Leadership and team management for a central emergency center

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1884

Keywords:

Liderazgo, características directivas, psicología ocupacional. (Tesauro UNESCO).

Abstract

The present research work shows a study on Leadership and Team Management, whose objective is to determine if leadership and team management in an emergency call center are related to the improvement of the quality of the call reception service, for this purpose the type of non-experimental research is considered, with a study universe of 96 subjects working in the call reception area of an emergency call center in Cañar and Azuay, Information was collected through a survey, whose validity and significance was submitted to the criteria of three experts, Cronbach's Alpha was applied to the results obtained, obtaining acceptable reliability values. Finally, from the analysis and correlation of variables, it was identified that quality in the provision of a service is strongly correlated with the variable leadership and team management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Bustamante, M. C., & Correa-Chica, A. (2017). Análisis de las variables asociadas al estudio del liderazgo: una revisión sistemática de la literatura [Analysis of variables associated with the study of leadership: a systematic review of the literature]. Universitas Psychologica La Revista, 16(1), 1–19. https://www.redalyc.org/journal/647/64750138001/64750138001.pdf

Alarcón-Toabanda, P. E., Naranjo Armijo, F. G., & Castelo Rivas, A. F. (2021). La influencia de variables demográficas en el Liderazgo organizacional en organizaciones del Ecuador [The influence of demographic variables on organizational leadership in Ecuadorian organizations]. Mundo Recursivo Revista Científica, 4(2), 121–142. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/106/144

Alfonso-Sánchez, I, Alvero Pérez, Y, & Tillán Gómez, S. (1999). Liderazgo: un concepto que perdura [Leadership: an enduring concept]. ACIMED, 7(2), 132-135.

Charón-Durive, L. (2007). Importancia de la cultura organizacional para el desarrollo del sistema de gestión de la calidad [Importance of organizational culture for the development of the quality management system]. Ciencia en su PC, (5),87-95. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181315033009

Conejero-Pérez, J.-I., López-Verdugo, I., & Hidalgo, V. (2022). ¿Qué convierte a una persona en líder? El papel de la inteligencia emocional, la capacidad de trabajo en equipo y la satisfacción laboral en el liderazgo auténtico [What makes a person a leader? The role of emotional intelligence, teamwork skills and job satisfaction in authentic leadership]. Psychology, Society & Education, 14(1), 1-11. https://doi.org/10.21071/psye.v14i1.14187

Cuadrado, I. (2001). Cuestiones teóricas y datos preliminares sobre tres estilos de liderazgo [Theoretical issues and preliminary data on three leadership styles]. Revista de Psicologia Social, 16(2), 131–155. https://doi.org/10.1174/021347401317351107

Esguerra, G, & Contreras, F. (2016). Liderazgo electrónico, un reto ineludible para las organizaciones de hoy [E-leadership, an inescapable challenge for today's organizations]. Estudios Gerenciales, 32(140),262-268. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21248046007

Guerrero-Bejarano, M. A. (2016). La relación entre los estilos de liderazgo, la satisfacción laboral y su efecto en el compromiso organizacional [The relationship between leadership styles, job satisfaction and their effect on organizational commitment]. INNOVA RESEARCH JOURNAL, 1(10), 134–144. https://doi.org/10.33890/innova.v1.10.2016.106

Hernández, H, Barrios, I., & Martínez, D. (2018). Gestión de la calidad: elemento clave para el desarrollo de las organizaciones [Quality management: a key element for organizational development]. Criterio Libre, 16(28), 169–185. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2018v16n28.2130

Ibarra-Morales, L. E., Woolfolk-Gallego, L. E., Meza-López, B. I., & Gelain-Rodríguez, E. T. (2020). Evaluación de la calidad en el servicio: una aplicación práctica en un establecimiento de Café [Service quality evaluation: a practical application in a coffee establishment]. Revista CEA, 6(11), 89-107. https://doi.org/10.22430/24223182.1430

Lara-López, J. (2002). La gestión de la calidad en los servicios [Quality management in services]. Conciencia Tecnológica, (19). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=94401905

Lezama-Torres, M. A., Cruz Vasquez, M., & Pico González, B. (2016). El liderazgo estratégico moderno y el mejoramiento del desempeño del capital humano [Modern strategic leadership and human capital performance improvement]. Repositorio De La Red Internacional De Investigadores En Competitividad, 9(1), 242–261. Recuperado a partir de https://www.riico.net/index.php/riico/article/view/15

Martínez-Garrido, C. (2017). La incidencia del liderazgo y el clima escolar en la satisfacción laboral de los docentes en América Latina [The impact of leadership and school climate on teachers' job satisfaction in Latin America]. Archivos Análitos de Políticas Educativas, 25(80), 1–26. https://doi.org/10.14507/epaa.25.2851

Maxwell, J. C., & Mesías, M. (2007). El ABC del liderazgo [The ABC of leadership]. Recuperado https://n9.cl/13p0x

Mendoza-Torres, M. R., & Ortiz-Riaga, C. (2006). El Liderazgo Transformacional, Dimensiones e Impacto en la Cultura Organizacional y Eficacia de las Empresas [Transformational Leadership, Dimensions and Impact on Organizational Culture and Business Effectiveness]. Revista Facultad de Ciencia Económicas, 14(1), 118–134. http://som.binghamton.edu/faculty/index.htm.

Nader, M., & Castro Solano, A. (2010). Teorías implícitas del liderazgo, LMX y bienestar laboral: generalización de un modelo teórico [Implicit theories of leadership, LMX and occupational well-being: generalization of a theoretical model]. Revista de Psicología, 28(2), 227–258.

Ogliastri, E., McMillen, C., Arias, M. E., de Bustamante, C., Dávila, C., Dorfman, P., Fimmen, C., Ickis, J., & Martínez, S. (1999). Cultura y liderazgo organizacional en 10 países de América Latina. El estudio Globe [Organizational culture and leadership in 10 Latin American countries. The Globe study]. Academia Revista Latinoamericana de Administración, 22, 29–57. https://www.redalyc.org/pdf/716/71602203.pdf

Pedraza, N. A. (2018). El clima organizacional y su relación con la satisfacción laboral desde la percepción del capital humano [Organizational climate and its relationship with job satisfaction from the perception of human capital]. Revista LASALLISTA de Investigación, 15(1), 90–101. https://www.redalyc.org/journal/695/69559148009/html/

Pérez-Vilar, P, & Azzollini, S. (2013). Liderazgo, equipos y grupos de trabajo: su relación con la satisfacción laboral [Leadership, teams and work groups: their relationship with job satisfaction]. Revista de Psicología (PUCP), 31(1), 151-169.

Perilla-Toro, L., & Gómez-Ortiz, V. (2017). Relación del estilo de liderazgo transformacional con la salud y el bienestar del empleado: el rol mediador de la confianza en el líder [Relationship of transformational leadership style to employee health and well-being: the mediating role of trust in the leader]. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 33(2),95-108.

Quintero, N, & Fernández, M. (2017). Liderazgo transformacional y transaccional en emprendedores venezolanos [Transformational and transactional leadership in Venezuelan entrepreneurs]. Revista Venezolana de Gerencia, 22(77),56-74.

Sánchez-Manzanares, M, & Gil, F, & Rico, R, & Alcover, C. (2011). Nuevas formas de liderazgo en equipos de trabajo [New forms of leadership in work teams]. Papeles del Psicólogo, 32(1),38-47. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77817210005

Suárez-Lima, G, Robles Salguero, R, Serrano Mantilla, G, Serrano Cobos, H, Armijo Ibarra, A, & Anchundia Guerrero, R. (2019). Percepción sobre calidad de la atención en el centro de salud CAI III [Perception of quality of care at the CAI III health center]. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 38(2), 153-169.

Urribarri-Urdaneta, Ó, & Romero, D. (2019). Liderazgo transaccional orientado a las tareas: estilo típico en organizaciones de Medellín [Task-oriented transactional leadership: typical style in organizations in Medellin]. Opción, 35(89-2), 1178-1207.

Uzurriaga-Balanta, M., Osorio-Quintana, C., & Arias- Erazo, O. (2020). Liderazgo: Definiciones y estilos [Leadership: Definitions and styles]. http://repository.usc.edu.co/handle/20.500.12421/4680

Willman-Carvajal, S., & Velasco-Arango, M. I. (2011). Relación en las percepciones del estilo de liderazgo del jefe inmediato con el desempeño laboral de los estudiantes en práctica de la universidad ICESI [Relationship between the perceptions of the immediate supervisor's leadership style and the work performance of ICESI university interns]. Estudios Gerenciales, 27(118), 67–84. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70146-2

Published

2022-07-01

How to Cite

Acurio-Vargas, H. P., & Barbery-Montoya, D. C. (2022). Leadership and team management for a central emergency center. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(1), 706–727. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1884

Issue

Section

De Investigación