Problem- based learning. Didactic strategy to strengthen students’ social skills
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1956Keywords:
Reasoning, critical thinking, problem-based learning, social skills. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this study was to determine the incidence of Problem Based Learning (PBL) as a didactic strategy to strengthen the students’ social skills at "Leopoldo Lucero" Educational Unit. The research was developed under a mixed approach with a cross-sectional descriptive level. Likewise, an online survey, observation and literature review were used as techniques. After analyzing the data by means of the Rho-Spearman coefficient, it was found that there is a moderate positive correlation, and a significance of less than 0.05. Therefore, the need to apply the PBL methodology is corroborated, in order to improve the social skills of the students. It is concluded that there is a significant influence between the variables and the alternative hypothesis; consequently, teachers should innovate their knowledge in order to apply it effectively and with social commitment.
Downloads
References
Bravo, P. & Varguillas, C. (2015). Estrategias didácticas para la enseñanza de la asignatura Técnicas de Estudio en la Universidad Nacional de Chimborazo. [Instructional strategies for teaching techniques study course at the National Universityof Chimborazo]. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, núm. 19, pp. 271-290. Universidad Politécnica Salesiana. Cuenca, Ecuador. Disponible en: https://n9.cl/opuzg
Calzadilla, R. (2004). La pedagogía como ciencia humanista: conocimiento de síntesis, complejidad y pluridisciplinariedad. [Pedagogy as a humanist science: knowledge of synthesis, complexity and pluridisciplinarity]. Revista de Pedagogía, 25(72), 123-148. Disponible en: https://n9.cl/vwel2
Collado , J. (2020). Filosofía de la innovación y de la tecnología educativa y desarrollo de competencias digitales con TIC. [Philosophy of innovation and educational technology and development of digital competencies with ICT.] Aguilar, F. (coord). Universidad Nacional de Educación (UNAE), Azogues, Ecuador. Disponible en: https://bit.ly/3r36boY
Elizundia, A. & Álvarez, M. (2019). La formación humanística y por competencias en el contexto de la universidad ecuatoriana. [The humanistic formation and competences in the context of the encuatorian university]. Qualitas, vol. 17, 88-104. Universidad Iberoamericana del Ecuador (UNIB.E). Disponible en: https://n9.cl/m7goo
García A., Ferreira, G. (2005). La convivencia escolar en las aulas. [School coexistence in classrooms]. International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 2, núm. 1, pp. 163-183. Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores Badajoz, España. Disponible en: https://n9.cl/eptoxv
Hernández I., Recalde, J, Luna, J. (2015). Estrategia didáctica: una competencia docente en la formación para el mundo laboral. [Didactic strategy: a teaching competency in training for the work world]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), vol. 11, núm. 1, enero-junio, pp. 73-94. Universidad de Caldas. Manizales, Colombia. Disponible en: https://n9.cl/g5zna
Labarca, C. (2016). Educación humanista Latinoamericana: propuesta para el desarrollo social. [Humanist Latin American education: proposal for social development]. Espacio Abierto, vol. 25, núm. 1, enero-marzo, 2016, pp. 109-120. Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela. Disponible en: https://n9.cl/h2rsf
Morales, P. & Landa, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas. [Problem – based learning]. Theoria. Vol. 13, núm. 1, pp. 145-157. Universidad del Bío Bío Chillán, Chile. Disponible en: https://n9.cl/2krex
Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. [Coexistence and school environment knowledge management keys]. Última Década, núm. 41, diciembre, pp. 153-178. Centro de Estudios Sociales Valparaíso, Chile. Disponible en: https://n9.cl/olkeq
Simkin, H.; Becerra, G. (2013). El proceso de socialización. Apuntes para su exploración en el campo psicosocial. [The socialization process: notes for its exploration within the psychosocial field]. Ciencia, Docencia y Tecnología, vol. XXIV, núm. 47, noviembre, 2013, pp. 119-142. Universidad Nacional de Entre Ríos Concepción del Uruguay, Argentina. Disponible en: https://n9.cl/4de9o
Solano Espinoza, G. (2020). El docente humanista y su impacto en el desarrollo de competencias. [Humanistic teachers and their impact on the development of competencies]. En J. A. Trujillo Holguín, A. C. Ríos Castillo y J. L. García Leos (coords.), Desarrollo profesional docente: reflexiones y experiencias de inclusión en el aula (pp. 199-209), Chihuahua, México: Escuela Normal Superior Prof. José E. Medrano R. Disponible en: https://n9.cl/pro7z
Tello, N. (2005). La socialización de la violencia en las escuelas secundarias. Proceso funcional a la descomposición social. [Violence socialization in high school. Functional process to the social breakdown]. Revista Mexicana de Investigación Educativa, octubre-diciembre, año/vol. 10, número 027. COMIE. Distrito Federal, México, pp. 1165-1181. Disponible en: https://n9.cl/hbif1
Valenzuela, T. & Viloria, N. (2008). Estrategias metodológicas para la enseñanza del patrimonio cultural local en el área de educación para trabajo. Caso: unidad Educativa "Juan Bautista Dalla Costa" del Municipio Boconó del Estado Trujillo. [Methodological strategies for teaching local cultural heritage in the area of education for work. Case: "Juan Bautista Dalla Costa" Educational Unit in Boconó Municipality of Trujillo State]. Investigación y Postgrado. Vol. 23, núm. 3, diciembre, pp. 251-280. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas, Venezuela. Disponible en: https://n9.cl/i3777
Velázquez, R., Maldonado, K., Castro, C. & Batista, Y. (2021). Metodología del aprendizaje basado en problemas como una herramienta para el logro del proceso de enseñanza-aprendizaje. [Problem-based learning methodology as a tool for the achievement of the teaching-learning process]. Revista Científica Sinapsis, 1(19). Disponible en: https://n9.cl/dfegx
Watson, H. & Camacho, L. (2015). Acercamiento al proceso de socialización de la población infantil Cabécar de Chirripó. [Approach to the socialization process of Cabécar children from Chirripó]. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", vol. 15, núm. 2, mayo-agosto, pp. 1-30. Universidad de Costa Rica San Pedro de Montes de Oca, Costa Rica. Disponible en: https://n9.cl/i09qp
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






