Impact of Covid-19 on sales of toquilla straw hats, Sígsig - Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1885Keywords:
Business management, financial administration, accounting. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The Covid-19 pandemic put businesses on alert; several closed due to the lack of sales, which led the population to engage in multiple activities. The purpose of this study is to analyze the impact of Covid-19 on the sales of straw hats in the canton of Sígsig. It is a descriptive study with a non-experimental design. As results, a minimal portion of the population revealed not to have been affected by the pandemic, since the sale of hats was not their only income; however, most of them presented difficulties such as economic precariousness, little commercialization of products, reduced prices and difficulties for not being associated.
Downloads
References
Aguilar, M. (2021). El patrimonio artesanal: Los sombreros de paja toquilla [Handicraft heritage: The toquilla straw hats]. Universidad Verdad, (64), 177-191. https://doi.org/10.33324/uv.vi64.259
Atalan, A. (2020). Is the lockdown important to prevent the COVID-19 pandemic? Effects on psychology, environment and economy-perspective. Annals of Medicine and Surgery, 56, 38-42. https://doi.org/10.1016/j.amsu.2020.06.010
Barzallo, C., Torres, L., Avecillas, L., & Sarmiento, D. (2020). La artesanía del "Panamá Hat" y su preservación en el Economuseo Municipal Casa del Sombrero en Cuenca-Ecuador [The "Panama Hat" handicraft and its preservation at the Economuseo Municipal Casa del Sombrero in Cuenca-Ecuador]. Journal of Tourism and Heritage Research, 3(1), 210-226. Obtenido de http://www.jthr.es/index.php/journal/index
Bernal, M. (2012). Ventas a distancia y su tratamiento en el nuevo estatuto del consumidor [Distance sales and their treatment under the new consumer statute]. Vniversitas, (124), 43-61. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=82524891002
CEPAL. (2020). Informe sobre el impacto económico en América Latina y el Caribe de la enfermedad por coronavirus (COVID-19) [Report on the economic impact of coronavirus disease in Latin America and the Caribbean (COVID-19)]. Santiago: Naciones Unidas. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45602
Coronel, A., Vasquez, G., & Saquisili, N. (2015). Actualización del Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial del cantón Sigsig [Update of the Development and Land Management Plan for the Sigsig Canton]. Recuperado de https://n9.cl/m7ndj
Del Carpio, P. S. (2017). Estrategias mercadológicas e innovación en las artesanías, una tradición transformadora [Marketing strategies and innovation in handicrafts, a transforming tradition]. Poliantea, 12(23), 77–110. https://doi.org/10.15765/plnt.v12i23.987
Del Carpio, P., Mazariegos, S., De_León, I., Bautista, L., Dorantes, M., Merixell, G., & Sánchez, P. (2021). Artesanas y artesanos en México y Guatemala, retos y estrategias en contexto de pandemia [Artisans in Mexico and Guatemala, challenges and strategies in a pandemic context]. XXVI Verano de la Ciencia, 10.
Espinoza, F., Farfan, L., & Moreno, P. (2018). Transmitir o sucumbir: Exploración de las dinámicas del tejido del sombrero de paja toquilla [Transmit or succumb: Exploring the dynamics of toquilla straw hat weaving]. Journal of Tourism and Heritage Research, 1(2), 12-26.
García, M., Grilló, A., & Morte, T. (2021). La adaptación de las empresas a la realidad COVID: una revisión sistemática [The adaptation of companies to the COVID reality: a systematic review]. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(21), 55-70. https://doi.org/10.17163/ret.n21.2021.04
Geoliderar. (2015). Actualización del Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial – Sigsig [Updating of the Territorial Development and Management Plan - Sigsig]. Recuperado de https://www.sigsig.gob.ec/pdot/
Hirsch, S., Muller, I., & Pérez, L. (2021). ¿Si no podemos salir a vender, ¿cómo vamos a mantener a nuestras familias?”: impacto de la pandemia en artesanos y artesanas qom en el Área Metropolitana del Gran Resistencia [If we can't go out to sell, how are we going to support our families": impact of the pandemic on Qom artisans in the Greater Resistencia Metropolitan Area]. DE PRACTICAS Y DISCURSOS, 10(16). https://dx.doi.org/10.30972/dpd.10165652
Huerta, A., Colina, J., Rogel, C., & Carmona, J. (2021). Acciones de empresas mexicanas para afrontar la pandemia COVID-19 [Actions by Mexican companies to address the COVID-19 pandemic]. Revista Venezolana de Gerencia, 26(6), 283-300. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.17
López, T., Pesántez, S., Pérez, J., & Prada, J. (2018). Turismo cultural, patrimonio inmaterial y elementos que inciden en la diferente satisfacción del visitante a partir del estudio del sombrero de paja toquilla. Cuadernos de Turismo, (41), 555-573. http://dx.doi.org/10.6018/turismo.41.327151
Maisterrena, M. (2014). Las empresas multinivel como modelo distópico: estudio de representaciones sociales [Multilevel companies as a dystopian model: a study of social representations]. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, (62), 1-27.
Monesterolo, G. (2020). Impacto del Covid-19 en las relaciones laborales en Ecuador [The impact of Covid-19 on labor relations in Ecuador]. Revista Facultad de Jurisprudencia, 1(8), 80-119. doi: https://doi.org/10.26807/rfj.vi8.314
Moritz, C. (2022). Covid-19 y crisis económica: ¿hacia un nuevo paradigma? [Covid-19 and economic crisis: towards a new paradigm?]. REVISTA DE INVESTIGACIÓN SIGMA, 9(1), 97-109. https://doi.org/10.24133/sigma.v9i01.2629
Navarro, M. (2012). Técnicas de ventas [Sales techniques]. (1 ed.). Tlalnepantla. https://n9.cl/5xfip
Organización Panamericana de la Salud. (2020). WHO characterizes COVID-19 as pandemic. Recuperado de https://n9.cl/sz5n8
Organización Panamericana de la Salud. (2022). Situación en la Región de las Américas [Situation in the Americas Region]. Recuperado de https://n9.cl/kth93
Ortiz, M., & López, R. (2015). Caracterización socioeconómica de la comunidad artesanal de Nariño, Colombia [Socioeconomic characterization of the handicraft community in Nariño, Colombia]. Lecturas de Economía(82), 247-281. https://doi.org/10.17533/udea.le.n82a8
Porter, M. E. (1991). La ventaja competitiva de las naciones [The competitive advantage of nations]. (J. Vergara, Ed.) Buenos Aires: Plaza & Janes Editores SA.
Rivas, R. (2018). La Artesanía: patrimonio e identidad cultural [Craftsmanship: heritage and cultural identity]. Revista de museología Koot, (9), 80-96. http://dx.doi.org/10.5377/koot.v0i9.5908
Soledispa, X., Vásquez, C., & Chilán, M. (2021). La comercialización de artesanías como un medio de generación de ingresos: Caso comerciantes de la parroquia la Pila del cantón Montecristi [The commercialization of handicrafts as a means of income generation: The case of merchants in the parish of La Pila in the canton of Montecristi]. Revista Publicando, 8(31), 338-350. doi:doi.org/10.51528/rp.vol8.id2254
UNESCO. (2012). Decisión del Comité intergubernamental 7.COM 11.12 [Decision of the Intergovernmental Committee 7.COM 11.12].Obtenido de https://ich.unesco.org/es/Decisiones/7.COM/11.12
Uyaguari, J., Flores, D., & Castillo, Y. (2021). Estrategia de desarrollo rural, una valoración desde las perspectivas endógenas en el caso de la producción de sombreros de paja toquilla, Sigsig-Azuay [Rural development strategy, an evaluation from endogenous perspectives in the case of the production of toquilla straw hats, Sigsig-Azuay]. Conciencia Digital, 4(1.1), 143-165. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v4i1.1.1551
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






