Escape room as a didactic strategy for the development of critical thinking.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1968

Keywords:

Educational innovation, medical education, educational game, higher education, educational informatics. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

This study is carried out with the purpose of proposing the Escape Room as a didactic strategy for the development of critical thinking in first cycle students of Medicine at the Catholic University of Cuenca in the period 2022. It is a descriptive research. The results show that the students are at an intermediate level in critical thinking, and that the interlearning process is centered on the teacher since the methodology of demonstration and exercise is used; the learning activities are focused on practical activities of case or problem solving and the evaluation is focused on objective tests. The Escape Room proposal shows that from any area or subject it is possible to contribute to the development of critical thinking through the design of innovative learning activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arcos, M. E., Rueda, D., & Balseca, J. (2017). Análisis de la importancia del desarrollo del pensamiento crí­tico en la formación de estudiantes de enfermería [Analysis of the importance of the development of critical thinking in the education of nursing students]. Revista Publicando, 4(13). https://n9.cl/2fcnt

Barragán, E. A., Carabajo, I. R., & Quinto, D. E. (2018). Pedagogía Crítica [Critical Pedagogy]. RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 2(3), 465-478.

Canese, M. I. C. de. (2020). Percepción del desarrollo de las habilidades del pensamiento crítico en la Universidad Nacional de Asunción, Paraguay [Perception of the development of critical thinking skills at the National University of Asuncion, Paraguay]. Perfiles Educativos, 42(169), Article 169. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59295

Cangalaya, L. M. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación [Critical thinking skills in college students through research]. Desde el Sur, 12(1), 141-153. https://doi.org/10.21142/DES-1201-2020-0009

Canillas, A., González, F. T., Martín, R., & Ruíz, P. J. (2021). Efecto motivacional de un Escape Room y de un programa de Aprendizaje-Servicio para el contenido de “Evaluación de la condición física en personas adultas mayores” en el alumnado del Doble Grado en Educación Primaria y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte" de Melilla [Motivational effect of an Escape Room and a Service-Learning program for the content of "Evaluation of physical fitness in older adults" in students of the Double Degree in Primary Education and Physical Activity and Sport Sciences" of Melilla]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(4), 287-307. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000400287

Carretero, M. (2021). Constructivismo y educación [Constructivism and education]. Tilde editora.

Consejo de Aseguramiento de la Calidad de Educación Superior. (2021). Resultados del examen de habilitación para el ejercicio profesional [Results of the professional practice licensing examination]. Recuperado de https://www.caces.gob.ec/blog-post/3118/

Demandes, I., & Infante, A. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico en la formación del profesional enfermero [Development of critical thinking in the training of nursing professionals]. Ciencia y enfermería, 23(2), 9-12. https://doi.org/10.4067/S0717-95532017000200009

García, P., Gonzáles, V., & Serrano, J. (2020). La habitación de escape como estrategia en la resolución de problemas [The escape room as a problem-solving strategy]. Revista de Docencia Universitaria, 18(2). https://doi.org/10.4995/redu.2020.13573

González, G. A., & Morillo, S. (2018). Representaciones sobre el desarrollo del pensamiento crítico en maestros en formación [Representations on the development of critical thinking in teacher trainees]. Revista Brasileira de Educação, 23. https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230086

Hincapie, D., Ramos, A., & Chirino, V. (2018). Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia de Aprendizaje Activo y su incidencia en el rendimiento académico y Pensamiento Crítico de estudiantes de Medicina [Problem-Based Learning as an Active Learning strategy and its impact on the academic performance and Critical Thinking of medical students]. Revista Complutense de Educación, 29(3), 665-681. https://doi.org/10.5209/RCED.53581

INEVAL, & Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2018). Educación en Ecuador. Resultados de PISA para el Desarrollo [Education in Ecuador. PISA for Development Results]. Recuperado de https://n9.cl/5i7kb

Lara, V., Ávila, J., & Olivares, S. L. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico mediante la aplicación del Aprendizaje Basado en Problemas [Development of critical thinking through the application of Problem Based Learning]. Psicología Escolar e Educacional, 21(1), 65-77.

López, M., Moreno, E., Uyaguary, J., & Barrera, M. P. (2022). El desarrollo del pensamiento crítico en el aula: Testimonios de docentes ecuatorianos de excelencia [The development of critical thinking in the classroom: Testimonials from Ecuadorian teachers of excellence]. Areté Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 8(15), 161-180. https://doi.org/10.21142/DES-1201-2020-0009

Mackay, R., Franco, D., & Villacis, P. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación [Critical thinking applied to research]. Universidad y Sociedad, 10(1), 336-342.

Montiel, M. A., Charles, M. A., & Olivares, S. L. O. (2018). Método de casos como estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento crítico en estudiantes de turismo [Case method as a didactic strategy to develop critical thinking in tourism students]. Ciencia, Docencia y Tecnología, 29(57), 88-110.

Núñez, S., Ávila, J., & Olivares, S. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas [The development of critical thinking in university students through Problem-Based Learning]. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.23.3012

OCDE. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. OECD. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en

Olivares, S. L., & López, M. V. (2017). Validación de un instrumento para evaluar la autopercepción del pensamiento crítico en estudiantes de Medicina [Validation of an instrument to assess the self-perception of critical thinking in medical students]. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 67-77.

Robles, A. (2019). La formación del pensamiento crítico: Habilidades básicas, características y modelos de aplicación en contextos innovadores [The formation of critical thinking: Basic skills, characteristics and application models in innovative contexts]. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2), 13-24. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.2128

UNESCO. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos [Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for the realization of Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all]. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

Zapalska, A., McCarty, M., Young, K., & White, J. (2018). Design of assignments using the 21st century bloom’s revised taxonomy model for development of critical thinking skills. Problems and Perspectives in Management, 16(2), 291-305.

Published

2022-08-15

How to Cite

Palta-Valladares, N. I., Sotaminga-Cinilin, M. J., & Mena-Clerque, S. E. (2022). Escape room as a didactic strategy for the development of critical thinking. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(2), 491–515. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1968

Issue

Section

De Investigación