea. (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente [Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning]. https://acortar.link/KnrbwY
Escudero, T. (2019). Evaluación del profesorado como camino directo hacia la mejora de la calidad educativa [Teacher evaluation as a direct path to improving the quality of education]. Revista de investigación educativa, 37(1), 15-37
Jara N. P., Díaz-López M. M., & Zapata-Castañeda P. N. (2015). Desafíos educativos para el profesor de medicina: evaluación de su desempeño [Educational challenges for the medical teacher: performance evaluation]. Iatreia, 28(3), Pág. 292-299. https://doi.org/10.17533/udea.iatreia.v28n3a07
Maringe F, & Gibbs P. (2009). Marketing higher education: Theory and practice, New York: McGraw-Hill Education.
Moreno-Murcia, J., Silveira Torregrosa, Y., & Belando Pedreño, N. (2015). Questionnaire evaluating teaching competencies in the university environment. Evaluation of teaching competencies in the university. Journal of New Approaches in Educational Research, 4(1), 54-61. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2015.1.106
Moreno, T. (2018). La Evaluación Docente en la Universidad: visiones desde los alumnos [Teaching Evaluation at the University: views from the students]. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 16(3). https://doi.org/10.15366/reice2018.16.3.005
Navarro, N., Falconí, A. & Espinoza, J. (2017). El mejoramiento del proceso de evaluación de los estudiantes de la educación básica [Improving the evaluation process of students in basic education]. Revista Universidad y Sociedad, 9(4), 58-69.
Papahiu, P. C. (2006). Evaluación de la labor docente en el aula universitaria [Evaluation of teaching work in the university classroom]. Perfiles educativos, 29(116), 137-142.
Rajani J, Gautam S, & Sangeeta S (2011) Conceptualizing service quality in higher education. Asian J. Qual. 12: 296-314.
Ruiz, M., & Aguilar, R. (2017), Competencias del profesor universitario: elaboración y validación de un Cuestionario de Autoevaluación [University teacher competencies: development and validation of a Self-Assessment Questionnaire]. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8(21), 37-65
Searle, M.J., Merchant, S., Chalas, A., & Lam, Y.L. (2016), A case study of the guiding principles for collaborative approaches to evaluation in a developmental evaluation context. Canadian Journal of Program Evaluation, 31, 350-373
Tobón, S. (2010). Formación integral y competencia, Pensamiento Complejo, diseño curricular y didáctica [Integral education and competence, complex thinking, curriculum design and didactics]. ECOE. Bogotá Colombia.
Vera, J., Rodríguez, C., Medina, F., & Gerardo, L. (2012). Diseño y validación de una medida de práctica docente para educaciòn superior [Design and validation of a measure of teaching practice for higher education]. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 14(2), 165-177.
Villarroel V, & Bruna D (2014) Reflexiones en torno a las competencias genéricas en educación superior: Un desafío pendiente [Reflections on generic competencies in higher education: A pending challenge]. Psicoperspectivas 13, 23-34.
Zerega, M., & Murrieta, M. (2017). Calidad en la educación superior ecuatoriana: Para qué y para quién? [Quality in Ecuadorian higher education: For what and for whom?]. En S. Cabrera, C. Cielo, K. Moreno, & P. Ospina, Las reformas universitarias en Ecuador (2009-2016): extravíos, ilusiones y realidades (pág. 444). Quito: Universidad Andina Simón Bolivar
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






