Study habits and academic performance in elementary school students in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1955

Keywords:

Study habits, academic performance, student performance. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The purpose of this research was to determine the impact of study habits on the academic performance of eighth grade students at "Jacinto Collahuazo" Educational Unit. The study was developed following a quantitative and descriptive approach. The sample consisted of 45 students. A survey of 36 questions was applied as a data collection instrument. With reference to the results, it is interpreted that there is a positive relationship between study habits and academic performance, since they help to improve student performance. In conclusion, students do not have good study habits due to external factors that affect their performance, such as: the social and family context; which is reflected in the lack of organization, planning and control of their school activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bosco, M. & Rodríguez, D. (2008). Docencia virtual y aprendizaje autónomo: algunas contribuciones al espacio europeo de educación superior. [Virtual teaching and autonomous learning: some contributions to European Higher Education Area]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 11, núm. 1, junio, 2008, pp. 157-182. Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia. Madrid, Organismo Internacional. Recuperado de: https://n9.cl/hrwm5

Cartagena, M. (2008). Relación entre la autoeficacia en el rendimiento escolar y los hábitos de estudio en el rendimiento. [Relationship between self-efficacy in school performance and study habits on performance]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 6, núm. 3, pp. 59-99. Red Iberoamericana de Investigación Sobre Cambio y Eficacia Escolar. Madrid, España Recuperado de: https://n9.cl/04ai6

Castrillón, E., Morillo, S. & Restrepo, L. (2020). Diseño y aplicación de estrategias metacognitivas para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Ciencias Sociales y Educación. [Design and application of metacognitive strategies to improve high school students' reading comprehension]. 9(17), 203-231. https://n9.cl/4hgp4

Cruz, F. & Quiñones, A. (2011). Hábitos de estudio y rendimiento académico en enfermería, Poza Rica, Veracruz, México. [Study habits and academic performance in nursing, Poza Rica, Veracruz Mexico]. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", vol. 11, núm. 3, septiembre-diciembre, pp. 1-17. Universidad de Costa Rica. San Pedro de Montes de Oca, Costa Rica. Recuperado de: https://n9.cl/vlax7

Galindo, L. & Galindo, R. (2010). Hábitos de estudio, hábitos higiénicos y condiciones materiales de alumnos con reprobación en una escuela metropolitana del nivel medio superior. [Study habits, hygiene habits and material conditions of students with reprobation in a metropolitan high school]. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, vol. 1, núm. 1, julio-diciembre. Centro de Estudios e Investigaciones para el Desarrollo Docente A.C. Guadalajara, México. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=498150278005

Paba, C., Lara, R. & Palmezano, A. (2008). Estilos de Aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes Universitarios Duazary, vol. 5, núm. 2, julio-diciembre, pp. 99-106. Universidad del Magdalena. Santa Marta, Colombia. Recuperado de: https://n9.cl/grnb0

Mondragón, C., Cardoso, D., & Bobadilla, S. (2017). Hábitos de estudio y rendimiento académico. Caso estudiantes de la licenciatura en Administración de la Unidad Académica Profesional Tejupilco, 2016. [Study habits and academic performance: A research study of Business Administration undergraduate students at the Tejupilco Professional Academic Unit, 2016] RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 661-685. Recuperado de: https://n9.cl/8o1fv

Soto, W. & Rocha, N. (2020). Hábitos de estudio: factor crucial para el buen rendimiento académico. [Study habits: crucial factor for good academic environment]. Revista Innova Educación. Vol. 2Núm. 3. Recuperado de: https://n9.cl/8t49y

Terry, S. & Tucto, S. (2021). Hábitos de estudio y aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. [Study habits and self- regulated learning in university students]. Revista EDUCA UMCH, (17), 121-133. Recuperado de: https://n9.cl/gonvu

Torres, M., Tolosa, I., Urrea, M., Monsalve, A. (2009). Hábitos de estudio vs. fracaso académico. [Study habits vs. academic failure]. Educación, vol. 33, núm. 2, pp. 15-24. Universidad de Costa Rica. San Pedro, Montes de Oca, Costa Rica. Recuperado de: https://n9.cl/dkxzx

Published

2022-08-15

How to Cite

Antamba-Valencia, D. V., Salas-Ulcuguango, C. A., & Rodríguez-Quiñonez, V. M. (2022). Study habits and academic performance in elementary school students in Ecuador. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(2), 388–399. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1955

Issue

Section

De Investigación